Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/48 Eduard Mirage IIIC
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 21:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog maar eens een kist uit de kast gehaald.

photo 493784

photo 493786

Deze heb ik gewonnen drie ESM's geleden op de grote tombola. In feite had ik daar alleen een Revell vrachtwagenkit, die ik waarschijnlijk niet zou bouwen. Een andere deelnemer had deze Mirage, waar hij dan weer niet veel mee verder geholpen was, want hij bouwde vrachtwagens.

Citaat:
De Mirage was eerst door iemand anders gewonnen, maar die mocht de prijs inruilen voor een Revell Peterbilt-truck die hij liever bouwde. Een paar seconden daarna bleek ik het lotje in bezit te hebben dat op de truck had gekleefd en nu dus op de Mirage. Daar ben ik niet rouwig om.


https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=50166&start=30

photo 493792

photo 493791

photo 493793

photo 493794

photo 493795

photo 493796

photo 493790

photo 493787

Ik opteer voor de versie met de chocolate camo, dat zie ik liever dan de bare metal uitvoeringen. De Eduard PE-set heb ik datzelfde jaar op BSMC Putte gekocht, er lag blijkbaar een roestvrij stalen en een messing versie. Die laatste is het geworden:

photo 493789

Je merkt op een van de voorgaande foto's dat de Matra-raketten hier wel van gaan opknappen, er zit een erg dikke vin op.

photo 493788

Ik had eerst een PJ piloot gekocht, maar vorig jaar in Affligem was er een stand waar je ook alle mogelijke schietstoelen voor Mirages kon kopen, waar de gordels natuurlijk vast op gegoten zitten. Er werd me deze aangeraden. Ik zie nu ook dat er al een staande piloot in de kit zit, en dat mijn resin replacement een NAVO-piloot is. Ik herinner me dat Frankrijk toen ook ergens uit de NAVO gestapt was. Waarschijnlijk hou ik die piloot beter voor een ander project.

photo 493785

Dit is een mooi Engelstalig boek met heel wat kleurenfoto's over alle types Mirage die er in die tijd geproduceerd waren. Ik herinner me onder andere een foto van een emmer die ze onder het toestel zetten tijdens een display op een airshow, om water op te vangen dat anders uit de straalmotor loopt. Zulke dingen moet je natuurlijk uit de boekjes halen. Verder is het al een half jaar geleden dat ik dit gelezen heb, dus kan ik over de geschiedenis van het toestel niet zoveel toevoegen. Ik verwacht dat hij wel snel in mekaar gaat zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 22:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
StevenVD schreef:
Ik herinner me onder andere een foto van een emmer die ze onder het toestel zetten tijdens een display op een airshow, om water op te vangen dat anders uit de straalmotor loopt.
Ja, dat zou ik als techneut ook zeggen :lol: . Ik denk dat het in werkelijkheid olie of brandstof is maar dat klinkt milieutechnisch wat minder aantrekkelijk.

Maaruh, mooie kist.....deze moest ik nog maar ‘s in 1/32 gaan aanschaffen....decals zijn al in da house. Ben altijd wel fan geweest van de hele vroege kleurenschema’s in blank metaal.
Veel succes met deze kit.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 23:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was deze foto, van een Aussie.

photo 493797

Ik zag dat er een Italeri op 1/32 bestaat? Zou een heel mooie kit zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Leuk om te kijken, hoe deze word.... heb er twee liggen, deze en een hobbyboss....
Succes met de bouw, ik ben benieuwd....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Gaat weer leuk worden Steven. Is dat plastic van Eduard zelf? Ik zit ook te denken aan een mirage al zal ik eerst door de liggende stapel heen moeten :lol:
Ik kan niet veel zeggen over de Mirage III van Italeri in 1:32. Ik ken er ook van Revell maar dat was erg basic. (En ook een Mirage V van de Belgische luchtmacht trouwens, misschien dan wel weer interessant vanwege het buitengewoon fraaie schilderwerk ;) )

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 2:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen. Het gaat wel degelijk om een tooling van Eduard, maar er is wel iets ernstig misgegaan met het gietraam zelf, al heeft dat op de stukken tot nu toe nog geen invloed gehad. Op elk onderdeelnummer zit een diepe sinkmark met een luchtbel in het midden. Dit maakt de nummers nauwelijks leesbaar en ze staan ook niet in numerieke volgorde. Je kan dus beter op de vorm afgaan dan op het nummer. Heb ik nu een slechte kit of komt dit vaker boor bij Eduard?

photo 494880

photo 494879

Ik begon met de montage van de cockpit en de wielbak vooraan. Er zat hier maar een sinkmark, op een plek die daarna dichtgekleefd wordt.

photo 494871

De hele binnenkant wordt zwart geschilderd, dat bespaart wel afplakwerk. De stoel die ik voorzien heb, blijkt geen overbodige luxe.

photo 494870

Ik heb alleen de hoofdbeschermer overgenomen, die zit niet bij de stoel. Je krijgt wel een mal waar hij in past, maar ze leggen niet uit waarmee je de mal moet vullen. Overigens vind ik in mijn boek alleen een ander type van beugel terug op de foto's van de Mirage III's, een met een enkele lus.

photo 494869

Dit kan dus al in de zwarte verf. Nu over naar de vleugel. Hier moet je ook de wielbakken samenstellen en twee landingslichten in de vleugel kleven. Je mag ook niet vergeten hier de locator holes voor de externe tanks en het centrale hardpoint uit te boren. De leading edge wordt scherp gehouden door de naad tussen de vleugelhelften naar de onderzijde te verplaatsen. Dit past ook bijna naadloos.

photo 494873

De ondervleugel heeft een aantal stroomlijnkapjes voor luchtinlaten die niet uitgeboord zijn. Dit maak ik open met de punt van een scalpel.

Hieronder toon ik nog een dry-fit van de romp met de vleugel, die laat zien waar dit schoentje nog wringt.

photo 494876

photo 494875

photo 494874

Als je de neuspunt samenknijpt, lukt het wel de romp dicht te krijgen. Aan de luchtinlaten past hij voorlopig wel goed ineen.

photo 494877

photo 494878

Om te zien of er nog meer niet past, zal ik dit in de praktijk moeten uittesten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Dat wordt nog weer een mooi klusje om hem netjes sluitend te krijgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 18:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat het nog goed meevallen is, Peter. Waar de fuselage moest buigen was ze heel smal.

photo 495147

Ik heb de motor van binnen in Gunmetal gezet en de cockpit in Tamiya zwart.

photo 495149

De schietstoel is daarna afgeplakt met kneedgom om de kussens groen te spuiten.

photo 495154

photo 495155

photo 495153

photo 495158

De decals gingen er ondanks een laagje P+, dat meteen geabsorbeerd werd, redelijk slecht op. Ik heb er verschillende lagen Daco Sol op gegooid, anders bleven ze niet zitten.

photo 495156

Dan kon het ineenplakken beginnen. De wielbakken heb ik verkeerdelijk wit gespoten, maar die kan ik achteraf toch nog zilver spuiten. Aan de staartvin moest er ook nog zo'n grote klem, anders bleef de romp daar niet goed samen, ondanks dat de vin volledig aan een helft gegoten is.

photo 495159

photo 495160

photo 495161

photo 495164

Hier zie je de passing en de cockpit. Het lijkt me niet zoveel werk om te plamuren en te schuren.

photo 495152

photo 495157

Werk aan de figuur, de externe tanks en de Matra-raket. Het is opletten dat er niet teveel van het lichaam van de raket gesneden wordt. De droptanks konden mooi glad gepolijst worden.

photo 495163

Dit zie je nog van de turbine. Gisteren is er ook een pakketje voor een volgende 1/48 project binnengeschoven.

photo 495150

Daar zat een PE-set in, waar ik al met ontzetting naar vooruitkijk.

photo 495151

De bedoeling is dat er ongeveer zoiets uit gaat komen, de straalpijpen voor mijn SU-33 van Kinetic.

photo 495148

Maar dat is waarschijnlijk nog niet voor morgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 2:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze update wordt volledig besteed aan het wegwerken en opvullen van kieren en gaten in de romp. Er was weinig werk aan de naad in het midden, maar er zijn toch een paar zones waar er behoorlijke tochtgaten opduiken.

photo 495380

Hier wordt de ondervleugel op zijn plek gelijmd. Daarbij is er eerst en vooral druk gezet op de vleugelaansluiting in het midden, waar er het grootste lijmvlak zit.

photo 495379

photo 495381

Het werd duidelijk dat er aan de vleugelwortel een stel grote kieren zou overblijven. Dit is een gevolg van het niet werken met een tussenschot achter de cockpit, waardoor de twee helften van de romp iets naar binnen staan.

photo 495382

photo 495383

Het ergste pasprobleem bleek onderaan de luchtinlaten te zitten. De kieren daar weken ook nog eens uiteen. De luchtinlaten werden er nog eens ieder om beurten afgehaald om de aansluiting met de onderkant te verbeteren, waar er een ongewenste scherpe rand zat.

photo 495384

Een vooraanzicht van de romp, waarop je de reeds gepolijste rug kan zien.

photo 495385

Deze klem houdt de luchtinlaat gelijk met de ondervleugel tijdens het drogen van de lijm.

photo 495386

Dit probleem kom ik bij de meeste vliegtuigkits tegen, ook weer omdat er geen tussenschot zit. Het probleem wordt nog wat moeilijker omdat de vleugelholte in de romp doorloopt tot onder deze naad. Je kan de vleugel zo de romp in duwen.

photo 495388

Dit wordt op de volgende manier opgelost, waarbij deze klem mooi over de naad gezet kan worden via de vleugelholte.

photo 495387

Ik was verbaasd dat Eduard de hardpoints voor de Sidewinders stompe voorkanten gegeven heeft. Je kan op foto's zien dat dit niet het geval is. Ik heb dan maar zelf een punt geschuurd.

photo 495389

De controlevlakken zitten hier op hun plek. Ze zitten wel niet zo vast als je ze niet aan de actuators onderaan vastlijmt.

photo 495390

photo 495391

De dihedrale vleugelpunten zijn goed te zien en een ventrale vin dekt de gerepareerde buiknaad af.

photo 495392

Nu worden de vleugelkieren dichtgemaakt met scherp geschuurde styreenplaat. Dit wordt na het lijmen gelijk aan de vleugel afgesneden.

photo 495393

Onderaan wordt het toegevoegde plastic op voorhand op maat gesneden om in de kieren te passen. Het wordt ook mee rond gezet. De neus is alleen geplamuurd.

photo 495394

Er is een fijne naad aan de inlaatstukken, die helemaal weggewerkt moet worden, want die zit niet op een paneellijn.

photo 495395

Hier moest de vleugel nog eens extra tegen de romp verlijmd worden, doordat er achteraan niet veel stevigheid is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Een hoop werk om al die kieren weg te werken, Steven. Maar het resultaat begint er goed uit te zien. Het blijft toch wel de meest elegante straaljager ooit gebouwd.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement