Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 2:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
photo 484792

Inleiding
Ik denk dat slechts weinigen de Fokker G.1 niet kennen. Mocht het toch het geval zijn, hieronder een paar links voor meer informatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fokker_G.I

https://www.fokkerg-1.nl/index.php/nl/
Stichting Fokker G-1 heeft een tweetal boeken uitgebracht met een schat aan informatie. Ik ben helaas enkel in het bezit van deel 2 uit de reeks.
Daarnaast staan er op de site hele mooie referenties en foto's.

Ik heb zelf een keer gepoogd om de MPM kit in 1/72 te bouwen, maar heb uiteindelijk opgegeven daar ik destijds helemaal geen ervaring had met short-run kits. Ondanks dat heb ik toch een model van de G.1A kunnen afronden. Geen static display model, maar een virtueel model voor de FlightSim MSFS2000. Hieronder een paar screenshots voor het idee. Ik heb in ieder geval nog gehoord dat iemand dit model naar MS Combat FlighSim geporteerd had en dat men daar nog jaren van heeft genoten. Doet mij goed, maar wat nog beter is is dat een 1/48 kit van de G.1A nu eindelijk in handen heb!
photo 484802
photo 484804

De kit - What's in the box en korte review
Inhoud van de doos is verrassend! Naast de gebruikelijke sprues, waarbij de romp een transparante sprue is, wordt ook een setje PE, decals, instructieboekje en masks bijgeleverd.
Vooral dat laatste is interessant en wel om de volgende redenen:
1) Waarschijnlijk is dit een last minute toevoeging geweest. Ik heb nergens eerder informatie gezien dat het erin zou zitten.
2) Belangrijker is dat de set zowel masks voor de buitenkant alsook voor de binnenkant bevat. Dit gaat, als de masks passen, een hoop werk schelen.

PE set bevat oa de stoelen, riemen genoeg voor een 3-zits uitvoering, cowl flaps, hekwerk voor het interieur, allerlei hendels and diverse details voor de cockpit.

Decals zijn mooi geprint, maar gaan niet gebruikt worden vanwege diverse fouten. Zwarte band is te breed, eend met een knoop in zijn is niet gespiegeld. Ik wacht liever op de Dutch Decal set waar ik mag rekenen op nauwkeurigheid en kwaliteit.

Instructieboekje is vrij duidelijk, al zijn sommige dingen zoals plaatsing van de masks niet opgenomen.

Geen enkele kit is foutloos en zo ook deze kit. Hieronder volgt een lijstje van dingen welke mij zijn opgevallen.
Code:
1) Decalvel bevat geen instrumenten decal voor het instrumentenpaneel.
2) Richtingsroer decal is te groot voor het kitonderdeel. Of dit te wijten is aan de onnauwkeurigheid van de decal of dat dit een schaalfout is van de richtingsroer kan ik momenteel niet vast stellen. Ik ben namelijk niet zeker dat de 3-view tekeningen welke ik in huis heb geen fouten bevatten. Daarnaast zijn deze tekeningen in schaal 1/32 - terugschalen kan verminderde nauwkeurigheid met zich meebrengen. Dit is tevens de reden dat ik geen foto's ga plaatsen van vergelijking kitonderdelen vs 3-view tekeningen.
3) Ramen in de romp lijken mooi helder te zijn, maar zijn helaas niet egaal. Van dichtbij ziet het er goed uit, van iets verderaf merk een soort van golvend effect. Dit wordt dus schuren en polijsten voordat de masks erop gaan.
4) Luiken van het bommenruim kunnen enkel open worden gemonteerd. Geen keuze dus tussen open en dicht. De clear part voor de luikjes is daarentegen als 1 onderdeel gegoten. Logica hiervan ontgaat mij even. Dit wordt dus wel eea aanpassen om de luikjes dicht te zetten.
5) Genoeg flash op de onderdelen, vooral op de kleine onderdelen. Goed oppassen dus met verwijderen daar het moeilijk te zien is wat nu werkelijk een onderdeel is en wat flash is.
6) Wing spar welke in de cockpit te zien is, is mooi weergegeven en deels functioneel. Deels omdat deze voor 1 cm buiten de romp uitsteekt om de gehele vleugelconstructie te dragen. Dit ga ik sowieso moeten aanpakken omdat de rest van de vleugelbevestiging aan de romp erg fragiel oogt.
7) Schilderinstructies zijn nutteloos. Dutch Decal schrijft al dat de schema's een fictie zijn. Ik heb dat naast de mij bekende profielen gelegd - ja, dat velletje met schilderinstructies kan linea recta de prullenbak in.
Zo, genoeg neergepend. Op naar de foto's!
photo 484805
photo 484806
photo 484807
photo 484808
photo 484809
photo 484810
photo 484811
photo 484812
photo 484813

Welke schema?
Geen idee! Ik ben Deel 2 van de Fokker G.1 boek aan het lezen. De 312 spreekt mij aan, maar allicht dat ik nog een mooier verhaal tegenkom. Zodra ik een keuze heb kunnen maken, zal ik daar zeker een aparte post aan wijden.

Plan van aanpak
Plannen an sich zat. Waar het nu op neerkomt is informatie om zo nauwkeurig mogelijk de aanpassingen te doen. Hierna volgt wat ik voor ogen heb na een avond analyse van de kit.
Code:
1) Mercury VIII motor is mooi zichtbaar en moet mooi gedetailleerd zijn. Kitonderdelen zijn echter vrij basic naar mijn smaak. Ik heb een motorsetje voor de Gladiator liggen. Ik ga kijken of ik deze passend kan maken voor deze kit. Dit zal gepaard gaan met wat scratchbouw van de motorophanging en andere onderdelen welke zichtbaar zijn.
2) Ontbrekende details in de wielbakken aanbrengen.
3) Aanvullende details in de cockpit en andere rompsecties. Denk aan leidingwerk, bekabeling, etc.
4) Wing spar verlengen voor meer stevigheid van het model.
5) Clear parts licht schuren en polijsten.
6) PE hekwerk oogt vrij plat. Ik moet even onderzoeken of ik dit uit aluminium buisje kan scratchen, zelfde idee als bij de bouw van de Do-335 trainer waar ik de airstair uit PE ook te plat vond.
7) Landingsgestel ziet er prima uit, maar zover ik kan nagaan waren de twee struts middels twee platen met elkaar verbonden. Kit onderdeel is echter massief (productiegemak, logisch). Ook hier moet ik even kijken of ik daar iets aan kan doen.
8) Pim Pouw heeft op de site van de Stichting Fokker G-1 hele mooie details van de acht Brownings in de neuskoepel gepubliceerd. Ik wil deze details inbouwen en de kap afneembaar maken.
9) De lopen van de 8 + 1 Brownings gaan sowieso vervangen worden.
10) Diverse kleine details zoals modderschrapers bij de wielen aanpakken.


Gladiator motorset met Mercury VIII. Erwin, als je dit leest, dank je wel!
photo 484814

Genoeg te doen en ik heb er ontzettend veel zin! Het lange wachten is voorbij, let's go!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op wo 17 jun, 2020 13:44 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 7:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik ga deze zeker volgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 8:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf hoor Alex! Gisteren meteen naar de LHS geracet neem ik aan :wink:

Zo te lezen moet je zelf inderdaad wel aan de slag om het realistisch te krijgen, maar ik zie er niets onoverkomelijks tussen staan (zodra DD de decals haaft uitgebracht). Wel een beetje slordig van MikroMir als je het mij vraagt, bij een kit van 5 tientjes moet je niet zo'n diepteanalyse hoeven doen. Maar goed, gezien je eerdere projecten gaat dat vast lukken. Succes, ik ga 'm zeker volgen!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er sowieso vanuit de doos al niet zo slecht uit. Ik volg met interesse.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Kanttekening, de deuren van de Bombay zijn aaneen gegoten en moet je doorzagen om ze open te kunnen zetten. Ik weet alleen niet of die bomdeuren gesloten goed in de romp passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
bedankt voor de beelden en je eigen ervaringen/historie met de G.1, leuk om te lezen.

Het enige dat me zo opviel waarvan ik op het eerste oog, huh zeg is dat het windscherm van de cockpit een los onderdeel lijkt te zijn?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Bert Takken schreef:
Ik ga deze zeker volgen
Dank je Bert! :brouw:
FokkerFan schreef:
Gaaf hoor Alex! Gisteren meteen naar de LHS geracet neem ik aan :wink: Zo te lezen moet je zelf inderdaad wel aan de slag om het realistisch te krijgen, maar ik zie er niets onoverkomelijks tussen staan (zodra DD de decals haaft uitgebracht). Wel een beetje slordig van MikroMir als je het mij vraagt, bij een kit van 5 tientjes moet je niet zo'n diepteanalyse hoeven doen. Maar goed, gezien je eerdere projecten gaat dat vast lukken. Succes, ik ga 'm zeker volgen!
Ik werk zo'n 400 meter van de LHS vandaan. Een zegen en een vloek (voor mijn portemonnee dan), maar ik was wel de eerste die zijn kits had opgehaald. :mrgreen:
Ik denk dat die resin Gladiator motor inpassen een uitdaging gaat worden. Anders dan dat is het recht toe, recht aan. Daarnaast denk ik dat Sergei van MM een beetje haast op het laatst had om de kit te gaan leveren en dat daarmee een paar dingen afgeraffeld zijn. Maar goed, je weet dat ik van een uitdaging houd. :)
Silenoz schreef:
Ziet er sowieso vanuit de doos al niet zo slecht uit. Ik volg met interesse.
Dank je Silenoz! Ja, de kit is een mooie basis voor een G.1A. Ik maak mij wel zorgen over de staart nu.
Branky schreef:
Kanttekening, de deuren van de Bombay zijn aaneen gegoten en moet je doorzagen om ze open te kunnen zetten. Ik weet alleen niet of die bomdeuren gesloten goed in de romp passen.

SpeedAS schreef:
4) Luiken van het bommenruim kunnen enkel open worden gemonteerd. Geen keuze dus tussen open en dicht. De clear part voor de luikjes is daarentegen als 1 onderdeel gegoten. Logica hiervan ontgaat mij even. Dit wordt dus wel eea aanpassen om de luikjes dicht te zetten.

Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Jij hebt iig een goed punt over het inpassen van de bomluiken in een gesloten stand. We'll see!

siepie schreef:
bedankt voor de beelden en je eigen ervaringen/historie met de G.1, leuk om te lezen.
Het enige dat me zo opviel waarvan ik op het eerste oog, huh zeg is dat het windscherm van de cockpit een los onderdeel lijkt te zijn?
Dank je Siepie! Ik heb destijds veel geleerd van Rob Bennis vwb MSFS modellen vervaardigen en zal die ervaring nooit vergeten.

Vwb de windscreen - dit is inderdaad een losse onderdeel welke vastzit aan een cockpitkap. Dat dit een losse onderdeel is verbaasd mij niets, maar dat de windscreen en de cockpitkap niet in 3 delen is gegoten is een gemiste kans. Als je de cockpitkap open wil hebben dan moet je nu twee zaagsneden maken. 1 keer om de windscreen van de cockpitkap te verwijderen en 1 keer om de cockpit kap in twee delen op te breken.

Na het werk ga ik verder - hopelijk vanavond verse foto's.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ah! de laatste keer dat ik naar de LHS ben gereden (mijn zus woont enigszins in de buurt, altijd nog boven Zaandam maar OK) was mijn navigatie wat achter en reed ik continu in het weiland. Toen ik dan uiteindelijk in de buurt kwam moest ik over het parkeerterrein van een modern kantoor (ene kant erop, andere er weer af) en pas toen kwam ik op dat oude straatje uit wat ik me herinnerde.

Veel bouwplezier! Ik volg :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Als je de cockpitkap open wil hebben dan moet je nu twee zaagsneden maken.

Maar dat moet geen probleem zijn. Zelfs bij de 1:72 G.IA van MPM is mij dat zonder kleerscheuren gelukt, er daar zaten ze ook nog aan de romp vast. Kwestie van een heel dun (scheermes) zaagje gebruiken, en geduld natuurlijk.
Succes met deze grote :brouw: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Gaaf! Ben benieuwd hoe die in elkaar past, in ieder geval weer mooi wat 'twin boom' nieuws zo met deze en de Tamiya P-38 die later dit jaar nog uitkomt :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement