Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
siepie schreef:
Ai, dat is toch echt wel, grrrr. Nog nét buiten het zichtbare deel?

In mijn geval valt de short shot te repareren.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
hoi Alex,

Leuk je gesproken te hebben op de SMC wat betreft deze G-1 van Mikromir.
Ik denk wel dat mijn zoon je halve bak schuimbanaantjes heeft verorberd tijdens je uitleg over noodzakelijke aanpassingen en evt. valkuilen van deze kit.. :oops:

Helaas heb ik niet het naslagwerk deel 1 & 2 van de G-1 maar alleen de oude Fokker G-1 uitgave van H. Hooftman.
Dus voor referenties ben ik geheel afhankelijk van wat ik op internet kan vinden en Hooftman's boekje.

Nou zat ik daar dit week-end in te bladeren en viel mijn oog op deze foto van het linker voorwiel en staartwiel van de vroegere G-1 362 die op Farnborough landde na een geslaagde kaping 5 mei 1941:

photo 489680

Op zich niets bijzonders, 2 x een Dunlop Aviation wiel.
Maar als ik naar de ophanging van het staartwiel kijk, ziet dat er heel anders uit dan wat Mikromir er van maakt:

photo 489700

Toen dacht ik wel even: Wat is hier aan de hand? Is dit een fout van Mikromir, of bestaan er meer staartwiel varianten?
De twee hoofdwielen hebben in de Mikromir kit overigens ook geen blokjes-profiel. Dat klopt dus ook niet echt want behalve de G-1 X-2 met kale wielen kom ik alleen foto's tegen van G-1's met blokjes-profiel.

De staartwiel-vork van Mikromir heeft duidelijk 2 ronde "wangen", terwijl de foto van Hooftman een geruite vork laat zien, zonder aerodynamische voet.

Zie hier de 2 varianten:

Met ronde wangen van aerodynamische voet;

photo 489684

photo 489683

photo 489677

Zonder aerodynamische voet, en ruitvormige vork:

photo 489686

photo 489676

photo 489675

Op deze laatste foto ook 2 profiel-loze hoofdwielen.

Blijft natuurlijk de vraag of dat staartwiel wel klopt, of dat het niet uitmaakt omdat er 2 varianten in omloop waren.
Ik vermoed dat de aerodynamische de latere variant was.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
dat blokjesprofiel is wel doenbaar met het spuitgieten, maar dan dient ieder wiel sowieso in laagjes opgebouwd te worden om het uit de mal te krijgen. Mocht je gaan voor de blokjes heb je verscheidene opties:

profiel inzagen met een fijne zaag
profiel er lijmen met kleine blokjes styreen/papier

in verband met het staartwiel... hangt af va je historische correctheid die je wilt nastreven... In sé kan je wel de ruitvorm uit deze vijlen/schrapen, enz..

Wel leuk met al die referenties die hier aangehaald worden. Echt een meerwaarde.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Verwar in deze niet de beide versies. Het prototype was op heel veel punten afwijkend ten opzichte van de G.I Mercury. De foto's van het staartwiel laten allemaal G.1 Wasp of prototype zien.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
@David - was inderdaad leuk jou even te treffen op de SMC. Dank voor het delen van de foto's! Ik zie dat Edwin jouw vraagstelling reeds heeft beantwoord. De sleeved version in de kit lijkt vrij correct te zijn. Mij kennende zal ik eea aanpassen om het leuker aan te kleden, maar de basisvorm is ok.

De geblokte banden waren mij inderdaad ook opgevallen. Wat verder opvalt is dat de druk in de banden ook vrij laag is, waarschijnlijk bedoeld voor grasvelden meer dan verharde taxi wegen en banen. Dit is iets wat ik wel ga moeten oppakken. Ik kijk nog wel even hoe ik dit oplos. Misschien koop ik wel een 3D printer (UV resin ipv filament) en print de wielen. Investering van bijna 500 Euro - ik weet wel welke printer ik wil, maar goedkoop zijn deze niet.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
500€... veel geld, maar een paar jaar geleden was het nog 2800€ voor zo'n printer... benieuwd. Langs de ene kant ook interesse hierin, vooral wat je ermee kan doen en de fijnheid van het printen... ook op de kleinere schalen lijkt de resolutie me voldoende te worden. Hou ook rekening met de kost van de vleoeibare resin en eventuele houdbaarheid...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 okt, 2019 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
g-1reaper schreef:
Verwar in deze niet de beide versies. Het prototype was op heel veel punten afwijkend ten opzichte van de G.I Mercury. De foto's van het staartwiel laten allemaal G.1 Wasp of prototype zien.



Klopt Edwin, maar dat komt ook doordat ik geen echt duidelijke foto kon vinden van het staartwiel van de G-1 Mercury, laat staan een officiële Fokker Tekening. Alle foto’s zijn natuurlijk genomen zonder echte focus op zoiets saais als een staartwiel :lol:
Als zo een duidelijke foto nu eens naar boven komt drijven..

@Alex - Wat betreft de “spoked wheels with block tread” zou het mooi zijn om te achterhalen welke Dunlop Aviation banden op de Fokker G-1 zaten. De G-1 Wasp van mijn foto heeft een staartwiel van Dunlop Aviation 6.00-4. Het hoofdwiel kan ik helaas niet uitlezen..

De vraag is dan natuurlijk of dit type banden op alle G-1’s werd gebruikt. Ik zie namelijk ook afwisselend spaak- en trommelvelgen.

Wel vind ik ze heel erg lijken op de banden van de DH Mosquito. Daar zijn ook resin setjes van. (Ultracast 48246)

Haalde Fokker zijn banden uit de UK??

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 okt, 2019 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
david schreef:

Klopt Edwin, maar dat komt ook doordat ik geen echt duidelijke foto kon vinden van het staartwiel van de G.1 Mercury, laat staan een officiële Fokker Tekening. Alle foto’s zijn natuurlijk genomen zonder echte focus op zoiets saais als een staartwiel


Ik heb gauw even gekeken, MikroMir heeft een prima staartwiel/vork gemaakt. Dit is de juiste versie voor een G.1 Mercury

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
g-1reaper schreef:
Ik heb gauw even gekeken, MikroMir heeft een prima staartwiel/vork gemaakt. Dit is de juiste versie voor een G.1 Mercury


Ok top :D

Dat is mooi om te weten. Nou moet ik alleen nog op zoek naar een goede foto en/ of tekening aangezien MikroMir alleen een staartwiel uit 1 stuk heeft gemaakt en dat vind ik voor die prijs best een beetje pover. Dus dat wieltje wil ik natuurlijk wel draaiend maken :idea:

Maar volgens mij was Alex dat ook al van plan :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 16:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ik heb even zitten zoeken. (een aantal keer al). Volgens mij heeft de hawker typhoon de exact zelfde velgen en ook Dunlop wielen. Eduard brassin en Barracudacast heben hele mooie setjes, maar of in 1/24 (block thread, exact gelijk, vond alleen een foto van de binenkant van de velg online) of 1/48 (eduard brassin) maar dan smooth geen block thread.

Ik kan dus de perfecte set nog niet vinden maar ze meoten er toch haast wel zijn zou je zeggen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement