InleidingIk denk dat slechts weinigen de Fokker G.1 niet kennen. Mocht het toch het geval zijn, hieronder een paar links voor meer informatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fokker_G.Ihttps://www.fokkerg-1.nl/index.php/nl/Stichting Fokker G-1 heeft een tweetal boeken uitgebracht met een schat aan informatie. Ik ben helaas enkel in het bezit van deel 2 uit de reeks.
Daarnaast staan er op de site hele mooie referenties en foto's.
Ik heb zelf een keer gepoogd om de MPM kit in 1/72 te bouwen, maar heb uiteindelijk opgegeven daar ik destijds helemaal geen ervaring had met short-run kits. Ondanks dat heb ik toch een model van de G.1A kunnen afronden. Geen static display model, maar een virtueel model voor de FlightSim MSFS2000. Hieronder een paar screenshots voor het idee. Ik heb in ieder geval nog gehoord dat iemand dit model naar MS Combat FlighSim geporteerd had en dat men daar nog jaren van heeft genoten. Doet mij goed, maar wat nog beter is is dat een 1/48 kit van de G.1A nu eindelijk in handen heb!
De kit - What's in the box en korte reviewInhoud van de doos is verrassend! Naast de gebruikelijke sprues, waarbij de romp een transparante sprue is, wordt ook een setje PE, decals, instructieboekje en masks bijgeleverd.
Vooral dat laatste is interessant en wel om de volgende redenen:
1) Waarschijnlijk is dit een last minute toevoeging geweest. Ik heb nergens eerder informatie gezien dat het erin zou zitten.
2) Belangrijker is dat de set zowel masks voor de buitenkant alsook voor de binnenkant bevat. Dit gaat, als de masks passen, een hoop werk schelen.
PE set bevat oa de stoelen, riemen genoeg voor een 3-zits uitvoering, cowl flaps, hekwerk voor het interieur, allerlei hendels and diverse details voor de cockpit.
Decals zijn mooi geprint, maar gaan niet gebruikt worden vanwege diverse fouten. Zwarte band is te breed, eend met een knoop in zijn is niet gespiegeld. Ik wacht liever op de Dutch Decal set waar ik mag rekenen op nauwkeurigheid en kwaliteit.
Instructieboekje is vrij duidelijk, al zijn sommige dingen zoals plaatsing van de masks niet opgenomen.
Geen enkele kit is foutloos en zo ook deze kit. Hieronder volgt een lijstje van dingen welke mij zijn opgevallen.
Code:
1) Decalvel bevat geen instrumenten decal voor het instrumentenpaneel.
2) Richtingsroer decal is te groot voor het kitonderdeel. Of dit te wijten is aan de onnauwkeurigheid van de decal of dat dit een schaalfout is van de richtingsroer kan ik momenteel niet vast stellen. Ik ben namelijk niet zeker dat de 3-view tekeningen welke ik in huis heb geen fouten bevatten. Daarnaast zijn deze tekeningen in schaal 1/32 - terugschalen kan verminderde nauwkeurigheid met zich meebrengen. Dit is tevens de reden dat ik geen foto's ga plaatsen van vergelijking kitonderdelen vs 3-view tekeningen.
3) Ramen in de romp lijken mooi helder te zijn, maar zijn helaas niet egaal. Van dichtbij ziet het er goed uit, van iets verderaf merk een soort van golvend effect. Dit wordt dus schuren en polijsten voordat de masks erop gaan.
4) Luiken van het bommenruim kunnen enkel open worden gemonteerd. Geen keuze dus tussen open en dicht. De clear part voor de luikjes is daarentegen als 1 onderdeel gegoten. Logica hiervan ontgaat mij even. Dit wordt dus wel eea aanpassen om de luikjes dicht te zetten.
5) Genoeg flash op de onderdelen, vooral op de kleine onderdelen. Goed oppassen dus met verwijderen daar het moeilijk te zien is wat nu werkelijk een onderdeel is en wat flash is.
6) Wing spar welke in de cockpit te zien is, is mooi weergegeven en deels functioneel. Deels omdat deze voor 1 cm buiten de romp uitsteekt om de gehele vleugelconstructie te dragen. Dit ga ik sowieso moeten aanpakken omdat de rest van de vleugelbevestiging aan de romp erg fragiel oogt.
7) Schilderinstructies zijn nutteloos. Dutch Decal schrijft al dat de schema's een fictie zijn. Ik heb dat naast de mij bekende profielen gelegd - ja, dat velletje met schilderinstructies kan linea recta de prullenbak in.
Zo, genoeg neergepend. Op naar de foto's!
Welke schema?Geen idee! Ik ben Deel 2 van de Fokker G.1 boek aan het lezen. De 312 spreekt mij aan, maar allicht dat ik nog een mooier verhaal tegenkom. Zodra ik een keuze heb kunnen maken, zal ik daar zeker een aparte post aan wijden.
Plan van aanpakPlannen an sich zat. Waar het nu op neerkomt is informatie om zo nauwkeurig mogelijk de aanpassingen te doen. Hierna volgt wat ik voor ogen heb na een avond analyse van de kit.
Code:
1) Mercury VIII motor is mooi zichtbaar en moet mooi gedetailleerd zijn. Kitonderdelen zijn echter vrij basic naar mijn smaak. Ik heb een motorsetje voor de Gladiator liggen. Ik ga kijken of ik deze passend kan maken voor deze kit. Dit zal gepaard gaan met wat scratchbouw van de motorophanging en andere onderdelen welke zichtbaar zijn.
2) Ontbrekende details in de wielbakken aanbrengen.
3) Aanvullende details in de cockpit en andere rompsecties. Denk aan leidingwerk, bekabeling, etc.
4) Wing spar verlengen voor meer stevigheid van het model.
5) Clear parts licht schuren en polijsten.
6) PE hekwerk oogt vrij plat. Ik moet even onderzoeken of ik dit uit aluminium buisje kan scratchen, zelfde idee als bij de bouw van de Do-335 trainer waar ik de airstair uit PE ook te plat vond.
7) Landingsgestel ziet er prima uit, maar zover ik kan nagaan waren de twee struts middels twee platen met elkaar verbonden. Kit onderdeel is echter massief (productiegemak, logisch). Ook hier moet ik even kijken of ik daar iets aan kan doen.
8) Pim Pouw heeft op de site van de Stichting Fokker G-1 hele mooie details van de acht Brownings in de neuskoepel gepubliceerd. Ik wil deze details inbouwen en de kap afneembaar maken.
9) De lopen van de 8 + 1 Brownings gaan sowieso vervangen worden.
10) Diverse kleine details zoals modderschrapers bij de wielen aanpakken.
Gladiator motorset met Mercury VIII. Erwin, als je dit leest, dank je wel!
Genoeg te doen en ik heb er ontzettend veel zin! Het lange wachten is voorbij, let's go!