Adem inhouden!
https://youremyfavoritetoday.com/2017/04/friday-favorites-pardon-the-dust.html/snow-white-dust-gifEven dit project weer opgraven na een paar maanden geen enkele tijd gehad te hebben voor deze hobby, de TU dacht er toch iets anders over
. Nu gelukkig 2 weekjes kerstvakantie, en besloten om deze toch maar weer op te pakken.
Bij de vorige update uit augustus was ik gebleven bij het foliën van de eerste vleugel; dit klusje is nu officieel klaar. Echter was dit nog maar stap 1 van de 2, aangezien een compleet gladde vleugel er nu ook niet echt lekker uit ziet. Met andere woorden, de klinknagels en paneellijnen mogen erop!
(onderstaande plaatjes zijn overigens het resultaat van ik schat zo'n 10-15 uur werk, dus wees gewaarschuwd als je dit idee zelf ooit in je hoofd mocht halen
).
Aangezien de vorige klinknagels er allemaal af zijn geschuurd, is er uiteraard vrij weinig referentie meer over op de gelfoliede vleugel. Gelukkig is de folie zo dun dat iedere inperfectie erdoorheen komt, zo dus ook niet helemaal weggeschuurde klinknagels. Deze heb ik dan ook dankbaar gebruikt bij het uitzetten van alle lijnen.
Met uitzetten bedoel ik het overnemen van de lijnen van de nog kale vleugel naar de gefoliede, wat over het algemeen neerkomt op het uitmeten van iedere lijn klinknagels en deze overzetten op de vleugel (inderdaad, een pokkewerk
).
Met dit ding volg je vervolgens de lijnen, en op deze manier druk je als het ware klinknagels in de folie.
Het is natuurlijk de kunst om alles zo precies mogelijk uit te meten en na te bootsen zoals het hoort, maar het is wat mij betreft belangrijker om te zorgen dat alle lijnen zo parallel mogelijk lopen; niemand gaat merken dat een rij hier of daar een millimeter teveel naar rechts staat, maar scheef lijnenwerk valt meteen op. Hierom zijn een aantal lijnen min of meer op de gok uitgezet, maar dus wel kaarsrecht.
Het moge duidelijk zijn dat dit een van de meest verschrikkelijke dingen is die ik tot nu mezelf heb aangedaan in deze verder hele mooie hobby, maar het is het werk uiteindelijk wel echt waard moet ik zeggen als je de twee vleugels aan het einde naast elkaar hebt liggen:
1 ding dat wel tricky is, zijn hoeken. Het wieltje om de rivets mee te rollen is (uiteraard) rond, maar hierdoor kom je dus niet tot in de hoeken van bijvoorbeeld de motoren. Het eenvoudigste om hierbij te doen is simpelweg het wieltje verbouwen. Je haalt er 1/3 uit met een slijpschijfje, en tada, je komt wel tot in ieder hoekje!
Omdat dit hele werk op zijn zachtst gezegd "saai" kan zijn, heb ik tegelijkertijd ook de motoren afgewerkt. Hierbij voor de verandering een keer niks bijzonders, gewoon de kleuren van het internet aanhouden en het is prima. Uiteindelijk zie je er toch niet heel veel meer van.
Wat er nu nog op het programma staat is het foliën van de rest van het vliegtuig, en dan mag het grote riveten weer opnieuw beginnen..
Carvair schreef:
Hoi Tom, voor een eerste project ziet het er zeker heel goed uit hoor ! Mooie vorderingen
Groetjes, Jan
Bedankt voor je compliment Jan!
Huib2 schreef:
Dat ziet er, ondanks wat schoonheidsfoutjes, allemaal heel mooi uit, Tom. Knap dat je dat voor een eerste keer allemaal zo netjes krijgt. Het lijkt wel jammer dat je de overlap van de velletjes goed blijft zien. Kun je dat bij een volgend model niet proberen te laten samenvallen met paneellijnen?
Dat is inderdaad een probleem dat mij ook opviel, het is schijnbaar mogelijk om de overlap van de velletjes weg te werken door de opstaande rand plat te schuren voordat je de overlap maakt, maar dit is mij tot nu toe niet gelukt. Ik ga nu inderdaad alles proberen uit te lijnen op de paneellijnen, om zo alles zo goed mogelijk weg te werken.
Timmie schreef:
Man, Man, wat een werk.
Enorm knap wat je laat zien en met prachtig resultaat.
Ik verbaas mij erover hoe strak de aluminiumfolie er op komt en als er wat onder zit dat toch nog zichtbaar is.
Een ding vroeg ik mij wel af: hoe lang kun je dat vel aluminium verwerken als je hem eenmaal hebt ingestreken met lijm.
grtz Arjan
Bedankt Arjan, het alufolie is inderdaad verrassend flexibel. Ik heb oprecht geen idee hoelang de lijm zich houdt nadat het is ingestreken, maar daar ga ik binnenkort achter komen denk il
. Het laatste vel ligt nu al 3,5 maand onder een bak niets te doen, dus ik ben benieuwd of het nog steeds zo goed werkt als eerst.