Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf model Flynn, hij is erg goed gelukt! Ik begin dat zwarte toch steeds meer te waarderen.

Ik was deze trouwens nog vergeten: :oops:
tsjopper bob schreef:
Is het wat om in plaats van aluminium-folie, Bair Metal Foil te gebruiken?

René


Dit is ook zeker een optie, maar wel aanzienlijk duurder. Als ik snel even op Google kijk naar BMF betaal je al snel een tientje voor een vel van 15 bij 30cm. Nu is dit al een redelijk grote lap, maar ik gok dat er in een B-29 toch zomaar een velletje of 3 gaan; toch een hoop geld. Het zal wel makkelijker gaan omdat het zo dun is, maar als je het vergelijkt met de kosten van een potje Microscale-lijm en een rol van de goedkoopste alufolie die er bestaat (hoe goedkoper hoe beter, want die is vaak dunner :mrgreen:) heb je daar nog een vel BMF voor.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Alufolie zou ik niet gebruiken, dat lijkt me te dik en te stug en daar kan je volgens mij nooit een mooi resultaat mee krijgen.
Ik zou toch ook gaan voor goede aluverf of bare metal foil hoor. :)

Om je een idee te geven: ik heb ooit voor de lol een keer een schoorsteenmantel behangen met alufolie, heb je een idee van de sterkte ervan! :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe dunner, hoe beter inderdaad. Ik hoop dan dat je folie mooi dun is 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Nou, tot nu toe is er hier niet veel meer gebeurd... Ik heb gisteren toch maar eens een begin gemaakt aan dit ding; ik wilde eerst wat lopende projectjes wegwerken, maar dit heeft toch meer tijd gekost dan gedacht. Dit samen met een nieuwe stage en mijn auto die nog rijklaar gemaakt moet worden voor deze stage heeft ervoor gezorgd dat de modelbouw weer op een historisch laag pitje is gekomen. Vanavond zal ik nog wat foto's toevoegen, maar het is tot nu toe wel te merken dat dit kitje uit de 70's komt. Met name het detail, of beter gezegd het ontbreken van detail, is ver te zoeken. Ik heb getwijfeld om het interieur wat te verbeteren met scratchwerk, maar het is allemaal zo basic dat het bijna niet te doen is om er iets lijkends van te maken. Gelukkig valt er uiteindelijk toch niet veel meer van te zien...

Verder ben ik nu vooral nog bezig met bedenken hoe ik alles het beste kan voorbereiden voor het foilen; zo moeten alle onderdelen glad gemaakt worden. Omdat hierdoor ook gelijk alle klinknagels gaan verdwijnen, moet ik eerst een manier verzinnen om te onthouden waar al deze dingen gezeten hebben wanneer straks de klinknagels weer terug gemaakt worden.

Wordt vervolgd...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo, hierbij dan alsnog de foto's. Het kitje stelt qua onderdelen eigenlijk niet veel voor, maar hierdoor stelt het detail ook niks voor... :lol: . De meeste zaken van het interieur zijn gelukkig uiteindelijk niet meer te zien, en hier ga ik dan ook geen aandacht aan besteden.

photo 500315

Zo ga ik het bommenruim gewoon dicht laten. Ik zou het nog wel op kunnen fleuren met wat scratchwerk, maar de basis die Airfix geeft is eigenlijk te slecht om er iets moois van te maken. Vooral de gigantische pinmarks en montagepunten overal zijn gewoon teveel moeite om weg te werken, dus dit stuk blijft lekker dicht.

De cockpit is een ander verhaal. Zoals de meesten wel zullen weten heeft de B-29 nogal wat glaswerk voorop;
Afbeelding

En hier is bij het model toch nog wel wat door te zien. Nu heeft Airfix wel een interieurtje meegegeven, maar ook dit is nogal povertjes uitgevoerd.
photo 500306

photo 500309

Deze site heeft een aantal hele mooie 360-graden foto's van het interieur van de B-29 online staan, die erg handig zijn bij het detailleren van het pilotenkantoor;
https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit ... rfortress/

En als je het origineel vergelijkt met de versie van Airfix valt het toch op dat er het een en ander mist... :mrgreen:
photo 500325

Ik ga er niet aan beginnen om alles na te maken, maar alles dat achter de stoelen van de piloten staat is simpelweg niet aanwezig in de kit. Nu is hier op zich ook wel weer een reden voor:
photo 500308

Waarschijnlijk is deze kit destijds bedacht als een soort speelgoed, omdat best veel zaken beweegbaar zijn gemaakt. Hieronder vallen ook de geschuskoepeltjes, die een nogal lompe constructie gekregen hebben om te kunnen draaien. Ook hierbij heb ik geen moeite gedaan om die constructie te slopen of weg te werken, maar nu is het interieur toch niet iets té simpel om zo te laten.

Met behulp van wat foto's van het internet heb ik het een en ander na proberen te maken in Evergreen; het meeste is nattevingerwerk, maar het ziet er nu in ieder geval al wat meer gevuld uit. Eigenlijk hoort de achterwand er niet in, maar omdat hier de gigantische geschutskoepel zit heb ik er voor gekozen om het dan maar gewoon dicht te maken.

photo 500311

photo 500312

photo 500313

photo 500314

Nu ziet het interieur er in ieder geval wat voller uit. Als je de cockpit in de romp plaatst, zie je ook gelijk hoeveel er uiteindelijk nog zichtbaar is.

photo 500316

photo 500317

photo 500318

Bij de piloten komt ook nog het een en ander aan detail; met name bij de positie van de bommenrichter/gooier/navigator is het detail er eigenlijk niet.

Verder zitten de vleugels ook in elkaar; ook dit stelt eigenlijk niet veel voor.
photo 500324

Maarrrr..... Ze zullen zoals gezegd zo goed als kaal geschuurd worden, dus het wordt nog een hele toer om alle klinknageltjes en co op de goede plek terug te krijgen straks.

photo 500323

Hier heb ik ondertussen wel al een mooi gereedschapje voor (je kan nu eenmaal nooit genoeg gereedschap hebben :mrgreen:.

photo 500319

photo 500320

En tot slot zijn de decals ook binnen; waarschijnlijk wordt het de Sic 'Em-uitvoering.
photo 500321

Hierbij heb ik wel al gelijk een probleem, want in mijn oneindige handigheid heb ik het decalvel al gelijk met het uitpakken gesloopt... :brouw:. Gevalletje plakband bleef op het vel hangen en trok de zaak gelijk aan stukken.
photo 500322

Nu valt de schade nog mee, maar deze nummers moeten er natuurlijk wel op. Mocht er iemand zijn die deze nummercombinatie in 1/72-decalvorm heeft liggen, hoor ik het graag!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Die piloten moeten wel erg lange armen hebben...... :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Tom, je zegt: ""Waarschijnlijk is deze kit destijds bedacht als een soort speelgoed, omdat best veel zaken beweegbaar zijn gemaakt"" en hier sla je de nagel op de kop! Het is inderdaad zo dat een plastic bouwdoosje in die tijd "speelgoed" was en geloof het of niet maar ook nog vandaag vallen onze kits onder die noemer. De bouwers van mijn generatie zullen het zich nog goed herinneren hoe eenvoudig en sober een kitje toen was, van details was geen sprake. Pas halfweg de jaren '70 kwam er een grote ommekeer met o.a. François Verlinden en werden ook fabrikanten zich bewust van het detailleren wat tot de kits van vandaag heeft geleid. (al is natuurlijk geen enkele kit ook nu perfect).
Veel modelbouwers vinden het dan ook een hele uitdaging om van zo'n "speelgoedkitje" een volwaardig model te maken waar velen ook in slagen.
Nu ja: de B-29 is een groot beest en ik blijf volgen, ben benieuwd naar wat je er van gaat maken. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er goed uit....het natte vinger werk ziet er iig geloofwaardiger uit dan een kale ruimte.
Je kunt de zitting van de stoeen misschien nog watverleggen.

SNAFU schreef:
Die piloten moeten wel erg lange armen hebben...... :mrgreen:


:lol: :lol: :lol: :lol:

Toch heeft Airfix destijds zijn huiswerk qua afstand goed gedaan als ik naar de echte foto kijk....daar zit toch een behoorlijke afstand.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
sommige foto's geven een vertekend beeld, bv door het type lens waar mee gefotografeerd is......
Mooie zijlaan zichtfoto's geven een beter beeld......

Gerhard

photo 500340
photo 500339


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2020 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties, toch mooi om te zien dat dit topic nog niet dood is na de lange stilte.
Over de afstand tussen de stoelen en de stuurknuppels heb ik ook nog nagedacht, Airfix heeft wat figuurtjes gemaakt die in de stoelen moeten komen, maar die komen inderdaad een halve meter arm tekort :lol:. Ik ga de stoelen nog wat naar voren zetten, dan is dat probleem waarschijnlijk wel opgelost. De foto's zijn inderdaad wat vertekend, maar het meeste scratchwerk is met wat logisch denken wel goed te krijgen. Over scratchwerk gesproken; buiten de cockpit zullen ook de wielbakken van het landingsgestel iets aangepast moeten worden (lees: vanuit niks opgebouwd :mrgreen:). Bij de kit is dit simpelweg een gat in de vleugel, waardoor je vanuit de onderkant best ver de vleugel/motor in kan kijken. Dit ziet er niet uit, en dit moet dus ook nog dichtgebouwd worden. Maar hierover morgen meer, ik heb op dit moment nog geen foto's bij de hand. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement