Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het is zeker een mooi vliegtuig en je bent er ook lekker mee bezig. Maar wat is die pasvorm verschrikkelijk slecht zeg. Gelukkig weet je dat wel mooi op te lossen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 21:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen, jongens. Er zijn al wat uurtjes geschuurd op de Mirage om te zorgen dat alle kieren verdwijnen. Ze hebben bij Eduard om een of andere reden ervoor gekozen om de lijmnaden niet op dezelfde plek te maken als de panellines, en ook nog eens om ze door sommige structuren te laten lopen, die een kleine offset hebben gekregen. Dat wil zeggen, dat aan beide kanten een luikje in twee verdeeld is en beide kanten niet helemaal op dezelfde hoogte staan. Ik heb dus ook een beetje moeten rescriben.

photo 497138

photo 497139

Als ik de canopy er op zet, dan krijg je een dergelijke overgang naar de fuselage.

photo 497143

Zet ik de windshield er op, dan raakt die het dashboard zodanig dat er een kier onder zit.

photo 497137

Even geprobeerd om dat krachtiger vast te lijmen.

photo 497144

Ik heb het er terug uit moeten wrikken en wat lager monteren om het er toch op te krijgen zonder kier.

photo 497146

Ik ga de canopy toch open zetten, dus passen hoeft die niet, maar wie dat zou willen bouwen, moet aan de rechterkant toch ook deze kier voorkomen door de achterkant van de cockpit groter te schuren, waardoor je hem dieper zou moeten kunnen duwen.

photo 497140

Nu over naar een interessanter verhaal, de Matraraket. Hie is de template geplooid en de raket gedry-fit. Je moet natuurlijk voorkomen dat er lijm tussen deze twee geraakt.

photo 497141

Als een PE vin geplaatst is, laat ik een druppel vloeibare secondelijm op het uiteinde vallen. De lijm loopt alleen tussen de vin en het raketlichaam.

photo 497142

Als alle vinnen op die manier vasthangen, kan je de rest van de lijmnaden vol laten lopen.

photo 497145

De raket heeft hier een clearpart toegevoegd gekregen, dat met een chroomstift voorgekleurd werd aan de binnenzijde. Je kan kiezen uit 2 types, er is er ook eentje met een ondoorschijnende kegel op.

Er zijn ook nog vier stukjes PE voor de bediening van de ailerons op de raket. Nu ga ik de twee AIM-9 raketten op dezelfde manier doen, daarvoor is ook een template toegevoegd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 18:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Sidewinders waren een stuk moeilijker om van PE te voorzien, maar het was duidelijk nodig.

photo 497329

photo 497331

Alleen al het verwijderen van deze vinnen zonder het beschadigen van het lichaam was een werkje. Ik heb ze er met een snijschijfje afgehaald en ben dan beginnen schuren.

photo 497330

De voorste vinnetjes waren korter dan de template, daar was het soms echt knoeien.

photo 497333

Het resultaat loont uiteindelijk wel de moeite.

photo 497334

Als intermezzo moest ik een kettingkast van een vierjarige repareren.

photo 497335

Ik besloot dit te maken uit karton.

photo 497336

De afwerking mocht ze zelf doen. Het werd een meesterwerk. De eerste test heeft het ding met glans doorstaan.

photo 497337

Terug over naar de Mirage: ik vond de zuiger voor het neuswielgestel erg platjes. Die werd dus vervangen door een draad. Dit is waarschijnlijk nog een stuk steviger zo.

photo 497338

Ik wilde de wielbakken gaan herspuiten met een spuitbus, dus toch maar eerst de canopy afplakken.

photo 497339

photo 497340

Voor deze spuitronde wilde ik enigszins chirurgisch te werk gaan, want een glossy afwerking leek me geen ideale ondergrond voor de volgende lagen.

photo 497341

Het eigenlijke spuitwerk is in een paar seconden afgelopen.

photo 497342

Er was wat overspray in het midden, maar er is niets op de clearparts terechtgekomen.

photo 497343

photo 497344

De eerste kleur gaat een soort hemelsblauw zijn, onderaan de Mirage.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
wat een werk moet je verzetten om deze passend te krijgen. gelukkig ben je niet voor een kleintje vervaard. al valt dit allemaal mij wel tegen van meneertje Eduard.

de raketten zien er super uit met hun nieuwe vinnen. :brouw:

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Gezien dit topic ben ik al helemaal klaar met dit ''eduard apparaat'', totaal geen zin om er tijd in te steken.
Dus een wijs besluit genomen en hem weer voor een tientje doorverkocht.....
Nog een Hobbyboss liggen van 1/48 tzt eens kijken als dat beter model is....
Ieder geval succes met de verder bouw, tot nu toe ziet het knap uit.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 8:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt! Ik las deze reactie op Scalemates:

Citaat:
This kit isn't exemplary for Eduard's otherwise very nice and very buildable kits... If I remember correctly, this is one of their first attempts at producing injected molded plastic model kits to complement their PE products and they have come a long way since.


https://www.scalemates.com/whatsnew.php?topic=6601826

Zo'n ding belandt natuurlijk al sneller tussen de tombolaprijzen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Aaahh dat verklaard het. Het is het eerste baksel van Eduard. Achja de eerste pannekoek mislukt ook altijd. :?

Dus kort samengevat precies een kit voor jou, want bij de militaire voertuigen gebruik meestal ook niet meer zoveel van het orginele plastic. :wink:

Alle gekheid op een sprue.
Ik vind echt dat je een super klus doet met deze.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 2:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Jongens,

Voordat er weer van allerlei verhalen opduiken over hoe slecht deze kit is en dat het de eerste Eduard-kit is ga eerst eens op zoek of dit ook klopt. De originele mallen van deze kit stammen uit 2004.......de eerste spuitgietmodellen van Eduard zijn uit 1993 ( o.a. Een 1/48 Siemens-Schuckert D.III en Fokker E.III ). Ze waren dus al 11 jaar bezig voordat deze kit op de markt kwam. Deze info is allemaal zo te vinden op Scalemates. Laten we elkaar niet klakkeloos gaan napraten en ook een beetje zelfstudie verrichten :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 7:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Nou, het verslag van Steven zegt mij genoeg...... :mrgreen:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Die mal om de vinnen uit te lijnen is wel goed gedaan. Dat werkt wel prettig denk ik. Goed bezig tot dusver.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement