Dag lieve vrienden allemaal!
Het is gelukt de Martlet af te werken. Sinds de vorige post werd het model in de glansvernis gezet, decals erop, terug glansvernis, wash en chips en tenslotte nog een dunne laag matte vernis.
Uiteraard heb ik ook de kleinere zaken tussenin aangepakt: wielen schilderen en monteren, schilderen van de uitlaten, antennedraad plaatsen, propeller schilderen...
ik was heel blij met dit model. De camo is min of meer los uit de hand gespoten en ik heb voor het eerst geëxperimenteerd met "post shading".
Toen ik daarnet als laatste werkje de maskeertape van het glaswerk mocht weghalen was ik natuurlijk heel vrolijk.
Maar wie schetst mijn teleurstelling toen de tape weg was??
Hoe kon ik zo dom zijn?
hoe het mogelijk was... geen flauw idee...
Net als bij de andere kits die ik tot hiertoe gemaakt heb plak ik eerst het glaswerk af en lijm ik het daarna pas op het model. Ik gebruik geen masking setjes maar gewone gele (Tamiya)tape die ik met een scalpel langs de raamstijlen insnij.
Dit is voor mij de makkelijkste manier van werken. Het onderdeeltje zit nog in het gietraam en ik kan er dan makkelijk langs alle kanten bij.
Heel waarschijnlijk zal ik op het moment van lijmen met mijn hoofd ergens anders gezeten hebben
Vermits de tape er al op zat kon ik eigenlijk niet meer binnenkijken op het moment dat de kap op de romp stond, en waarschijnlijk is de fout daardoor niet meer opgevallen bij mij...
De kap werd eerst gelijmd met Revell Contacta Clear (lijkt verdacht veel op verdunde witte houtlijm). Nadat dit opgedroogd was heb ik nog in de spleetjes Tamiya Extra Thin laten lopen voor bijkomende stevigheid.
Nu wou ik direct het model met een fijne scalpel te lijf gaan om te proberen de cockpitkap (heelhuids) te verwijderen. Maar mijn moeder en een vriendin gaven me de raad even te wachten. En ze hebben gelijk. Ik laat het beter eerst wat bezinken en zie dan over enkele dagen / weken. Nu loop ik het risico om door zenuwachtigheid / stress wat te hevig te werken en het model alsnog te verprutsen...
Ik laat het beter even liggen en probeer daarna met verse moed het terug op te pakken.
Buiten deze domper ben ik toch nog tevreden en was het een fijn model. De paneellijntjes zijn misschien iets te nadrukkelijk in de wash gezet. Zoals vaak gelezen op het internet zijn ze bij Airfix de laatste tijd vrij prominent aanwezig, maar ik had ze dan beter met wat verf eerst "opgevuld".
Anyway, ik heb genoten van de bouw, en dat is het voornaamste voor mij. Hopelijk jullie ook van het verslagje?
Normaal probeer ik steeds foto's buiten in openlucht te maken. Maar met de storm die op komst is leek me dat niet ideaal... Als ik de wind buiten hoor is de kans groot dat dat ongeverfd deeltje nog maar het minste werk zou zijn...
Groetjes!
Jasper