Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank voor de commentaren! :brouw:
Ik heb volgende week een examen voor mijn werk, dus momenteel flink aan de studie, maar hopelijk slaag ik en is er weer wat meer aandacht voor de F-4...!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Enfin, weer even een teken van leven voor dit model wat natuurlijk bedoeld was als een tussendoortje en spuit-test-object enzo. Maar ja, de beste plannen worden wel eens doorkruisd!

Inmiddels was ik geslaagd voor mijn certificeringsexamen firewalls en was er van het werk een toerrit waarvoor ik m'n oude BMW uit 1974 nog klaar moest maken, de toerrit is gelukt maar helemaal goed is de motor nog niet. Hij heeft lang stilgestaan doordat de kinderen niet achterop konden en die beginnen nu ook een beetje de lengte en leeftijd te krijgen dat ook dat mogelijk werd.

Maar goed, het is hier geen IT en motorfiets-forum, dus verder met de Phantom.
Na alles nog eens goed bekeken te hebben, een hele zwik panellines en putjes gescribet te hebben was het dan eindelijk tijd om de RIO z'n ejection handles terug te geven en het cockpitglas te monteren.
Ik moest de pootjes achteraan wat vijlen en inkorten, anders moest ik er erg veel kracht op zetten.
Daarna het afplak-klusje zoals ik dat altijd doe met stripjes tape random in vormen gesneden:
Afbeelding

en na enig doorplakken en de inlaten nog netjes afgeplakt te hebben en volgestopt met schuim had ik zowaar na ruim 2 jaar een spuitklare Phantom II:
Afbeelding

En vervolgens, hetgeen het allemaal een beetje om begonnen was, een poging met black-basen, wat m.i. een mooie basis is voor het verweerde schema van dit toestel.
Afbeelding
Hier net uit de cabine, dus nog niet helemaal droog ;)

Ik heb een test-toestel meegespoten met zwart en voorzien van een eerste opzet om de kleuren-compatibiliteit te testen; dit sowieso omdat die TPS kleuren vaak dicht bij elkaar zitten (dus handig hoeveel contrast ertussen moet) en daarnaast ook om de decal kleuren te checken.
Uiteindelijk R57 voor de "niet standaard" bovenkant gekozen, en beide andere kleuren van Lifecolour -waarbij de onderste lichte wel heel dicht tegen de middenkleur aan zit dus die moet ik nog wat lichter maken t.z.t.

Nog wel wat dingetjes te doen; de vleugel uiteinden moeten nog klinknageltjes hebben en ik moet nog 2 gaatjes boren in de staart voor die beide pitots of antennes of wat daar dan ook in zit. :)

Daarna meer verf hopelijk!

Groeten,
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 21:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik ben benieuwd naar het spuitwerk!

Had jij ook een klein gietrandje bovenop je cockpit kap?



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er verzorgd uit Jeroen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Je plakt je clearparts hetzelfde af zoals ik altijd doe zie ik :mrgreen:
Random vormen snijden en dan lekker puzzelen :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2022 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er strak uit. Benieuwd naar het verven..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
mr.vdh schreef:
Had jij ook een klein gietrandje bovenop je cockpit kap?


Ja, indaad, nu je he zegt, die heb ik vorig jaar op vakantie nog in het zonnetje geweggeschraapt en gepolijst! :)

Na een toch niet onafzienbare hoeveelheid tijd spuiten heb ik inmiddels wel wat lessen geleerd m.b.t. het black-basen en ben ik blij dat ik het eerst op dit model uitgeprobeerd heb in plaats van de grote A-6A :)

les 1: doe een testmodel met de juiste kleuren
les 2: hou rekening met het feit dat de kleuren veranderen relatief ten opzichte van elkaar afhankelijk van hoe dekkend je ze spuit. Op m'n oude testmodel had ik prima contrast tussen de Revell 57 (donkerste kleur) en de light ghost grey maar zoals je hieronder ziet... :roll:
les 3: als je aan het spikkelen bent op de zwarte ondergrond ('marble' ) en je bent het zat, ga niet door tot het af is en je verder kunt. De onderkant is veel mooier geworden als de bovenkant IMHO en ik denk dat het resultaat mooier was geworden als ik het marblen in 2 stukken had gehakt (het is nogal een saai klusje...)
les 4: ~ 30% glanslak door je verf werkt goed om ervoor te zorgen dat je het effect niet met te-dekkende verf wegspuit (vooral Aqua is erg dekkend)

Voor de rest zie onderstaande -het contrast tussen de midden- en donkerste grijs is dus minimaal en amper te zien... al gaat het op foto's ook alle kanten op, op de voorbeeldfoto is toch wel meer contrast te zien als nu.
Wat ik nog wel ga doen is alle touch-ups nog aanbrengen en nog wat donkere schaduwen bij de diverse te openen luiken en panelen zoals ook op het voorbeeld te zien is.

marble en wat pre-shading m.b.t. nog toe te passen verwering:
Afbeelding
Afbeelding
onderkant en zijkant gedaan met light- en dark ghost grey, hier het zwart weer in de goede vorm gespoten klaar voor de donkerste kleur:
Afbeelding
alles gedaan; zoals te zien vrij weinig contast tussen beide (op de neus het beste nog te zien)
Afbeelding
de onderkant ben ik mee begonnen en heeft m.i. de beste marbling gehad en IMHO ook het beste resultaat van deze techniek:
Afbeelding

Het boeltje moet nog even goed drogen en dan kan/wil ik verder met alle kleuraccenten en her en der donkerde schaduwen.

Groeten Jeroen (met kramp-vingers :mrgreen: )

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Prachtig.. .

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind het mooi gelukt zeg! Ik zie wel inderdaad het verschil tussen boven en onder. maar het ziet er gewoon top uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ben benieuwd hoe het er uitziet in het echt.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement