Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
De roundels zijn natuurlijk om te voorkomen dat grondtroepen of andere vliegtuigen eigen toestellen gaan neerhalen.
Je ziet op moderne vliegtuigen de roundels ook in minder schreeuwerige kleuren, ik denk om de reden die jij noemt.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Uiteraard, Erik, dat zal iedereen wel begrijpen. Maar camouflage heeft dan weinig zin, toch ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Huib heeft hier een paar mooie stukken over geschreven, een beetje verstopt in dit topic.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Misschien gaat het wel om de afstand.

Dat je van veraf de roundels niet ziet, zodat de camouflage dan wel zijn werk kan doen.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Na een paar dagen coronalethargie -de planten water geven, ging me nog net af- toch weer ff het nut van al die vrije tijd ingezien en niet bepaald een sinecure aangepakt, vinnik zelf. Ik bekende al dat ik de langere uitlaten leuker vind dan de korte die mee met de Valom komen en dat bij de torpedoconversie gelukkig ook twee van die lange zaten. Zoals de coolere uitlaten van Airfix met al die vinnen op.
Maar !!!
Niet helemaal zo lang als ze horen. Net lang genoeg om ze op die korte van Valom te doen aansluiten, pffff.
Volgens het conversieplanneke moet je 3mm van de Valomversie verwijderen om de conversie erop te doen aansluiten. Maar het is verrassend onduidelijk in welke windrichting die 3mm geamputeerd dienen te worden. Vooral ook omdat de korte Valomuitlaten waaaaaaaaaaaaaaaay dikker zijn dan de conversie die er in een bocht dient op aan te sluiten.
Ik heb er lang tegenop gekeken, maar vandaag mijn stoute schoenen aangetrokken, exacto erbij gepakt en erop los gehakt. Maar niet zonder dat ik eerst Airfix er als referentie bijnam.
Wat meteen opvalt: Valom heeft er slechts 5 vinnen op staan en Airfix 6. De Valompijpen zijn dus sowieso al een fractie korter. Maar het was me meer om de hoek te doen. De conversie moest recht in het verlengde van de korte versie doorlopen, maar ook even horizontaal. Gelukkig ben ik zo slordig geweest de gietnaad van de korte niet weg te schuren, zodat die netjes de richting aangaf. Moest ik alleen nog in 1 seconde de boel even horizontaal houden. ;-)
Soit, veel blablabla. Prentjes !
Of nee, toch dit nog: de conversie is zo'n gevoelig spul dat enkele vinnen sneuvelden tussen de klemmen. Oh, well, da's oorlog...
Nu komt het erop aan de boel zo bij te schuren en -plamuren dat het lijkt alsof een professionele loodgieter een bocht in de pijpen heeft gelegd.

Afbeelding

Ook alvast maar begonnen aan de gedetailleerdere bommenluiken van de conversieset. Buitenste panel lines nog wat accentueren.

Afbeelding

Afbeelding

De vervanging voor de verprutste roundel ondertussen aangekomen. Blijft gevoelig spul. Toch een superklein hapje uit de rand teloorgegaan. Weathering, deal ? ;-)
Ik wacht met sealen tot de grijze letters voor op de staart gearriveerd en gepositioneerd zijn, zodat ik dat allemaal in een beurt kan doen én zodat het mask van het glaswerk kan. Dat zit er al zo lang op... ook een beetje bangelijk, vinnik.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik had loodgieter moeten worden. 8)
Ik heb mezelf overtroffen, vinnik. Er zit nog wel een oogje in die ene, maar met een minimum aan plamuur zouden jullie van niets weten.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ziet er goed uit Trikke...die bomluiken zijn juweeltjes.

Geveld geweest door corona :shock:?.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Oesje, misverstandje, Barry: het virus heeft me gelukkig niet gevonden. Maar met de luxe van al die vrije tijd weet ik vaak niet waaraan eerst beginnen en dan doe ik gewoon... niets. Als ik geen keuze kan maken, dan kies ik gewoon niet. Opgelost ! Dan laat ik alles wat sudderen in mijn hoofd en dwaal ik als een spook door het huis. De edele kunst van het niets doen: niet simpel. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
De Fantasy Printshop Night Fighters Grey Codes tussen 7,5 en 9 mm zijn aangekomen. Gelukkig zijn ze net zoals ik gehoopt had steviger dan de ook veel te grote Avalon letters. Iemand bij Avalon heeft een probleem met schalen, lijkt het wel. De roundels voor op de staart bleken ook veel te groot. Het lijken wel plakkerds voor 1/48. Dus heb ik roundels van een Airfix Curtiss Tomahawkje moeten lenen om dit tot een goed einde te brengen. Dat wordt schrikken als ik later aan dat Hawkje begin en de roundels ontbreken ?! Kan ik daar weer over zeuren. :wink:

De grijze codes waren zo stug dat er nogal wat weekspul aan te pas kwam. Zoals je kan zien, heeft de Valom best uitgesproken panel lines en de plakkers weigerden hun profiel aan te nemen. Tot er zoveel weekmakerij aan te pas kwam, dat ze begonnen te scheuren. Gelukkig precies bij de panel lines, zodat we dat nog wat kunnen verbergen.

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft me verwonderen hoe onze ogen ons voor de gek houden. De G is kleiner dan de eerste M en toch lijken ze even groot.
Anyways: die uitgesproken panel lines vragen om gevuld te worden. Maar daar ben ik altijd een beetje bang voor geweest. Ik deed het eerder al voorzichtig bij kleinere modellen met een scherp potlood. Maar nu zit er niks anders op. ff het forum doorgelicht op washes en het voor alle veiligheid toch maar eerst eens uitgeprobeerd op onderdeel dat ik niet gebruikte.
Vallejo kleurtjes gegeven.
Vallejo glanslak erover.
Decal erover.
Vallejo matte lak erover.
ff wat overdreven met Tamiya Panel Line Accent Color.

Afbeelding

24 uur andere leuke dingen gedaan en wasbenzine en wattenstaafje erbij gehaald.
Shazam !!!!!!!!! Het werkt echt ?! Which is nice. Happy. Joy. Joy. :D
Doorwinterde washers begrijpen uiteraard totaal niet vanwaar mijn opwinding, maar hier in knoei-knoei-knoeiersland is het een doorbraak. Nu hopen dat het op mijn Valom ook net zo goed wil lukken.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Voor alle veiligheid alleen maar met 1 vleugel begonnen. Die met de roundel met het hapje uit. Als het dan fout loopt, is dat een goed excuus: betere roundel. :wink: En slechts 1 vleugel te herdoen. :(
Wat meteen opvalt: voor die weke troep van Avalon heeft de roundel zich nauwelijks naar de lines gezet. Zo komt er straks toch nog potlood aan te pas.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement