Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2020 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb ook voorkeur voor 0.14 en van mij mag best een afwijkende kleur dan je zwart. Wel handig om de bovenste helft van de vleugel later te doen. In plaats van de gaatjes aan de bovenzijde wegwerken, moet je nu nauwkeurig de vleugelranden bewerken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dank voor de feedback, ik ga voor de 0,14 mm in het zwart, ben namelijk een voorstander van historisch correct 8) .

@Tsjopper bob, de bovenste helft later plaatsen was inderdaad mijn plan, ik hoop dat het goed uitpakt.

De vorderingen tot nu toe;

Romp in de verf.

photo 522670

photo 522666

De motor zit met blue tac vast om de afscheiding van de camo kleur op de motorkap vast te stellen.

photo 522665

En het kleurverschil bij "countershading", de vleugel in dark sea grey en slate grey, de romp in extra dark sea grey en dark slate grey.

Vervolgens mijn geknoei met de bommenrekken, ik dacht dat Airfix het rek zo gevormd had voor de passing van de flares. Ik heb er dus een stuk afgezaagd en toen keek ik pas goed naar de tekening die Huib in zijn topic heeft geplaatst. Er hoort wel degelijk een driehoekig neusje op het rek. Eens even na gaan denken hoe ik dat weer restaureer, de Airfix uitvoering is wat aan de grove kant.

photo 522664

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi spuitwerk, Sjaak.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ziet er allemaal netjes uit hoor. Lijkt me geen gemakkelijke kit om te bouwen.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2020 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
@Huib, dank voor het compliment :brouw: .

@Klaas, dat valt op zich wel mee, de pasvorm van de kit is best goed. Nadeel is het tijdrovende schoonmaken van de aanspuitpunten en wat kleine missers zoals de bevestiging van de motor op de uitlaat ring en de prop. Verder heb ik me het leven zelf wat moeilijker gemaakt door van een Mk.I een Mk.II te maken.

Deze week de romp van decals voorzien en de motor verder gemonteerd. Verder wat geëxperimenteerd met het vervuilen. Normaal ben ik daar niet zo'n voorstander van en het goede onderhoud bij zowel Klu als MLD geven me ook meestal een excuus om een redelijk schoon model op te leveren. De foto's van de Swordfishes op de MAC schepen laten echter zien dat deze toestellen het zwaar te verduren hadden, dus moet ik er toch aan geloven :wink: .

Decals erop, de motor zit tijdelijk vast met een stukje Blue Tac.

photo 523166

photo 523161

Weathering experiment, de camouflage is voorzien van een matte laag met daarover een witte wash van Flory Models. Zoals te zien is de belichting nogal bepalend hoe het eruit ziet. Zelf ben ik er wel over te spreken, wat vinden jullie?

photo 523160

photo 523162

photo 523165

En hieronder wat geprobeerd met olieverf, burnt umber. Op de eerste foto op een matte laag, maar daarbij kan je de verf niet fijn verdelen. De tweede foto is op een glanzende onderlaag en dat gaat beter. Ik twijfel nog of ik dit op de romp probeer, of alles mat spuit en met een donkere Flory wash aan de gang ga...... :? .

photo 523164

photo 523163

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2020 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ik gebruik meestal geurloze verdunner van Das Werk (ook maar toevallig ergens gekocht op de laatste Modelbrouwers beurs) om de olieverf te streaken. Het mooie van olieverf is dat je het weer helemaal weg kunt halen als het resultaat je niet bevalt.
Olieverf is ook geweldig goed te blenden. Gewoon blijven tappen met een zachte kwast tot je het resultaat hebt dat je wil. Kost even wat tijd maar is zo de moeite waard. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, dat was een tijd geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Uiteindelijk toch wel wat vorderingen gemaakt die update waardig zijn. Uiteindelijk besloten toch een redelijk schone kist te maken, weatheren ligt me écht niet.
Wat heb ik in de tussentijd dan wel gedaan? Allereerst de middenvleugel gemonteerd en de torpedo sight aan gebracht, wat me best wel tijd heeft gekost vanwege het priegelwerk .

photo 529030

en de draden gespannen;
photo 529029

Wat na het bespannen van beide zijden resulteerde in doorzakkende spandraden. Waarschijnlijk door het "zetten" van de boven- en ondervleugel.
photo 529031

Na het verwarmen met een soldeerbout (voorzichtig! Niet te dichtbij) toch mooi strak gekregen. De ronding bij de bovenvleugel komt door het gebruik van het dikke draad, dit laat zich niet scherp omzetten. Dit ondanks dat ik de gaten in de vleugel schuin geboord heb.
photo 529032

Met dit als resultaat.
photo 529033

Vervolgens de ondervleugels in het wit en de de bovenvleugels in het dark slate grey en extra dark sea grey gespoten. Aan de hand van onderstaande foto geïnvesteerd in een velletje "B'" roundels van Xtradecal omdat de door Airfix geleverde exemplaren een maatje te klein waren.
photo 529027
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

photo 529035

En met de zelfde foto als referentie me afgevraagd waarom Airfix de puntjes aan de dekhaak gemaakt heeft. Er zitten geen gaatjes in de romp en op de foto ligt de dekhaak in de groeven van de romp. Die ga ik er dus afsnijden.
photo 529034

Dit is de huidige status. Laag satijn over de boven - en onderzijde, kabel tussen het landingsgestel, wielen en bewapening en dan komt de eindstreep in zicht.
photo 529036

photo 529028

photo 529026

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 18:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Sjaak, lekker doorgaan zo, als is het alleen maar omdat ik zit te genieten van je werk EN omdat ik hem van Revell (lees: Matchbox) nog in de kast heb ligggen.
Succes man!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi bezig hoor .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Er is toch niks mis mee met een cleane kist? Als jij dat wilt.... Je bouwt voor jezelf.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement