Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Dat bedoel ik dus! Echt goed gelukt, die kleuren. :D
Succes verder met de bouw.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi gedaan hoor, de kleuren passen ook goed bij elkaar!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2020 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Zo zie je de kleuren goed inderdaad! Vind het er netjes opzitten. Hier en daar misschien nèt iets teveel postshading, maar zou me daar niet druk om maken. Als je nog washes toe gaat passen zwakt het sowieso wel weer af.

In ieder geval al een mooi levendig kleurenspel!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2020 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi spuitwerk, Jasper.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag lieve vrienden allemaal!

Het is gelukt de Martlet af te werken. Sinds de vorige post werd het model in de glansvernis gezet, decals erop, terug glansvernis, wash en chips en tenslotte nog een dunne laag matte vernis.
Uiteraard heb ik ook de kleinere zaken tussenin aangepakt: wielen schilderen en monteren, schilderen van de uitlaten, antennedraad plaatsen, propeller schilderen...

ik was heel blij met dit model. De camo is min of meer los uit de hand gespoten en ik heb voor het eerst geëxperimenteerd met "post shading".

Toen ik daarnet als laatste werkje de maskeertape van het glaswerk mocht weghalen was ik natuurlijk heel vrolijk. :D

Maar wie schetst mijn teleurstelling toen de tape weg was?? :( :( :(

Hoe kon ik zo dom zijn? :oops: :cry:

photo 497768

photo 497769

photo 497767

photo 497770

photo 497771

photo 497772

photo 497773

photo 497774

photo 497775

photo 497776


hoe het mogelijk was... geen flauw idee...
Net als bij de andere kits die ik tot hiertoe gemaakt heb plak ik eerst het glaswerk af en lijm ik het daarna pas op het model. Ik gebruik geen masking setjes maar gewone gele (Tamiya)tape die ik met een scalpel langs de raamstijlen insnij.
Dit is voor mij de makkelijkste manier van werken. Het onderdeeltje zit nog in het gietraam en ik kan er dan makkelijk langs alle kanten bij.

Heel waarschijnlijk zal ik op het moment van lijmen met mijn hoofd ergens anders gezeten hebben :roll: :cry:
Vermits de tape er al op zat kon ik eigenlijk niet meer binnenkijken op het moment dat de kap op de romp stond, en waarschijnlijk is de fout daardoor niet meer opgevallen bij mij... :(
De kap werd eerst gelijmd met Revell Contacta Clear (lijkt verdacht veel op verdunde witte houtlijm). Nadat dit opgedroogd was heb ik nog in de spleetjes Tamiya Extra Thin laten lopen voor bijkomende stevigheid.

Nu wou ik direct het model met een fijne scalpel te lijf gaan om te proberen de cockpitkap (heelhuids) te verwijderen. Maar mijn moeder en een vriendin gaven me de raad even te wachten. En ze hebben gelijk. Ik laat het beter eerst wat bezinken en zie dan over enkele dagen / weken. Nu loop ik het risico om door zenuwachtigheid / stress wat te hevig te werken en het model alsnog te verprutsen...
Ik laat het beter even liggen en probeer daarna met verse moed het terug op te pakken.

Buiten deze domper ben ik toch nog tevreden en was het een fijn model. De paneellijntjes zijn misschien iets te nadrukkelijk in de wash gezet. Zoals vaak gelezen op het internet zijn ze bij Airfix de laatste tijd vrij prominent aanwezig, maar ik had ze dan beter met wat verf eerst "opgevuld".

Anyway, ik heb genoten van de bouw, en dat is het voornaamste voor mij. Hopelijk jullie ook van het verslagje? :D

Normaal probeer ik steeds foto's buiten in openlucht te maken. Maar met de storm die op komst is leek me dat niet ideaal... Als ik de wind buiten hoor is de kans groot dat dat ongeverfd deeltje nog maar het minste werk zou zijn... :P

Groetjes!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ai, dat islamiet van de cockpit ja. Neem er inderdaad een keer de tijd voor en probeer dan de kap los te halen. Ik denk dat het wel kan met een scherp mesje en wat voorzichtigheid.

Als ik nog een punt van verbetering mag aanhalen, dan zou ik je willen aanraden wat meer decal softener te gebruiken. Bij de roundels en letters op de romp zie je dat de paneellijnen niet doorlopen. De wash kon daar niet blijven plakken denk ik.

Verder een heel leuk model en verslag om te volgen. Succes met de volgende uitdaging.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel voor de feedback Ingmar!

Wat de decalsol betreft heb je gelijk. Ik sukkel sinds enkele modellen met de Sol...
Het lijkt wel alsof hij niet meer zo effectief is.

Denk dat ik het flesje zo'n 2 jaar heb... kan het zijn dat het "stuk gaat" (beperkte houdbaarheid) ?

Toen ik vroeger een beetje Sol op de decal deed begon hij direct te rimpelen. Nu lijkt de decal totaal niet meer te reageren, zelfs als ik er een ganse laag op smeer...

Edit: weet niet of het belangrijk is / een rol speelt, maar ik dompel de decals in heet water onder. Zo laten ze vrij snel en makkelijk los, maar misschien is dit fout en nadelig voor de sol?

En voor ik de decal plaats smeer ik ook een beetje set.
Vervolgens decal erop, goed droogdeppen en alle lucht en vocht met wattenstaafje drukkend wegrollen over de decal.
En tenslotte dan de Sol erop, maar geen reactie of rimpelende decal...

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind het een erg mooi model geworden! Het spuitwerk en de verwering zijn erg goed gelukt!

En dat is best een goeie tip die je gehad hebt. Ik heb dat een keer met een heel model gedaan. De camo was mislukt, dus in de ovenreiniger en verflaag er af. Maar toen had ik helemaal geen zin meer in dat hele model. Dus ana de kant gelegd.

Een half jaar later dacht ik: owja die heb ik ook nog! Toen alsnog de kist afgemaakt, vol nieuwe motivatie.

Wat je zegt over de decalsoftener had ik bij mijn laatste modelletjes ook. Geen rimpels maar ook niet het idee dat ze in de panellines "zakten". Nou is mijn flesje inmiddels al misschien 8 jaar oud ofzo... Zou het zijn dat er een "houdbaarheid" op zit?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Deef

Dank voor je antwoord! Ondertussen had ik al wat verder opgezocht ivm decalsofteners.

Op het forum van Britmodeller vond ik een topic van iemand met hetzelfde probleem.
Er waren mensen daar met potjes van zelfs de jaren 80/90 die het nog deden. (?)
Zolang het potje nog ruikt naar sol zou het nog moeten werken.

Wel gaven vele bouwers aan dat ze problemen hadden met de combinatie micro sol en decals van airfix en academy.
Ze klaagden over het feit dat deze decals nogal dik en stijf zijn en daardoor een sterkere softener nodig hebben, zoals daco strong. Of het waar is weet ik niet, maar als ik bij gelegenheid een potje zie zal ik het eens kopen en proberen.

Iemand gaf ook aan dat Microscale de set en sol destijds ontwikkeld heeft voor een gans systeem waarin ook decals van Microscale gebruikt werden. Deze decals waren naar het schijnt heel dun en dus was de Sol daar effectief.

De ganse discussie heb ik hier gevonden:

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... he-decals/

Groetjes jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Dat is een leuke kist geworden, wat die decals betreft komt het me heel bekend voor. Ik heb best wel wat moeite met de Airfix decals gehad.
Afgelopen jaar heb ik drie recente airfix kisten gemaakt en bij alle 3 heb ik heel veel sol en overredingskracht moeten gebruiken om de decals een beetje in de panellines te krijgen.
Ik heb de decals regelmatig opnieuw in de sol gezet en met een wattenstaafje in de panellines gedrukt. Maar goed ook bij mijn Tamiya Zero heb ik een heel gevecht moeten leveren.
Wat dat aangaat is het een test van je geduld, en vooral gewoon doorgaan.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement