Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Beste Medebrouwers,

De afgelopen modellen waaraan ik heb gewerkt gingen niet zo goed als ik had gewild.
Mede doordat ik voor het eerst een airbrush ben gaan gebruiken. Daarom heb ik een betaalbare kit aangeschafd om met mijn airbrush te kunnen oefenen en hopelijk wat ervaringen rijker zijn alvorens ik start met mijn vrij prijzige Hasegawa kit voor de Banzai groepsbouw.
Ik wilde niet te veel op details in gaan en deze kit rap maar met veel plezier en toewijding afronden.
Deze kit zou volgens de reviews van goed kwaliteit zijn en erg goed in elkaar passen zonder veel plamuur en schuur werk.
Ook vindt ik het een fascinerend en mooi toestel, vandaar mijn keuze :D

Hieronder foto's van de door en de onderdelen op het raamwerk.
Het plastic in van goede kwaliteit, stevig en wat flexibel. Er is veel detail aanwezig en er is een ruime keuze voor verschillende varianten.
De piloot is naar mijn mening wat te stijfjes en hier en daar is toch wat flashing aanwezig. Ik vindt de pre molded gordels op de stoel erg vlak.
Deze doen naar mening af aan de kwaliteit en details van de rest van de kit. Deze ga ik verwijderen en vervangen voor zelf gemaakte gordels.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb allereerst alle raamwerken in een warm sopje gewassen, afgespoeld en lang laten drogen.
Nadien ben ik begonnen met de in elkaar zetten van de cockpit. De wieltjes waarmee de stoel gesteld kan worden zijn erg breekbaar.
Een van deze brak toen ik hem van het raamwerk wilde knippen. De wieltjes paste ook niet op het staafje aan de stoel. Dus deze heb ik moeten schuren.
Nadien paste ze er wel op. Met een Dremel tool en een fijn polijst staafje heb ik de gordels grof verwijderd. Daarna met verschillende schuurpapieren nageschuurd en uiteindelijk gepolijst met wat tandpasta. De diepe beschadigingen door het schuren en verwijderen heb ik opgevuld met Mr. Dissolved Putty.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kon het toch niet laten om zelf wat extra details aan de cockpit toe te voegen. met wat plastic materiaal en fijn ijzerdraad heb ik wat meer detail in de cockpit uitgebracht.
Met name de beugeltjes op de voetsteunen hebben mijn hoeveelheid geduld getest... :roll:

Alles laten drogen en vandaag gestart met primen. Ik heb gekozen voor een zwarte surface primer van Vallejo op acrylbasis. Ik heb twee druppels flow improver aan de primer toegevoegd maar ik kreeg toch erg snel last van tip dry. Zie het spikkelige verf patroon dat de airbrush achterlaat. gelukkig is het maar de prime laag.

Afbeelding

De volgende stap is het verven en weatheren van de cockpit. ik houdt jullie op de hoogte.

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
F.S. schreef:
Ik wilde niet te veel op details in gaan en deze kit rap maar met veel plezier en toewijding afronden.


Ik zie dat je toch weer in dezelfde valkuil trapt als ik vaak doe..... Je doet toch eigenlijk meer dan dat je eigenlijk wilde.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wat bij mij een belangrijke factor was in het verkrijgen van een constante kwaliteit van de manier waarop de verf uit de airbrush kwam, naast de flow improver, was de temperatuur.
Ik weet niet in wat voor omgeving jij airbrushed, maar toen ik de temperatuur in mijn hobbyhoek met behulp van een elektrisch kacheltje van 15 naar 19 graden wist te brengen, loste dat mijn tip-dry problemen grotendeels op. Ook zorg ik er tegenwoordig voor dat het pistool en de verfjes op kamertemperatuur zijn.

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jan, 2020 0:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Ik heb/had dezelfde problemen met de Vallejo primers.

Ik gebruik geen Flow Improver meer, hoe vreemd ook dat verergert bij mij bij de primers alleen de boel maar. Wel verdun ik nu fors met de airbrush thinner van Vallejo of Createx, ook omdat het ‘dekken’ bij de primer minder relevant is. En dat gaat goed :)

Ook de druk waarmee je spuit kan schelen, ik schroef de druk wat terug.

Succes, de kit ziet er goed uit hoor!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2020 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
tsjopper bob schreef:
Je doet toch eigenlijk meer dan dat je eigenlijk wilde.

Ach, ook al zie je er uiteindelijk nooit meer iets van, het is toch leuk om te doen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Bij deze een update van mijn bouw.
Ik heb de cockpit gespoten in Vallejo black acrylic primer.
Daarna heb ik met Vallejo RLM02 dunne en lichte lagen aangebracht. Op deze manier komt er op sommige (moeilijk bereikbare) plekken het zwart licht doorheen, wat een schaduw effect veroorzaakt. Deze basislaag heb ik een dag laten drogen en daarna heb ik met Revell aqua color details geschilderd. Bij de Lidl heb ik een klein loeplampje gekocht (volgens mij was deze maar 5 euro) die me enorm helpt bij het schilderen van kleine onderdelen. Nadien heb ik in meerdere dunne lagen Humbrol clear vernis over de onderdelen gespoten en deze 24 uur laten drogen.

Afbeelding
Afbeelding

Met masking tape en ultra fijn koper draad heb ik zelf Luftwaffe gordels gemaakt. Dat koperdraad heb ik uit een onderdeel van een weggegooid elektrisch apparaat gehaald. Daarin zat het al mooi opgerold op een spoeltje. Dit draad kun je knippen en snijden met je mes, heel fijn dus. Daarmee heb ik de gespen van de gordels gemaakt. Ook heb ik de leren flappen aan de heupgordels toegevoegd. Nadien heb ik met Vallejo verf de riempjes geverfd.

Afbeelding


Ik ben erg tevreden over het eindresultaat. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
F.S. schreef:
Ik ben erg tevreden over het eindresultaat. :D


Dat kan ik me helemaal voorstellen. Dat ziet er top uit, die gordels.
De details in de cp zijn mooi geverfd.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er netjes uit hoor! Ging het airbrushen nu beter dan met de primer?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Deef schreef:
Ziet er netjes uit hoor! Ging het airbrushen nu beter dan met de primer?


Ja het ging een stuk beter! :D ik voordat ik ging airbrushen de ruimte waar de trigger zit en de doorgang van de verf cup met een paar druppeltjes needle juice gesmeerd en tijdens het verven twee druppels flow improver toegevoegd. Dat ging echt stukken beter. Ik kan nu weer mooie strakke lijnen spuiten. Heel blij mee! Dank voor het compliment trouwens. Dit is denk ik mijn leukste en meest geslaagde bouwproject tot nu toe. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Needle Juice... Die moest ik even opzoeken :lol:
Mooi dat het werkte, en leuk om je enthousiasme te lezen!
Ben benieuwd naar de rest! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement