Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Dat ziet er, ondanks wat schoonheidsfoutjes, allemaal heel mooi uit, Tom. Knap dat je dat voor een eerste keer allemaal zo netjes krijgt. Het lijkt wel jammer dat je de overlap van de velletjes goed blijft zien. Kun je dat bij een volgend model niet proberen te laten samenvallen met paneellijnen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Tom, voor een eerste project ziet het er zeker heel goed uit hoor ! Mooie vorderingen :D

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Man, Man, wat een werk.
Enorm knap wat je laat zien en met prachtig resultaat.
Ik verbaas mij erover hoe strak de aluminiumfolie er op komt en als er wat onder zit dat toch nog zichtbaar is.

Een ding vroeg ik mij wel af: hoe lang kun je dat vel aluminium verwerken als je hem eenmaal hebt ingestreken met lijm.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Adem inhouden!

Afbeelding

https://youremyfavoritetoday.com/2017/04/friday-favorites-pardon-the-dust.html/snow-white-dust-gif

Even dit project weer opgraven na een paar maanden geen enkele tijd gehad te hebben voor deze hobby, de TU dacht er toch iets anders over :lol: . Nu gelukkig 2 weekjes kerstvakantie, en besloten om deze toch maar weer op te pakken.

Bij de vorige update uit augustus was ik gebleven bij het foliën van de eerste vleugel; dit klusje is nu officieel klaar. Echter was dit nog maar stap 1 van de 2, aangezien een compleet gladde vleugel er nu ook niet echt lekker uit ziet. Met andere woorden, de klinknagels en paneellijnen mogen erop!
(onderstaande plaatjes zijn overigens het resultaat van ik schat zo'n 10-15 uur werk, dus wees gewaarschuwd als je dit idee zelf ooit in je hoofd mocht halen :wink:).

Aangezien de vorige klinknagels er allemaal af zijn geschuurd, is er uiteraard vrij weinig referentie meer over op de gelfoliede vleugel. Gelukkig is de folie zo dun dat iedere inperfectie erdoorheen komt, zo dus ook niet helemaal weggeschuurde klinknagels. Deze heb ik dan ook dankbaar gebruikt bij het uitzetten van alle lijnen.

Met uitzetten bedoel ik het overnemen van de lijnen van de nog kale vleugel naar de gefoliede, wat over het algemeen neerkomt op het uitmeten van iedere lijn klinknagels en deze overzetten op de vleugel (inderdaad, een pokkewerk :mrgreen: ).

photo 527039

Met dit ding volg je vervolgens de lijnen, en op deze manier druk je als het ware klinknagels in de folie.
photo 515823

Het is natuurlijk de kunst om alles zo precies mogelijk uit te meten en na te bootsen zoals het hoort, maar het is wat mij betreft belangrijker om te zorgen dat alle lijnen zo parallel mogelijk lopen; niemand gaat merken dat een rij hier of daar een millimeter teveel naar rechts staat, maar scheef lijnenwerk valt meteen op. Hierom zijn een aantal lijnen min of meer op de gok uitgezet, maar dus wel kaarsrecht.

photo 527040

photo 527041

photo 527042

photo 527043

photo 527044

photo 527050

photo 527051

Het moge duidelijk zijn dat dit een van de meest verschrikkelijke dingen is die ik tot nu mezelf heb aangedaan in deze verder hele mooie hobby, maar het is het werk uiteindelijk wel echt waard moet ik zeggen als je de twee vleugels aan het einde naast elkaar hebt liggen:
photo 527038

1 ding dat wel tricky is, zijn hoeken. Het wieltje om de rivets mee te rollen is (uiteraard) rond, maar hierdoor kom je dus niet tot in de hoeken van bijvoorbeeld de motoren. Het eenvoudigste om hierbij te doen is simpelweg het wieltje verbouwen. Je haalt er 1/3 uit met een slijpschijfje, en tada, je komt wel tot in ieder hoekje!
photo 527035

Omdat dit hele werk op zijn zachtst gezegd "saai" kan zijn, heb ik tegelijkertijd ook de motoren afgewerkt. Hierbij voor de verandering een keer niks bijzonders, gewoon de kleuren van het internet aanhouden en het is prima. Uiteindelijk zie je er toch niet heel veel meer van.

photo 527048

photo 527047

photo 527046

photo 527045

Wat er nu nog op het programma staat is het foliën van de rest van het vliegtuig, en dan mag het grote riveten weer opnieuw beginnen..

Carvair schreef:
Hoi Tom, voor een eerste project ziet het er zeker heel goed uit hoor ! Mooie vorderingen :D

Groetjes, Jan

Bedankt voor je compliment Jan!

Huib2 schreef:
Dat ziet er, ondanks wat schoonheidsfoutjes, allemaal heel mooi uit, Tom. Knap dat je dat voor een eerste keer allemaal zo netjes krijgt. Het lijkt wel jammer dat je de overlap van de velletjes goed blijft zien. Kun je dat bij een volgend model niet proberen te laten samenvallen met paneellijnen?

Dat is inderdaad een probleem dat mij ook opviel, het is schijnbaar mogelijk om de overlap van de velletjes weg te werken door de opstaande rand plat te schuren voordat je de overlap maakt, maar dit is mij tot nu toe niet gelukt. Ik ga nu inderdaad alles proberen uit te lijnen op de paneellijnen, om zo alles zo goed mogelijk weg te werken.

Timmie schreef:
Man, Man, wat een werk.
Enorm knap wat je laat zien en met prachtig resultaat.
Ik verbaas mij erover hoe strak de aluminiumfolie er op komt en als er wat onder zit dat toch nog zichtbaar is.

Een ding vroeg ik mij wel af: hoe lang kun je dat vel aluminium verwerken als je hem eenmaal hebt ingestreken met lijm.

grtz Arjan

Bedankt Arjan, het alufolie is inderdaad verrassend flexibel. Ik heb oprecht geen idee hoelang de lijm zich houdt nadat het is ingestreken, maar daar ga ik binnenkort achter komen denk il :lol:. Het laatste vel ligt nu al 3,5 maand onder een bak niets te doen, dus ik ben benieuwd of het nog steeds zo goed werkt als eerst.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2020 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
10-15 uur werk.... :roll:

Jij gaat niet genoeg hebben aan 2 weekjes vakantie :lol:

Maar doe rustig aan, het blijft hobby, maar wel een verd*md leuke hobby.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement