Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor je antwoord Steven!
Verhelderend! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Schaduwlicht is ook blauw. Ga maar eens spelen met de witbalans van je foto-toestel.

Nog een duidelijk voorbeeld, neem een wit vel papier in vel zonlicht en buig het krom. De zonzijde is knalwit en de schaduwzijde oogt blauw.

Een ander voorbeeld. Sneeuw hoort toch wit te zijn? Met de foute witbalans wordt het blauw.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ook bedankt voor de uitleg René! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 22:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na dit artistieke intermezzo gaan we terug naar de schilderfase.

photo 512663

photo 512661

Ik was niet tevreden met het gedrag van de decals tijdens het opdrogen, ze hadden zich niet tegen de rivets aangetrokken en waren dus erg rimpelig. Ik heb ze terug losgemaakt met Micro Set, dat ging op de meeste plekken alsof er geen Daco Sol gebruikt geweest was. Hier en daar had de decallijm of de Daco de primer volledig aangetast, waardoor de vorm van de decals nog makkelijk te herkennen bleef. Ik besloot om de driehoeken gewoon te spuiten, daarvoor heb ik de masking gemaakt. De lettering op de staart had veel te lijden van silvering, ik heb alle decalfilm tussen de letters met een scalpel uitgesneden en terug Daco Sol aangebracht. De vlekjes die je nog ziet, is geen silvering maar lakschade.

photo 512662

Ik moest ook nog het dak in zwart en wit spuiten, iets dat ik over het hoofd gezien had tijdens de vorige spuitbeurt. Gelukkig heb ik daar geen decals geplakt. Er moest ook nog een rode streep gespoten worden over het PE gaas van de cowling.

photo 512664

Ik heb de half afgeschilferde delen eerst in Tamiya grijs geprimerd vooraleer ik er wit over gespoten heb. Zo waren er toch geen scherpe aftekeningen meer te zien.

photo 512665

Het afschilferen ging tijdens het afplakken gewoon door, dus alle kleuren moesten nog eens aan bod komen.

photo 512666

Het dak ging verder wel prima, op wat overspray na. Aangezien ik toch groen moest bijspuiten, kon dat geen kwaad.

photo 512667

Voor de gele driehoek werd een kleiner masker gesneden. Ik heb Tamiya RLM 04 gebruikt.

photo 512668

En het huilen met de pet op ging zover door, dat ik ook nog een tweede keer wit heb moeten spuiten. Dit is ook gebeurd op plekken waar geen decals zaten, dus ligt het aan de primer die ik gespoten heb. Dat was artistiek zwart van Motip.

photo 512670

Ik ben maar gewoon doorgegaan met de schaduw op het geel, uitgevoerd met heel dun gespoten rood.

photo 512669

De rotor, die ook al in de verf stond, moest nog een soort trimvlakje krijgen.

photo 512671

Ook de granaatwerper heeft een stukje anti-glare, dat ik met NATO black gespoten heb. Daarna heb ik het met zwart geschaduwd.

photo 512674

photo 512673

photo 512672

Hoe het uiteindelijk geworden is na het repareren van de verfschade en een nieuwe laag p+. De chips tussen de letters heb ik gerepareerd door te spuiten over een papiertje met een klein gaatje er in, zo moest er niet weer afgeplakt worden. Nu ga ik weer wat assembleren en dan kan de verwering er al op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Zo dat moet heel wat van je geduld gevraagd hebben! :shock:
Heel netjes hersteld allemaal!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 8:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 apr, 2007 20:13 pm
Berichten: 334
Woonplaats: S'zeel
De zwarte primer van motip heb ik vergelijkbare resultaten mee gehad. De verf zo met tape los trekken van het plastic.

Ik ben toen eens gaan lezen wat er op de spuitbus staat, en toen viel het op dat het geen primer voor plastic is. Eigenlijk alleen voor metaal.
Sindsdien gestopt met de primer gebruiken op modellen en overgegaan naar Vallejo airbrush primer. Hier heb ik nog geen problemen mee gehad.

Succes met afwerken, het ziet er goed uit. Maar wees dus wel voorzichtig met afplakken.

_________________
een beeld zegt meer dan duizend woorden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Jammer dat het zo tegenzat met het spuitwerk. Het eindresultaat mag er echter zijn. Mooi gedaan zo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2020 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Deef schreef:
Zo dat moet heel wat van je geduld gevraagd hebben! :shock:


Daar zijn we modelbouwer voor en Steven heeft volgens mij wel voor hetere vuren gestaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 0:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik stond zonet nog voor een heet vuur, ik heb me wat verbrand aan de ovenschaal toen ik de pizza er uit haalde. Dat was vast van enthousiasme om de Huey te gaan vernissen. Die is de vorige dagen helemaal verweerd geraakt. Dat betekende eerst een wash. Ik besloot om niet zoals bij de truck een donkere wash uit te voeren, maar voor een lichte groene kleur te gaan.

photo 514170

Dit gaf een verweerde indruk zonder het al te veel donkerder te maken. Ik moest nog wel iets doen aan de vele rivets die op het model zaten. Ik besloot om die te dry-brushen met Vallejo Field Grey, eigenlijk een lichtgroene kleur die goed overeenkwam met de wash. Daarna kon ik gaan aflakken. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van Vallejo Polyurethaanvernis. Nog even een foto van de cowling voor ze vernist was.

photo 514171

En dan een paar minuutjes later als het gespoten vernis opgedroogd is:

photo 514172

Ik ben zeer tevreden met dit product, alleen geeft het soms wat tip-dry, ook misschien omdat ik het door een 0.15 mm nozzle jaag. Na het uitpakken van de masking kan ik het volgende tussenstadium tonen. De deuren zijn hier nog niet gemonteerd, want ik moet de raamlijsten nog wat bijkleuren na het verwijderen van het papier. De houtlijm heeft hier en daar wat gechipt aan de rand.

photo 514174

photo 514175

photo 514176

photo 514177

De prop is nog niet afgeschilderd, ik heb een stuk bij de naaf terug ontdaan van verf omdat de chrome er niet plat op lag.

photo 514178

photo 514179

photo 514180

photo 514181

photo 514182

photo 514183

photo 514184

photo 514185

photo 514187

Een zaak valt zeker op te merken en die heb ik met Italeri al eens eerder meegemaakt. Er zijn een paar clearparts gebarsten tijdens het spuiten, ik veronderstel bij de spuitbusprimer al. Het zijn twee vrij smalle ruitjes, waar toch vervorming in opgetreden moet zijn toen ze aan de sprue hingen. Omdat ze onder spanning in het raam geduwd zijn, is een raampje wel vier keer gebarsten. Voor deze keer vind ik het geen ramp, aangezien deze heli toch neergestort is. Ik ga een poging doen om een klein beetje Tamiya extra thin in de barst te laten lopen, misschien wordt het dan minder opvallend.

photo 514186


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er mooi uit Steven. Die een na laatste foto vind ik echt heel fraai. Trouwens, een pizza moet je gewoon laten bezorgen. Kun je ook je vingers niet branden :lol:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement