Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Naast mijn bouw in de gouwe ouwe groepsbuild ben ik ook bezig met een gelukkig wat beter passende bouwdoos. Hier de Focke Wulf Triebflugel in nachtjageruitvoering. Dit is een zgn What-if kit van een met raketmotoren aangedreven aanvalsvliegtuig. Het was bij Focke Wulf in ontwerp als onderscheppingsjager uitgerust met vier zware kanonnen, om geallieerde bommenwerpers aan te vallen. De triebfugel stond vertikaal naar boven gericht en de drie met straalmotoren aangedreven ronddraaiende vleugels stuwden het gevaarte naar boven. Er is inderdaad getest met dit ontwerp en er zijn ook wat fotos van dit in 1944/45 gebouwde type bekend. De oorlog was al verloren door de duitsers en de Triebflugel is dus nooit ingezet in het echt.

photo 497625

Ik ga de triebflugel bouwen die de firma Miniart vorig jaar op de markt gebracht heeft in diverse uitvoeringen. Het betreft een moderne kit met goede pasvorm en zeer fraai gegoten onderdelen, heldere clearparts, mooie decalsheet en fotoets setje voor gordels en antenne. De bouwbeschrijving is fraai en duidelijk uitgevoerd en in 23 stappen moet het af zijn :wink:

photo 497363

photo 497362

photo 497365

photo 497364

photo 497366

Ik ga de triebflugel straks gebruiken voor een diorama, dus het resultaat zal wat anders zijn dan bij de meeste verslagen. Dit is dus zo leuk aan de what-if bouwen, je kunt je fantasie er wat op uitleven want in het echt heeft hij zo niet bestaan... Miniart is trouwens en sterk in opkomst zijnd merk met erg leuke, goed ontworpen en vervaardigde bouwdozen varieerend van tanks, soldaten, maar ook autos, trams in veel uitvoeringen.

Lekker al wat gaan bouwen dus.
Hier de cockpit in elkaar gezet.

photo 497367

Stoeltje voorzien van de bijgeleverde pe gordels, decals voor de instrumenten, deze gesealed met wat pva lijm (lijkt dan net glas). Het past allemaal perfect zonder plamuur

photo 497368

photo 497369

De drie vleugels ook wat geschilderd aan binnenzijde motoren. deze bestaan uit meerdere delen.

photo 497370

photo 497371

Het instrumentenpaneel in de pit en de vleugels dichtgeplakt.

photo 497372

photo 497373

Nu maar eens verder met de cockpit in de romp passen en de zware kanonnen opbouwen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi projectje en interessante keuze. Een heel apart ding maar wel leuk. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk onderwerp! Succes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Hele aparte ontwikkeling van de laatste jaren om "what if" modellen te produceren. Dit is wel een hele koele versie in dat topic. Heb er aan gedacht er ook een te halen. Ik ben wel benieuwd of het plastic ook zo enorm zacht is. Ik merk dat aan de poppetjes en andere attributen die ze bij ICM produceren om diorama's op te leuken. Ik vind dat namelijk wel een beetje een nadeel ook al kun je flash wel weer gemakkelijk weg werken.
Maar nog een dingetje voor je alles straks dicht geplakt hebt. Die riemen he... hangen die wel de goede kant op als die cockpit straks naar boven wijst..? (Ik denk daar ook alleen maar aan omdat ik een bouwverslag heb gezien op http://www.themodellingnews.com hoor ;) ).
Veel plezier met de bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@ klaas de bouwer, goed opgemerkt!, De Triebflugel gaat echter niet vertikaal staan straks, maar wordt horizontaal gebruikt :shock:

Niet stilgezeten de afgelopen dagen. Lekker verder gebouwd. De cockpit zit dicht en de kanonnen gepast na ruimten groen gemaakt te hebben. Ze gaan er straks weer uit en worden bij de afbouwfase weer gemonteerd.

photo 497515

Nu alles klaar maken voor de primerlaag, vleugels en losse delen worden grijs.

photo 497622

Romp afgeplakt en wordt zwart

photo 497624

Na het primeren

photo 497623

photo 498373


De glasdelen die heel mooi zuiver zijn voorzichtig verwijderen van de sprue, wat schrapen en schuren en tape erop. Dan op de body en even lichtgrijs geschilderd

photo 498371

Op het uiteinde van de vleugels heb ik een rode band op de motoren gespoten en hier al weer afgeplakt.

photo 498372

Alles in de primer en de romp gemaskeerd (deze wordt straks metaalkleur en de vleugels ga ik in splintarcamo-fantasie spuiten.

photo 498374

photo 498375

Zo dat schiet al wat op, volgende update wordt het lakwerk....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Tof en origineel model. :brouw:

Succes verder


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Interessant model, mooie uitvoering tot nu toe. Benieuwd naar het totaalplaatje.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
En maar verder met de kleurtjes. Ik ga dus een soort splintercamo op de vleugels maken en de romp wordt onder zwart en boven staalkleur.

Zo worden de vleugels dan.

photo 498376

En zo de vleugels maskeren voor duraluminium randjes bij motorvoorzijde en stalen randjes op vleugel (om het vlak wat te breken, leek me leuk "What if vrijheid " :wink: Ook onderzijde romp gemaskeerd.

photo 498377

En na uitpakken zie je dit dan.

photo 498378

Even in elkaar gestoken hoe zoiets er dan uitgezien zou hebben....

photo 498379

Zo bouw ik hem echter niet! Mijn triebflugel gebruik ik als lading 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Voordat ik begin met het onderstel om de triebflugel te kunnen verplaatsen eerst wat afwerken. Even voorzien van wash. Hiervoor gebruik ik die van florymodels. Deze is op kleibasis en makkelijk te verwerken.

photo 499144

Toen die eraf gepoetst en dan krijg je zoiets

photo 499145

Tijd voor het frame om de triebflugel transportklaar te maken. Eerst even een schets hoe het moet worden.

photo 499146

Ik maak een frame van sprue resten en evergreen plaat, de wielen komen uit de sparebox.

photo 499147

De asjes maak ik van messingstaaf, de houders van sprue in bocht die ik wat vijl. Ook ben ik begonnen aan de houder voor de drie vleugels die op de vrachtwagen komen. deze maak ik uit evergreen plaat en voorzie ik van wat gaten,wat rivets ierin voor de sier en afwerkingsranden. Dit spuit ik dan ook duits grijs.

photo 499148

Dit zijn de onderdelen die in elkaar gezet moeten worden nu.

photo 499149


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1074
Woonplaats: Zelzate-België
Knap werk,

Ik had nog nooit van dat ding gehoord :oops:
Je maakt er wel een beauty van :shock:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement