Hè hè! Ineens zijn we 5 maanden verder...
Moest al even zoeken om m'n topic nog terug te vinden en nalezen waar ik gebleven was
Het bouwen heeft hier een tijdje stil gelegen, onrechtstreeks door de corona / covid periode.
Gelukkig ben ik of mijn familie niet ziek geweest, maar door de lockdown was ik genoodzaakt van maandag tot vrijdag met de laptop van thuis uit te werken. Hierdoor heb ik in het begin een deel van de hobbykamer moeten inrichten als werkplaats. Na ganse dagen op de hobbykamer achter mijn beeldscherm te zitten werken was ik 's avonds blij om eens buiten te kunnen zijn, en de moestuin vroeg ook veel tijd.
Tussenin heb ik wel met kleine stapjes wat kunnen bouwen, en nu is het er eindelijk van gekomen om de foto's eens up te loaden en een verslagje te schrijven
Hieronder zien jullie een foto van de eerste vordering, en meteen ook een belangrijke: het samenkomen van vleugels en romp. Dit paste vrij goed, met uitzondering van het vlak tussen de canopy en het voorste stuk van de vleugel (eigenlijk de bovenkant van de romp). Jullie kunnen zien dat ik daar wat witte plamuur nodig had om de aansluiting acceptabel te maken.
Toen dat goed droog was moest ik volgens de instructies beginnen aan het landingsgestel. Normaal is dat iets waar ik nogal huiverachtig tegenover sta. Ik probeer dit steeds op het laatste aan te brengen (het blijft meestal vrij fragiel, en met alle manipulaties die nog moeten gebeuren is het risico op brokken maken reëel). Echter, ik zag geen mogelijkheid om achteraf het landingsgestel nog aan te brengen, dus met een bang hartje begonnen aan de constructie:
De binnenkant van de wielbakken werd door ICM vrij gedetailleerd ontwikkeld. Ik moest 2 aparte “platen” aanbrengen waar aan de binnenkant al een structuur aangebracht was. Het was eerst een beetje gepuzzel, maar eens ik een paar keer gedryfit had paste het behoorlijk:
Al deze onderdelen zijn – net als het interieur van dit vliegtuig - in RLM02 geschilderd.
Vervolgens waren de motorgondels aan de beurt. Deze bestaan aan iedere zijde uit 2 helften die je rond de bovenstaande “wielbakken” moet kleven. Hier ging Revell wat de mist in, want de nummers van de onderdelen in het gietraam kwamen niet overeen met wat in het bouwplan beschreven stond. Het was dus goed passen vooraf en de onderdelen met potlood markeren zodat ik nog wist wat waar hoort. Achteraf bedacht ik dat het misschien een goed idee geweest zou zijn om ergens op het internet een bouwplan van ICM te downloaden. Hun beschrijving zou misschien duidelijker geweest zijn… Anyhow, we zijn er geraakt, maar er was wat meer overtuiging nodig:
En hier kwam ik dan het eerste, serieuze probleem tegen: de motorgondels passen toch niet zo perfect… Serieuze spleten en kieren waren mijn deel. Eerlijkheidshalve ga ik niet beweren dat het de fabrikant zijn fout is, het kan ook aan een fout / onnauwkeurigheid van mij gelegen hebben:
Maar niets wat niet kan opgelost worden met Revell Plasto, Vallejo Putty en Mr Surfacer 1000
Jammer genoeg heb ik geen foto’s van het plamuren en schuren (paar avonden zoet mee geweest). Op onderstaande foto’s heb ik wel al een beetje verf aangebracht om te zien of er nog oneffenheden zijn.
Jullie kunnen hier trouwens ook zien dat de richtingsroeren en stabilo’s aan de staart gemonteerd zijn:
Aan het landingsgestel heb ik ook nog wat verder gewerkt. Zoals bij de Martlet heb ik hier ook een remleidinkje aangebracht mbv dun koperdraad.
Vervolgens komen we aan de motoren. Deze zijn vrij gedetailleerd voor een model in de “one true scale”. In de motorgondels moest ik al steunen voorzien die op zich uit 3 onderdelen bestonden – zie 2e foto hiervoor van het landingsgestel.
Hierop zullen in een volgend stadium de uitlaten geplaatst worden. Deze bestaan uit 4 onderdelen, die op volgende foto gemonteerd en geschilderd zijn in “gunmetal”.
De volgende stap van het bouwplan is de opbouw van de cilinders. Dit zijn 2 onderdelen die op elkaar gelijmd moeten worden:
En tenslotte de motorkappen (cowlings?): deze bestaan elk uit 4 onderdelen. Er komt dan ook nog een 5e onderdeel in wat op de foto geschilderd is (ook iets van de motor – maar zo technisch ben ik niet aangelegd :p )
Nu, wat heeft ICM / Revell met ons in gedachten?
Wel lieve vrienden, we beginnen met:
Daarop plaatsen we de uitlaten:
Daarop de cilinders:
En tenslotte daar de cowling over:
Vergeef mij de minder geslaagde foto’s, maar het was het model vasthouden met linkerhand en vervolgens gsm bedienen met rechterhand…
Zucht… van al die onderdelen ga ik achteraf niet zoveel meer terugzien. Maar mag ik daarover klagen? Zeker niet!
Is deze kit misschien een tikje "over-ge-engineered"? Misschien wel... Wat ik wel durf zeggen: door de vele onderdelen kan een kleine onnauwkeurigheid / fout in een later stadium grotere probleempjes geven.
En tenslotte heb ik de uitlaten geplaatst en met wat “extra thin” lijm vastgemaakt…
Toedeloe!
Jasper