Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dornier Do 17z (1/72)
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
In 2015 kwam een nieuwe Airfix kit uit van de Dornier 17 op schaal 1/72. Prachtige bommenwerper, hoewel na de Battle of Britain een beetje verouderd en achterhaald; ik dacht toen, laat ik deze eens maken. Gebruikt zijn, naast de Airfix kit, de Big Ed set. Dit verslag begint met een samenvatting van de bouw tot nu toe; aangekomen bij de huidige stand van zaken zal het wat meer in detail gaan.

Afbeelding

7. Ik besloot de photo etch flaps in elkaar te zetten.

Afbeelding

11. Op zich zag het er nog wel aardig uit, maar uiteindelijk zou dit er toch weer uit gesloopt worden.

Afbeelding

23. Je kunt 35 MG15-cartridges in de cockpit kwijt.

Afbeelding

61. De bommenrekken zijn zoveel mooier in photo etch...

Afbeelding

69. Het instrumentenpaneel wordt aan de achterkant bekabeld.

Afbeelding

90. De MG15's van Miniworld zijn een grote verbetering.

Afbeelding

116. Photo etched riempjes en hendeltjes. Met het obligate muntstuk erbij voor schaalindruk.

Afbeelding

145. Leuk en onderhoudend gepriegel aan het landingsgestelruim.

Afbeelding

155. Uitlaatjes kunnen het beste even verder uitgeboord worden.

Afbeelding

184. Omdat de Airfix-ruitjes te dik zijn (je ziet bijna geen detail van het interieur), besloot ik nieuwe te vacuformen (hier nog niet schoongemaakt, maar je ziet al dat details zoals de bekabeling te zien zijn).

Afbeelding

218. Waar de cockpit RLM66 krijgt, krijgt de rest van het 'interieur (bommenruim en landingsgestelhuizen) RLM02. Alles wordt héél licht verweerd. Een enkel detail krijgt iets meer verwering, zoals de aandrijving van de bommenruimdeuren.

Afbeelding

229. Kiertjes worden gevuld met secondenlijm. Hier zit nog een klein putje.

Afbeelding

234. De richtingroeren krijgen een positie overeenkomstig die van de pedalen van de piloot, in de cockpit.

Afbeelding

Totaal bestede tijd tot nu toe: 86 uren.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 8:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk priegelwerk. Ziet er goed uit tot dusver.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie bouw!
Hoezo worden de PE-flaps er uiteindelijk toch weer uitgesloopt?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@fvdm: hi Ferry, welkom in het topic en dank voor het compliment. Zeker leuk priegelwerk, en omdat er niet zoveel gescratcht hoeft te worden schiet het ook nog eens prima op. De aftermarketset van Eduard is, vooral wat de cockpit en het bommenruim betreft, zeer de moeite waard.

@Deef: dank je! De flaps zijn weer verwijderd omdat ik hem niet accuraat genoeg vond; en de photo etch was moeilijk aan te passen. Zie hieronder een nadere toelichting.


237. De twee kielvlakken moeten precies haaks op het stabilo staan, in het verlengde van de nacelles.

Afbeelding

239. De landingsgesteldelen staan naar buiten... dat hoort niet.

Afbeelding

247. Na het verwijderen van een stukje plastic uit elk van beide landingsgesteldelen, raakt alles de grond en staat het landingsgestel verticaal.

Afbeelding

255. Doordat de flaps (tengevolge van een ontwerpfout van Eduard) niet in de juiste positie kunnen worden geplaatst, iets wat nagenoeg onherstelbaar is zonder zelf te gaan photo etchen, besloot ik de flaps te verwijderen.

Afbeelding

256. Dus maar gewoon het Airfix-onderdeel bevestigen. Voordeel wel... de prachtige vleugellijn wordt behouden.

Afbeelding

260. De motorbehuizing wordt flink dunner gemaakt. Zie linksboven de uitgeholde versie.

Afbeelding

271. Dryfit, om de lol erin te houden.

Afbeelding

274a. Hier zie je de gedryfitte vacuformed glaskap. Deze is ongeveer 3x zo dun als het Airfix-exemplaar.

Afbeelding

280. Op schaal 1/72 is het verdunnen van wanden etc. een noodzakelijk kwaad om te proberen je model realisme mee te geven. Hier zie je de stuurboordzijde van de voorkant 'geschild'.

Afbeelding

295. De gleuven die panel lines moeten voorstellen, zijn 0,3mm. breed. In werkelijkheid zou dit overeenkomen met 21,6mm., terwijl de Duitsers deze platen strak tegen elkaar plaatsten. Er zat nauwelijks een millimeter tussen. Ik kan daar niet mee leven, dus vulde ik de lijnen op met secondenlijm.

Afbeelding

296. Het surplus wordt weggehaald met de multitool.

Afbeelding

300a. Zo gaat het ongeveer worden. De dikke lijn is de met secondenlijm gevulde Airfix-kier. De dunne lijntjes zijn gemaakt met een H9-potlood.

Afbeelding

307. Later bracht Tasman een vacuformed ruitje uit. Beter dan dat van mij, dus ga ik het exemplaar van Tasman gebruiken (boven op de foto).

Afbeelding

310. Bekabeling werd verbeterd.

Afbeelding

En dat is de huidige stand van zaken! Dank voor het lezen tot zover.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een werk zeg! Prachtig en leuk om te volgen, temeer daar ik hem ook nog heb liggen ;-)

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zo zeg....dat is een behoorlijke investering....in tijd en €'s :mrgreen: . Het ziet er prachtig uit :brouw: .
Wat ik ook erg mooi vind is de hangar....van wel merk is die hangar, van Sarissa Precission?, of zelf gemaakt?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zie dat je de panellijnen opvult met CA-lijm. Heb je er wel eens over nagedacht om hier wat talkpoeder door te doen. Dat maakt het schuren later wat makkelijker. Met een dremel kun je nog al snel uitschieten denk ik . Bij mij werkt het in ieder geval prima

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Goed bezig, Roy. Mooi dat je tot het gaatje gaat met allerlei details die moeten kloppen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank heren voor de interesse!

@Trajanus: het is een echte aanrader, prachtige kit alleen jammer van de overdreven panel lines. Maar daar is makkelijk wat aan te doen... ik persoonlijk vind het een prachtig gevormd toestel en het is dan ook een genot deze te bouwen.

@Wolf73: dank je. De hangar is van GPM, een Poolse firma. Is niet heel makkelijk aan te komen helaas, ik heb er al meer vragen over gehad. 4 jaar geleden op een beurs gekocht...

Afbeelding

@Fvdm: ik heb wel eens geprobeerd secondenlijm sneller te laten drogen met bloem / talkpoeder o.i.d., maar voor mij werkt dat niet zo goed. Ik gebruik wel vaak accelerator (Zap Kicker) maar voor het vullen van deze kiertjes (=ravijnen) niet omdat de lijm dan mooi zwart blijft i.p.v. geel wordt. Uitschieten met de multitool voorkom ik door steeds één hand als steun en stuur te gebruiken en de andere als support. Je kunt zo heel precies werken.

@Huib2: niet álles hoeft voor mijn part te kloppen, maar ik moet er wel een goed gevoel bij hebben. Als photo etch flaps blijken niet in de juiste positie te kunnen worden gesteld dan vind ik dat zonde... je hoort wel vaker 'ik als modelbouwer weet dat het er zit', als iemand bijv. een detail heeft gemaakt dat wordt afgedekt door een plaat of achter een muurtje. Maar in dit geval is het ook echt te zien, zij het niet op het eerste gezicht. Ach ja, weer wat geleerd voor de volgende keer ;) Overigens is het een heel mooie photo etch set hoor, alleen niet zo accuraat dus wat de flaps betreft.

Je bent zelf ook goed bezig met jouw, veel moeilijkere, Frog kit.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Knappe en verzorgde bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement