Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 16:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi Deef. Ik geniet.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 7:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Je leeft je echt uit zeg op dit oude beestje, heel leuk om te zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 9:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Goed bezig!

Al moet ik zeggen dat het vastlijmen van kogeltjes lood met hot glue bij mij eens een model gekost heeft, ik plak het nu vast met kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Die mitrailleurs in die zeepbellen! Wordt heel mooi, Deef.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Prachtig werk Deef! En dan te bedenken dat het 1/72 is, super gedaan met die PE!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor de leuke reacties! Blijft toch leuk om niet alleen jezelf te vermaken met de bouw van zo'n modelletje. :)

Peter1985 schreef:
Al moet ik zeggen dat het vastlijmen van kogeltjes lood met hot glue bij mij eens een model gekost heeft, ik plak het nu vast met kit.
Door de hoge temperatuur van de gesmolten lijm? Toen ik de eerste lijm er in liet lopen schrok ik eerlijk gezegd ook wel even, waarom had ik het niet eerst even ergens op getest!?
Uiteindelijk gebeurde er gelukkig niets met het plastic, het is waarschijnlijk van het soort "hard en dik genoeg" :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Strak werk, Deef. Je steekt heel wat werk in deze (stok)oude kit, ik denk niet dat ik daar zelf het geduld voor zou hebben. Zeker met de wetenschap dat Academy een veel gedetailleerdere versie op de markt heeft gebracht.
Ik weet niet hoever je ondertussen bent gevorderd, maar misschien is het een leuk idee om het raampje en het gat in de wielbak aan te brengen. Mijn vader vloog als mecano op de Catalina en vertelde dat je door het raampje kon checken of het landingsgestel uit was en als er problemen waren kon je het met behulp van de pikhaak met de hand naar buiten duwen. Schaamteloos even je foto geleend om het wat te verduidelijken.

photo 517155


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt Sjaak!
Wat gaaf dat je vader op de Catalina vloog! En dit soort verhalen zorgen er bij mij persoonlijk meestal voor dat ik dus weer extra motivatie en geduld op kan brengen om weer wat meer werk in de kit te steken.
De meeste mensen die mijn modelletjes gaan zien weten niet zo veel van dit onderwerp af, als ik dan dit er weer bij kan vertellen is dat alleen maar extra leuk! Dus ik ga mijn best doen ze erin te krijgen, het is nog op tijd! :brouw:

Ondertussen...

De onderdeeltjes hebben allemaal een sopje gehad en voorbereid op het spuitwerk:

photo 517266

Vervolgens een laagje primer:

photo 517265

Voor de basiskleur ben ik best nog wel een tijdje op het internet aan het zoeken geweest. De twijfel zat een beetje in het gebruik van Interior Green tegenover Green Zinc Chromate.
Normaal gesproken zou ik zeggen: cockpitje Interior Green, interne constructie in Zinc Chromate. Maar fuselage en cocpit lopen in dit geval naadloos in elkaar over en onderstaand artikel bracht me aardig aan het twijfelen:

Interior Colours of US Aircraft, 1941-45, Part I - http://www.ipmsstockholm.se
Citaat:
Part of the problem is that ”standards”, even though they existed, were often seemingly loosely defined, which in turn lead to them being widely superceded by practical thinking.
Unlike for example the German RLM, USAAF did not seem to enforce its own standards. Paints that did not meet correct colour specifications were used anyway, and often not checked on subsequent batches.
There were different paint makers, shortage of certain chemical ingredients, re-formulations to facilitate mass-scale production, and paints mixed locally at the assembly line.

De conclusie lijkt dus, dat of het nou de een of de ander was, het nog van alles had kunnen zijn... :lol:
De meeste beschikbare foto's zijn uiteraard van gerestaureerde kisten, en zoals bekend zijn deze qua kleurkeuzes ook niet altijd even representatief.

Onderstaande foto gaf de doorslag, dit leek me een goede "old-school" groene kleur:

photo 517271

Ter vergelijking: De (duidelijk gerestaureerde) gunners' compartment van hetzelfde toestel ziet er dan weer zo uit:

photo 517272
Bron bovenstaande foto's: (433915) Catalina Walk Around Page 1

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Green Zinc Chromate van Vallejo met een druppeltje geel en wit er door. Ik vond de Vallejo Interior Green te olijfkleurig.

Dus dan ligt het er zo bij:

photo 517264

Ik weet nog niet zo goed of ik er nou echt 100% tevreden mee ben, maar ik denk dat ik dit wel als basis houd.
Er gaat nog een wash overheen, en wat verdere verwering en kleurnuances met olieverfjes zullen de kleur wat minder hard maken.

En ach uiteindelijk blijft kleur toch een geval van waarneming en perceptie, op mijn airbrushbankje ziet het er alweer heel anders uit dan onder het licht in de woonkamer.
Dan kwam ik ook nog onderstaande foto tegen waarop de Green Zinc Chromate en de Interior Green weer gecombineerd lijken te zijn:

photo 517273
Bron: http://www.bredow-web.de - Consolidated OA-10 Catalina: Version der Canadian Vickers PBY-5A Canso für die U.S. Army Air Force

Dit betreft natuurlijk wel weer een gerestaureerd toestel... :roll:
Al is het dan ook wel weer aannemelijk dat de fuselage een andere kleur was dan elementen die weer uit andere fabrieken, delen van de fabriek, of zelfs wel eerder batches, aangeleverd werden.

Dus:

"Als het maar groen is en het er een beetje aantrekkelijk uitziet", klinkt mijn (voorlopige?) conclusie... :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Hi Deef,

Ik ben het wel eens met je conclusie. Dat zinc chromate is ook wel erg hard zo uit de ampul (mooi woord). Ik heb dat gebruikt bij de Corsair maar vond het ook na de weathering behoorlijk hard dus ik denk dat je er goed aan gedaan hebt het wat te verzachten. Verder is die chipping wel interessant zo op die foto in die cockpit. Ga je dat ook proberen na te maken?

Wordt al heel mooi zo :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap priegelwerk! Leuk om te zien hoe je zo veel moeite en liefde in deze kit steekt. Met al deze extra's doet ie straks niks onder voor de beste Catalina bouwdoos die momenteel op de markt is. V.w.b. de kleur vind ik het op de foto's ook wat vel afsteken, maar als de romp eenmaal dicht zit en er minder direct licht op komt is het juist misschien wel de goede kleur. Houd er dus ook rekening mee dat de directe lichtinval een behoorlijke impact heeft.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement