@fvdm: hi Ferry, welkom in het topic en dank voor het compliment. Zeker leuk priegelwerk, en omdat er niet zoveel gescratcht hoeft te worden schiet het ook nog eens prima op. De aftermarketset van Eduard is, vooral wat de cockpit en het bommenruim betreft, zeer de moeite waard.
@Deef: dank je! De flaps zijn weer verwijderd omdat ik hem niet accuraat genoeg vond; en de photo etch was moeilijk aan te passen. Zie hieronder een nadere toelichting.
237. De twee kielvlakken moeten precies haaks op het stabilo staan, in het verlengde van de nacelles.
239. De landingsgesteldelen staan naar buiten... dat hoort niet.
247. Na het verwijderen van een stukje plastic uit elk van beide landingsgesteldelen, raakt alles de grond en staat het landingsgestel verticaal.
255. Doordat de flaps (tengevolge van een ontwerpfout van Eduard) niet in de juiste positie kunnen worden geplaatst, iets wat nagenoeg onherstelbaar is zonder zelf te gaan photo etchen, besloot ik de flaps te verwijderen.
256. Dus maar gewoon het Airfix-onderdeel bevestigen. Voordeel wel... de prachtige vleugellijn wordt behouden.
260. De motorbehuizing wordt flink dunner gemaakt. Zie linksboven de uitgeholde versie.
271. Dryfit, om de lol erin te houden.
274a. Hier zie je de gedryfitte vacuformed glaskap. Deze is ongeveer 3x zo dun als het Airfix-exemplaar.
280. Op schaal 1/72 is het verdunnen van wanden etc. een noodzakelijk kwaad om te proberen je model realisme mee te geven. Hier zie je de stuurboordzijde van de voorkant 'geschild'.
295. De gleuven die panel lines moeten voorstellen, zijn 0,3mm. breed. In werkelijkheid zou dit overeenkomen met 21,6mm., terwijl de Duitsers deze platen strak tegen elkaar plaatsten. Er zat nauwelijks een millimeter tussen. Ik kan daar niet mee leven, dus vulde ik de lijnen op met secondenlijm.
296. Het surplus wordt weggehaald met de multitool.
300a. Zo gaat het ongeveer worden. De dikke lijn is de met secondenlijm gevulde Airfix-kier. De dunne lijntjes zijn gemaakt met een H9-potlood.
307. Later bracht Tasman een vacuformed ruitje uit. Beter dan dat van mij, dus ga ik het exemplaar van Tasman gebruiken (boven op de foto).
310. Bekabeling werd verbeterd.
En dat is de huidige stand van zaken! Dank voor het lezen tot zover.