Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Fvdm. Er wordt al zoveel bezorgd de laatste tijd, behalve mijn pakjes dan. Eentje zit na een paar weken nu toch bij de douane, een ander is onderweg. Maar daarover meer in een later bouwverslag.

photo 514386

photo 514387

photo 514388

http://www.centaursinvietnam.org/History/ihistoryEqAir3.html

Ik vond deze plaatjes die me toch wat aan mijn eigen diorama deden denken, omdat niet iedereen geloofde dat dit ook in de rijstvelden plaats kon vinden met die M35 er bij.

photo 514390

Ik wilde dat de Huey duidelijk aan het verzinken was in de modder, daarom moest dit gat gezaagd worden in de bodem.

photo 514389

Dan kon de Huey er op deze manier in belanden.

photo 514391

Omdat de andere ski dan met zijn hele gewicht op een punt rustte, heb ik nog een tweede put gemaakt. Daarna heb ik dat Vallejo zwart en olive drab geschilderd.

photo 514392

photo 514393

Dit was een poging om het rijstveld waar de helikopter in geland was op een ordelijke manier aan te planten. Het idee was goed voor een dio waar er geen waterpasta op gesmeerd zou worden, de gaatjes zouden niet meer te zien nadat het spul er over gesmeerd was. Het zou wel bruikbaar zijn als er met Stillwater gewerkt zou worden, maar dan had de bodem spiegelglad geweest moeten zijn. Nu waren er teveel oneffenheden.

photo 514394

photo 514396

Uiteindelijk is het helemaal anders gegaan, uit improvisatie. Er is een mix gemaakt van AK Swamp Mud gel en AK Transparent watergel. Dat was goed te mengen maar de waterpasta bleek wat klonters te bevatten. Of het resultaat nu half doorschijnend opdroogt, gaan we eigenlijk niet goed kunnen zien, want ik heb het goedje daarna overgoten met kunstgras. De zijkant van de pasta heb ik voorbereid met een reep Evergreen, hopelijk komt die er na het uitharden terug af. Ik denk van wel, aangezien ik die Swamp-toestand ook van een laag plaaster af kon trekken in het BTR-diorama.

photo 514395

Daarna kon de helikopter in de put geduwd worden. Hij is nog niet helemaal af, maar de laatste details kunnen wel in dit diorama toegevoegd worden. De twee pilotenfiguren had ik ook nog niet af, dus die moeten achteraf inspringen. Ofwel moeten ze dus op het droge komen, ofwel moet ik hun voeten afhakken.

photo 514397

Hier zie je hoe de Evergreenstrip met kneedgom op zijn plek gezet is. Hiermee kan je alle acrylic producten waterdicht afkitten en je kan het achteraf gewoon weer losmaken. Je ziet ook hoe de linker schuifdeur verhindert dat de cowling openklapt, gelukkig heb ik die niet vastgekleefd en kan ze nog wat naar voor schuiven. Het is wel mijn bedoeling om de cowling wat uit zijn hengsels te lichten, maar dan moet ik er een goeie verklaring bij geven.

photo 514398

Dit zie je van op de baan. Het witte dak van de Huey is eigenlijk de ideale toevoeging in het plaatje.

photo 514399

Het tweede veld wordt gevuld met pure Swamp Gel, genivelleerd en hier worden bosjes in geplant van twee kleuren iets langer gras dooreengemengd. Achteraf gezien was dit ook wel een oplossing geweest voor het andere veld, maar dan zou de gel op sommige plekken al te verhard geweest zijn om de graspollen nog toe te voegen.

photo 514400

Een reiger van Historex maakt het plaatje hier af. Ook die moet nog een kleurtoets krijgen, gelukkig had ik die vroeger al in de primer gezet.

photo 514401

Het kleine stukje in de andere hoek wordt ook op deze manier afgewerkt. Nu blijft alleen de overkant van de baan nog over. Wat er teveel is aan gras kan straks nog met de stofzuiger met nylonkous gerecupereerd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vanmorgen heb ik het losse gras weggehaald. De waterpasta is doorheen de begroeiing te zien als een glinsterende massa. Ik had misschien aan de kanten wat gras moeten weglaten, zodat het als een poel herkenbaar was, maar bij het improviseren had ik hier geen maskering voorzien.

photo 514429

photo 514430

De truck is daarna bevestigd met drie pinnetjes. Daarbij is er nog wat plaaster weggehaald tot alle wielen mooi op de grond stonden.

photo 514431

Voor de jeep heb ik geen pinnetjes gebruikt, die moet het uithouden met vier druppels contactlijm.

photo 514433

In een volgende stap heb ik de portieren, de ruitenwissers, de bak met granaten en een antenne op de voorruit bevestigd. Er liggen twee PE kogelbanden klaar om wat zware machinegeweren mee te maken. De binnenkant van de afgeplakte deuren is nu in USAF green geschilderd na een laagje zwarte primer.

photo 514434

photo 514436

Nu moeten er nog een aantal figuren afgewerkt worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave setting Steven. Hou wel rekening mee dat je de beplanting niet hoger maakt dan de heli. Ondanks dat de heli gecrasht is, zullen de wieken nog wel wat snoeiwerk gedaan hebben.

Je hebt de heli nu laten 'zinken' in het moeras --> zonde van al je PE onder de skids 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 21:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, René. Er was trouwens al wat van dat PE losgekomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 514662

De twee M60 geweren waren al erg gedetailleerd in de kit, maar zijn met de Eduard wapenset nog wat uitgewerkt. Het is soms kiezen welke details je kan redden en welke niet.

photo 514663

De draaghendels bovenaan zouden moeten neerklappen bij het neerzetten, iets wat in de plastic kit over het hoofd gezien was. Je krijgt ook een metalen munitiekist en een crosshair.

photo 514664

Hier zien we voorlopige werkzaamheden aan de toeschouwers en de bestuurder van de M151. Het fietsje zal naast de weg liggen, het is een tweedehands Tamiya kit die al eens door iemand in de primer gezet is. Ik wil er echter een Aber PE-setje voor gebruiken en de fiets is ook nog niet ontdaan van de gietnaad.

photo 514665

De spaken worden hier samengesteld uit twee schijfjes die op een as gezet worden.

photo 514666

De spaken worden weggeknipt en de ook de velg moest er aan geloven om de spaken in het wiel te krijgen. De voorvork was in het wiel gegoten en wordt vervangen door een PE vork, al krijg je van Aber verschillende methodes om de vork te vervangen, in het geval je liever met Evergreen of met de originele vork werkt. Er zit een prima handleiding bij, waar je zelfs een fietsbel mee kan voorzien.

photo 514667

Ik kan alleen niet alle luxe aan deze fiets toevoegen, hij moet wat versleten aandoen. Daarom is de fietspomp weggehaald en ik ga ook de verlichting kapotmaken. Bij het uithollen brak het achterwiel in twee stukken dat moet dus bijgeplamuurd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 21:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De fiets staat in de verf. Voor ik de spuitbus openzette, zag hij er zo uit:

photo 514989

Ik heb eerst grijze primer gebruikt, maar ik had eigenlijk meteen zilververf moeten gebruiken, want nu is het wat korrelig geworden. Kan niet zo'n kwaad, want er gaat nog roest toegevoegd worden.

photo 514990

photo 514988


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2020 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Prachtig werk hier, het thema spreekt mij wel aan.
Een mooi, uitgebreid brouwverslag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Mickey. De fiets is afgeplakt maar nog niet geschilderd wegens het warme weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Ik volg dit verslag al een tijdje in stilte. De aandacht getrokken door de Heuy zelf natuurlijk, maar ook het dio eromheen heeft m'n belangstelling. mooimooimooi 8) Toch een klein vraagje. Denk je dat de benamingen van de voertuigen, zo in het geel, niet een beetje "strip achtig" over gaan komen op den duur?

Trouwens vast overbodig te melden dat de "Wolfman" Jeep er een fan bijheeft he :lol:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 22:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze drie shownummers zou je waarschijnlijk ook nooit samen gezien kunnen hebben. Voor deze voertuigen waren er niet zoveel alternatieven in de decals. Wolfman had ook nog een minder opvallend alternatief, waar ook minder referentie over te vinden was, voor de lichte truck M35 wordt het bijna onmogelijk al vind je ook foto's zonder nickname en voor de helikopter zie ik geen probleem. Ik vind het geel net een welkome afleiding in al het groen. Maar als je nu ook de Wolfman wil bouwen, wordt het wel een zoektocht, denk ik... Er is wel net een nieuwe decalset uitgekomen, waar een masking bij zit om het pantser zelf uit te snijden. https://www.scalemates.com/kits/echelon-fine-details-d356281-m151-gun-trucks--1281978


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement