Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 7:53 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Oh, trouwens...
Heb je bij Gary al een tafel voor dat ding gereserveerd voor Telford 2020? :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 9:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Oenckie schreef:
Hallo Nemmy,

Schitterend onderwerp!

Ik heb zelf de Atlant met Rakettank in de stapel liggen.

Pas op met de decals, die van mijn An-71 vielen direct uit elkaar toen ze in contact met water kwamen.
Eerst even een scan van maken :wink:


Oei, zeker doen dus. Geen aftermarket materiaal verkrijgbaar....

Oenckie schreef:
Waarom werkt secondenlijm niet? Dat heb ik wel gebruikt bij de An-71 en ook bij de M-50 die ik nog steeds in aanbouw heb.


Wellicht heb ik niet genoeg gepakt, bij mij bleef de enorme vleugel niet goed zitten op de romp vamn de Beriev. Maar bij deze hou je slechts een kleine lijmnaad, voor zover ik weet gaat een reguliere cyanoacrylaat dat niet houden als er eens iets tegenaan tikt.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 15:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En de eerste update. Ik heb wat geknutseld aan de lijmnaden op de Buran. Het materiaal laat zich best redelijk schuren, maar het probleem is
dat de kwaliteit van het materiaal niet denderend is. Schuren geeft her en der wat luchtbellen te zien die opeens tevoorschijn komen, en dan weer
gevuld moeten worden.

Maar ja, komt wel goed. Door met de cockpit. Als eerste de zijpanelen. Beetje simplistisch, maar je gaat er niet heel veel van zien. Beide panelen
moeten worden voorzien van drie kleinere onderdeeltjes die de wijzertjes voorstellen. Die dus fantastisch passen * kuch *

photo 493870

Die naden moeten wel even aangepakt worden, want die gaan zichtbaar zijn. En dan even alles op een rijtje gelegd.

photo 493872

Volgende punt: even kijken hoe goed de cockpitkap past, en hoeveel er daarna door het glaswerk te zien gaat zijn.

photo 493871
photo 493873

Oeps. De voorkant is de juiste breedte, maar aan de achterkant is het geheel toch een goede 3-5 mm te wijd. Dat moet dus goed worden
verlijmd straks, en de gebruikelijke plasticlijmen gaan niet heel veel uitkomst bieden. En ik vraag me af of cyano acrylaat de stress aankan. Ik betwijfel het.

photo 493874

De raampjes zelf moeten ook de nodige aandacht hebben. En wat plamuur. En daarna verf, en als het even kan zowel binnen als buiten.
Afplakken aan beide kanten zou toch moeten kunnen met dit formaat.

En dan een plaatje van de cockpit. Het IP in het midden zit nog los. Daarnaast een gapend gat waarvan ik er maar even vanuit ga dat het een toegangsluik is
voor de bemanning om de cockpit in te klauteren. Je zou verwachten dat er een klep overheen zit om te voorkomen dat je je nekt breekt als je erinlazert
maar die ontbreekt. Daarnaast zit dit gat straks direct op de romp, die dus zwart geverfd moet worden. Daarna bedenk ik wel of ik toch nog een luikje
maak om erbij te zetten.

photo 493875
photo 493876

Dat bedoel ik dus.

photo 493878

En met de cockpitkap op zijn plaats en daar gehouden met wat tape. Ok hier gaat weer een hoop werk nodig zijn.

photo 493877

Even kijken wat we allemaal gaan zien straks.

photo 493879
photo 493880
photo 493884
photo 493883

En dan het eerste echte probleem. Tot zover waren het wat minpuntjes die wat TLC wel gaan verhelpen. Maar toen ik de kap eraf haalde en de tape
dus verwijderde kwam er een beste hoeveelheid primer mee.

photo 493881

Nou had ik dit ding al eens afgenomen met wat water, maar wellicht nog maar eens doen en met wat IPA. Misschien wat opwrijven met een oude
schuurspons zodat de volgende primerlaag wat meer grip heeft. Maar ik kan me niet herinneren dat Mr Surfacer 1000 ooit last heeft gehad van dit probleem.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Past het glaswerk ook nog als je de kunststof-cockpit-kap enigszins op zijn juiste plaats hebt gedwongen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 8:28 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Patrick, ik denk dat CA inderdaad niet voldoende gaat zijn om deze monsters bij elkaar te houden.
Gelukkig heeft onze eigen Brouwersshop©®™ iets wat mogelijk beter gaat werken:
Afbeelding
https://modelbrouwers.nl/winkel/weicon- ... arch=epoxy
:wink:

Succes!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 11:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Die had ik inderdaad nog liggen ja :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Thx, moet ik daar ook maar achteraan. Heb ook wat van dat Amodel rommel hier liggen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Ik ga ook in de volg modus!

Wat een beest zeg!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 19:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Tijd voor de volgende update. En vandaag komen er 2 omdat ik vorige week de eerste was vergeten....

Dit is hoe het geheel eruit zou moeten zien straks

photo 503128

En zoals al gezegd, de VMT-Atlant is gebaseerd om een Myaschichev Bison bommenwerper (ook te koop trouwens), met een paar
kleine modificatios:

photo 503127

Ok, laten we maar eens beginnen met de cockpit. Je moet wel iets hebben, want raampjes, al zal er niet heel veel te zien zijn.
Maar ik weet dat er wat zit :) Dat je winig ziet is niet erg, je hebt gezien wat voor detaillering (* kuch *) de onderdeeltjes hebben.
Dus wat verf zal voldoende moeten zijn:

photo 503129

photo 503134

Volgende probleem: de verf om dit materiaal hecht voor geen meter. Dus de buran nog maar eens een paar keer goed gesopt met lauw water en
afwasmiddel. En een nieuwe laag primer. Nu komen ook talloze kleine imperfecties naar voren, luchtbellen in het materiaal, slechts pasvorm
van de onderdelen die men bij A-model al voor je op elkaar heeft gelijmd enzo. Maar - de primer houdt het nu wel, ook na afplakken.

photo 503130

photo 503131

photo 503132

photo 503133

Het lijkt weinig werk, maar dit heeft me dus een goede 3 weken gekost.

Volgende probleem. Als je goed naar de eerste foto kijkt, zie je dat de Buran via 3 struts bevestigd is aan de Bison. En dat heeft meneer A-model dus
netjes nagemaakt. En dat gaat dus never nooit niet het gewicht van die Burtan houden en stabiel zijn en niet afbreken enzo. Daarnaast: de twee struts achter
hebben een klein locating pennetje en de Buran heeft 2 bijbehorende gaatjes. Dat gaat nooit goed lijmen. Aan de voorkant heeft de strut een platte bovenkant
waar de romp van de Buran op ligt. Ook niet bepaald stevig. Of accuraat. Daarnaast wil ik dat de Buran eraf kan voor de veiligheid bij bv het transporteren naar
Nieuwegein of Engeland. Wat de voorste strut betreft: als het goed is kan je op de foto zien dat de romp niet op de strut ligt. Er is een luikje geopend, en daar steekt
de strut in. Daarna zal dat ding met stevige bouten en moeren vastzitten, maar daar kan ik niet zoveel mee. Maar dit ziet er wel wat handiger uit dan gewoon
erop leggen.

A-model heeft dat luikje netjes ingegraveerd voor je.

photo 503138

En nou even denken, want als ik dat luikje eruit haal, heeft de strut niks meer om op te steunen. En je kan eigenlijk niks erinbouwen omdat je nergens bij kan wegens alles
is al 1 onderdeel.

Dus pak de Dremel en ga maar een gat zagen. Buiten graag wegens rotspul en rondvliegend stof, en graag met brilletje dat als het zaagwiel de pijp aan
Maarten geeft de boel niet in je ogen terecht komt.

photo 503135

photo 503136

Nou zie je straks niks meer van dat gat terug, wegens de cockpit.

photo 503137

Daarna boor je dat likje uit en schuur je het netjes vierkant

photo 503141

photo 503144

En dan heb je een onvoorzien probleempje. In eerste instantie wilde ik gewoon wat plastic strip van binnen eroverheen lijmen, maar het materiaal is zo
dik dat de strut dan veel te diep wegzakt.

photo 503143

Dus die moet wat aangepast worden. Gelukkig had ik nog wat vierkant brass pijp over.

photo 503142

Maar ja, dan gaat die weer niet diep genoeg erin, dus heb ik binnen wat verhoging nodig.

photo 503145

photo 503146

En dan ziet her er straks zo uit

photo 503147

Ik ben happy.

Nou alleen nog iets bedenken voor die 2 kleine pinnetjes achter, maar dat kan nog even wachten. Vanuit dit gat kan ik daar toch niet bijkomen,
dus dat zal hoe dan ook van buitenaf moeten gebeuren.

Tot slot voor nu: in de cockpitvloer zit een gapend gat. Ik gok dat het een toegangsluik is of zo.

photo 503134

Je zal wel niks zien, maar ik wil niet de kans lopen dat he straks door de kleine cockpitraampjes door dat kleine gat iets ziet van de troep van binnen.
Gelukkig is dat eenvoudig opgelost met wat styreen strip en zwarte verf.

photo 503139

photo 503140

Dan zijn ook de stoelen erin gelijmd, zit de cockpit op zijn plek, en kunnen we de kap eroverheen gaan plaatsen.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 19:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En update nr 3 meteen maar erachteraan. Wederom helaas met wat problemen, en dit keer niet zelf-veroorzaakt.

De cockpit op zijn plek, de kap erop met een flinke lading 2-componenten lijm, en daarna een flink kwak 2-secondenlijm om de naden te dichten.
Dat ziet er niet mooi uit dus.

photo 503148

photo 503149

photo 503150

Twee dagen drogen, de grove schuurstick erbij halen en veel plezier ermee.

photo 503151

photo 503152

En dan maar weer een laag primer erop om te kijken hoe erg het is.

photo 503175

photo 503176

Dat valt dus 25000% mee. De lijn bovenop is toch een paneellijn, en verder 2 kleine gaatjes linksonder. Het enige wat eigenlijk nog rest is de
krassen van de eerste schuurronde netjes wegwerken.

Volgende probleem. Er moet zo langzaamaan worden begonnen met de Bison zelf, en dat betekent de achterste wielbak. En de voorste uiteraard, maar laten we er 1
tegelijk doen. Wel gewoon tegelijk beide bakken openzagen, dat scheelt straks weer werk. Gelukkig heb ik sinds kort zaagbladen voor de Dremel :)

photo 503153

photo 503155

photo 503156

Dit moet je dus echt wel buiten doen. Ondanks de adembescherming en de bril geniet je van het rondvliegend materiaal,
dat wil je niet inademen (en ook niet in je ogen krijgen, gelukkig werken mijn traanbuisjes prima).

De dremel raakte wat oververhit denk ik :)

photo 503154

En dan even opkuisen. ik hoop dat ik genoeg schuurmateriaal heb, dit was na 5 minuten einde oefening.

photo 503157

En ja, die troep die je op onderstaande foto van binnen ziet moet je dus gladschuren anders ga je een probleem hebben met de passing van het "dak" van de wielbak.

photo 503155

Daar gaat geen schuurstokje of Dremel bij kunnen, dus ouderwets 80grit schuurpapier en 1 vinger....

En dan lopen we al snel tegen het eerste serieuze probleem aan. Voorlopig lijkt alles nog in orde....

Eerst de benodigde onderdelen voor de wielbak bij elkaar zoeken.

photo 503158

photo 503164

helaas is het allemaal wit dus niet zo netjes te zien. Maar het is matig van kwaliteit, neem dat maar aan. Daarnaast heb je onderdelen
met van de paspennetjes die in pasgaatjes moeten. Die zijn er dus soms wel en soms niet.

Zoals je hier kan zien: 2 gaatjes. Rechts daarvan zie je 2 uitstulpinkjes. Die zitten er aan de andere kant ook. Daar horen dus ook 2 gaatjes te zitten.

photo 503162

En als je de boel ineen lijmt moet het ongeveer zo eruit zien.

photo 503161

Dat moet toch netter kunnen. Je zal nooit in die wielbak kijken, maar dat is mooi. Dan kan ik dus lekker aanklooien en als het niet zo
mooi uitpakt is het geen ramp.

Maar dan het probleem. Dit is wat de ontwerpers bij A-model hebben bedacht:

photo 503177

Eerst het dak en de achterste bulkhead tegen elkaar lijmen (stap 4) en dan dat geheel door het gat aan de voorkant naar binnen brengen
en op de juiste plaats vastzetten (stap 5). En daarna mag je de rest in-situ gaan ineenzetten. Dat wordt dus leuk met die bagger pasvorm.

Gelukkig heb ik een groot gat, dus wellicht kan de bak als 1 geheel via de onderkant naar binnen.

photo 503165

photo 503166

Via de voorkant dan misschien?

photo 503167

Dat wordt dus lachen. Hier ben ik nog niet uit. misschien dan toch maar zoals A-model het had bedacht. Aan de andere kant, die achterste bulkhead
past alleen al niet door dat gat heen.....

photo 503178

Dus dat wordt interesaant. De enige manier lijkt nu om het dak op zijn plaats te lijmen, en daarna alle onderdelen op hun plaats te lijmen,
maar dat wordt een drama vrees ik. En dat 2x dus.

Nou ja, maar eens een paar nachtjes/weken/maanden over slapen. Tijd om wat aan de detaillering te doen.
Dus, details weghalen, en vervangen door looddraad, metaaldraad en plastic strips.

photo 503163

photo 503173

photo 503174

photo 503168

photo 503169

photo 503170

photo 503171

photo 503179

photo 503172

Tijd voor wat denkwerk over he we nu verder moeten....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement