Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 16:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2020 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je scratchwerk ziet er goed uit! Het is jammer dat Airfix de motor op deze manier heeft verwerkt in het model, maar ja dat is nu eenmaal zo. Het zal het geheel in ieder geval interessanter er uit laten zien, helemaal als je er ook nog een diorama van gaat maken. Ik geloof dat ICM wel een leuk Duits setje heeft met een piloot die zich klaar maakt voor zijn vlucht en monteurs. Die zouden hier prima bij passen denk ik.

Succes met het vervolg!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Medebrouwers,

Eindelijk weer een update van deze bouw! Ik heb al een hele tijd niks gepost, maar de kit is inmiddels klaar.
Hieronder wat foto's van het proces.

Na het monteren van de romp en vleugels en het toevoegen van wat scratchbuild details was het tijd om de BF 109 te verven.
Dit is mijn tweede airbrush project en ik moet zeggen dat ik tevreden ben ver het eind resultaat. Het afplakken van de splintercamouflage en de neus ging erg goed, op een paar kleine plekjes trok de verf af, die ik naderhand makkelijk met de penseel kon bijwerken. Voor de splintercamouflage heb ik Vallejo RLM 02 en RLM 71 gebruikt. Voordat ik de neus met Vallejo RLM 04 heb gespoten, heb ik deze een pre shade gegeven en daarna een dunne laag rode verf. Door de rode verf komt de gele verf beter uit de...verf :roll: Het geel krijgt een meer verzadigdere kleur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De uitlaten en kanonen zijn met gunmetal geverfd. Na het aanbrengen van de base coat heb ik de BF 109 overgespoten met Mr Hobby clear gloss. Nadien heb ik de decals aangebracht. Helaas zitten er hier en daar nog wat kleine plekjes met silvering, maar die zijn minimaal en vallen niet op. Voor de decals gebruik ik trouwens Tamiya Mark strong, echt top spul!
Na de decals heb ik nog een gloss coat laag aangebracht. Met lichtere tinten van de base coat (RLM 02, RLM 71 en RLM 04, apart gemengd met wit) heb ik plekken aangestipt waar er chipping zou komen. Nadien heb ik die plekken ingekleurd met een alluminium verf. Een randje van de lichtere base coat kleur blijft zichtbaar waardoor er diepte en een realistische chipping onstaat.

Ik heb voor het eerst Tamiya panel line Accent gebruikt om de paneel lijnen en details uit te lichten. Door deze wash is het chipping effect helaas wat verzwakt. Bij een volgende bouw zal ik na de wash het chipping effect toevoegen. Met poeder, gemaakt van softpastel krijten heb ik rook, modder en zand effecten toegevoegd. Daarna heb ik matte coat aangebracht.
En toen was het tijd om de masking van het raamwerk te verwijderen.....dat ging niet helemaal goed. Doordat de verf te lang heeft gedroogd met daaronder de tape en masking fluid trok ik op plekken de verf van het raamwerk. Die heb ik nadien moeten bijwerken met ene penseel, wat een niet zo strak resultaat geeft. Bij een volgende bouw zal ik het raamwerk apart en in een keer proberen te verven en afronden.

Hieronder het eindresultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Ik sta altijd open voor reacties, tips en suggesties :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind hem erg goed gelukt! Mooi strak spuitwerk, en je chipping vind ik erg mooi uitkomen hoor, heb niet het idee dat deze afgezwakt is.
Prachtresultaat! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ik vind dat hier een mooi resultaat staat....een herkenbare Emil.

Wat me wel opvalt is de sinaasappelhuid op de body (of mijn ogen laten het afweten dat ik denk dat ik dat zie :shock: ), dat heeft vaak te maken met....

- Luchtdruk niet goed, te laag
- Omgevingstemperatuur
- Afstand tot het model is te groot.
- Eerste verflaag was nog niet uitgehard/droog. Als deze niet goed droog is en als je dan weer een laag erop zet dan werkt deze iets op.

Nu heb ik van iemand gehoord, dat als je dit ziet en geen zin hebt om het deel/geheel met mr. Muscle (enamel verf) en Dasty (acryl verf) schoon te maken....dat je dit kunt herstellen door er een vloerreiniger overheen te spuiten (HG 77 of Pledge). Schijnt dat dit de sinaasappehuid strak trekt. Heb het zelf nog nooit ervaren, dus weet niet of dat werkt.

Iets voor een volgende keer, maar zoals gezegd: Mooi resultaat.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Wat me wel opvalt is de sinaasappelhuid op de body (of mijn ogen laten het afweten dat ik denk dat ik dat zie :shock: ), dat heeft vaak te maken met....

- Luchtdruk niet goed, te laag
- Omgevingstemperatuur
- Afstand tot het model is te groot.
- Eerste verflaag was nog niet uitgehard/droog. Als deze niet goed droog is en als je dan weer een laag erop zet dan werkt deze iets op.

Ha Barry, dank voor je reactie. Je ogen bedriegen je niet hoor! De textuur van de verf is inderdaad niet helemaal strak. Over het algemeen spuiten ik op 11-15 psi. En houd ik zo'n 10-20 cm afstand tot het model. Ik denk dat het aan die twee dingen ligt. Ik ben zo verwend dat ik mijn eigen hobbykamertje in huis heb en daar is het altijd rond de18-20 graden.

Ik heb onlangs pledge revive it gloss gekocht bij de Action. Zou dat bij een volgend project ook helpen? Ik zal bij de volgende bouw kijken of ik rond de 15-20 psi kan spuiten en zo'n 10-15 cm afstand kan houden. Ik laat lagen verf ook altijd zo'n 8 tot 13 uur drogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Gelukkig dat mijn ogen me niet bedriegen :lol: :lol: :lol: :lol:

Hier is een tutorial van Vallejo zelf, kan ook weer helpen.
https://www.youtube.com/watch?v=fNU55qMSRP0

een dergelijk filmpje hebben ze ook als je met modelcolor wilt spuiten.

Geen idee of dat pledge revive hetzelfde effect heeft.
Die HG en Pledge Floor is ook een goedkope variant (ipv gloss vernis) om je model glossy te krijgen voordat je de decals plaatst.
Die HG lak is volgens mij heel goed, wordt ook keihard en beschermt dus de verflagen eronder erg goed.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hmm ik typte "strak spuitwerk", maar het sinaasappelhuidje was mij dus niet opgevallen :shock:
Ik heb inderdaad ook goeie ervaringen met de HG product 77 :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1076
Woonplaats: Zelzate-België
Los van de sinaasappelhuid is dit toch een prachtig resultaat :shock:

Ik mis enkel de swastika een beetje op het staartvlak :wink:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 708
Woonplaats: Stolwijk
Heel mooi geworden! Subtiele chipping, mooie kleuren, het geel komt mooi uit.

De druk die je gebruikt is niet verkeerd, persoonlijk zit ik bij die lagere druk wel dichter op het model met spuiten. Het toevoegen van een drupje Flow Improver aan de verf (ik gebruik nog steeds mijn eerste kleine flesje) kan goed helpen, als je de laatste laag ‘nat’ opbrengt - of toch iets meer verdunnen.

Maar focus op alle dingen die wel goed zijn gegaan - en dat zijn er meer dan genoeg :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Prachtig resultaat! :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement