Iedereen hartelijk dank voor de vriendelijke commentaren en aanmoedigingen!
Stringbag schreef:
Ziet er goed uit Sjaak! Mooie schaaltekening heb je als onderligger op je werktafel liggen, waar heb je die vandaan?
Het is een aan elkaar geplakte print uit "Warpaint series No. 12 Fairey Swordfish"
Flynn schreef:
Mag ik vragen welke kleuren je hebt gebruikt?
Alle kleuren zijn van Xtracolor, mijn favoriete merk, behalve het zwart, dit is Humbrol 85 satijn zwart. De bovenkant van de romp en vleugel zijn in extra dark sea grey en dark slate grey, de ondervleugel in slate grey en dark sea grey (countershading) en de zijkant van de romp en de onderzijde zijn in KLM cool grey, over van de Boeing 737. Dit is wit met een paar druppels zwart. De dieptebommen zijn met British army mid bronze green gedaan.
De laatste loodjes waren het spannen van de besturingskabels en de antennedraad, en wat herstelwerk aan de verflaag.
Airfix heeft netjes de bultjes op de vleugel gemaakt en de stang die de ailerons met elkaar verbind steekt keurig een stukje uit. Ik wilde daar een stukje draad aanbrengen, maar kwam er net op tijd achter dat dit in werkelijkheid een stang was. Deze heb ik gemaakt van koperdraad en later in de juiste kleur geschilderd.
En toen was hij klaar;
Airfix heeft een mooie nieuwe kit afgeleverd met strakke details en een goede pasvorm. Kritiek is er echter ook wel, zo zijn de aanspuitpunten op de pasvlakken niet erg prettig. het kost veel tijd om deze netjes te verwijderen en dat is noodzakelijk voor de passing. Ook de uitdrukpunten aan de binnenzijde van de vleugelhelften hebben de nodige aandacht nodig, en de te lange uitlaten aan de cilinders waardoor de passing met de uitlaatring niet klopt is een vreemde misser.
Verder is het jammer dat Airfix geen bedradingsschema in de handleiding heeft en het toevoegen van het torpedo sight was ook welkom geweest, dat was een heel gepriegel.
Al het overige is zelf aangebracht leed, een Mk.I als basis voor een Mk.II gebruiken vereist de nodige aanpassingen. De bult voor de mitrailleur bij de vlieger moest afgeschuurd en het gat opgevuld en vlak gemaakt. Er moest een ASW radar worden gescratcht en de ondervleugels moesten gedeeltelijk worden vlakgeschuurd om de aluminium beplating te simuleren.
Al met al heeft deze bouw me toch meer tijd en moeite gekost dan ik in eerste instantie had verwacht, maar dat is eigenlijk niets nieuws
.
Iedereen bedankt voor het volgen en de feed back!
Gr. Sjaak