Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nar het herstel van de verbindingsstang tussen de V-stijlen, nu wel met 0,5 mm styreen, zijn de vleugelstijlen zijn afgemaakt. Eerst de N-stijlen.

photo 507474

Hoewel ik die langer had gemaakt dan nodig was, viel dat in de praktijk een beetje tegen: ze pasten net aan. Gevolg van bouwonnauwkeurigheden, maar ook doordat de master van het cabinedak voor het inleveren voor het gieten iets veranderd was.
Daarna de stijlen van vleugel naar onderkant romp.

photo 507473

Gemaakt van 1,0 mm styreen staf (moet straks ook in de kit gebeuren). En tenslotte het dwarsstangetje tussen de de voorste stijlen van de N-stijl.

photo 507472

Nu meteen van 0,5 mm styreen staf. Volgende operatie: de motor.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De motor dan, of liever de individuele cilinders en de uitlaat. Eerst de bovenste cilinder met wat Kristal Klear vastgezet en goed in het midden uitgelijnd.

photo 507567

Kristal Klear omdat dan het wel vast zit, maar nog naar alle kanten bewogen kan worden. De kleine uitlaatpijpjes op de ring heb ik wat ingekort tot 2,3 mm vanaf de voorzijde van de ring. De ring kan nu op de neus geschoven worden.

photo 507568

Het lege stuk van de ring komt voor het windscherm van de piloot. Stuk voor stuk de andere cilinders er in gezet, ook met Kristal Klear.

photo 507566

De uitlaatring hangt nog los, en dient ook om de cilinders ten opzichte van elkaar uit te lijnen. Toen ze goed stonden hebben alle cilinders een drupje secondelijm tussen cilinder en het gat in de neus gehad. Daarna kan de ring vastgelijmd worden aan de cilinders.

photo 507565

photo 507564

Volgende stap: Het onderstel, in deze configuratie dat voor de ballonbanden. Eerst de gaatjes voor de as in de V-stijlen iets schuin doorgeboord, zodat de stijlen in de juiste stand onder de romp gelijmd kunnen worden.

photo 507562

Ik heb wel steeds getest of de vleugeltippen op dezelfde hoogte komen als het model op het onderstel staat; daarom heb ik langzaam drigende secondelijm gebruikt. De afsteuning naar voren heb ik trial-and-error pas gemaakt uit 0,9 mm styreen staf.

photo 507562

Dan kan hij op de foto als hij voor het eerst op zijn pootjes staat.

photo 507563

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat wordt weer mooi Rob, wat je hier laat zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Mooi, Rob!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de comlimenten. Ik vind zelf dat er wel wat dingen beter hadden gekund, maar ja, het blijft een prototype en resin is minder willig bij correcties dan styreen.
Nu het landingsgestel er onder zit, kunnen de spandraden aangebracht worden. Het zijn er maar vier op dit model :D . Eerst 0,3 mm gaatjes geboord in de onderkant van de romp bij de middelste wielpoten en midden tussen de voorste wielpoten. Vervolgens ook langs de wielas aan de voorkant en in de Vstijlenachter de wielas. Alle gaatjes zo veel mogelijk al in de richting van de spandraden. Daarvoor gebruik ik zoals gewoonlijk zwart gelakt vissnoer van 0,6 mm. Rijgen plakken en spannen zoals gewoonlijk.

photo 507635

Hierna was de korte uitlaat met demper aan de beurt. Het was lastig om die tussen de spandraden door te wurmen.

photo 507634

Volgens de foto's zou hij meer in het midden moeten zitten, maar dan kreeg ik hem niet boven de achterste kruisdraden langs. Aan de zijkant was meer ruimte om hem er onderdoor te leiden. Een steuntje van 0,4 x 0,5 mm profiel gemaakt. In vooraanzicht:

photo 507632

De rest van het landingsgestel: de staartslof.

photo 507631

En de steunstijlen van het stabilo van 0,65 mm styreen staf.

photo 507630

Tenslotte de wielen met ballonbanden.

photo 507629

photo 507628

De ene vluegeltip blijkt nu 2 mm lager te hangen dan de andere. Moet te corrigeren zijn met een paar tienden af te schuren van een van de wielen.
Rest nu nog de roeren, de stuurkabels en de prop.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De roeren aan vleugel en staart gelijmd en de propeller er even los opgezet.

photo 507690

photo 507691

Dan een intermezzo. Omdat de kit de mogelijkheid biedt om vijf versies te bouwen met twee verschillende landingsgestellen, moest ik voor de handleiding toch even het oude S.II onderstel er onder zetten. Dat heb ik gedaan bij de andere romp, waar ik de deur uit gezaagd had.
Eerst 0,3 mm gaatjes boren voor de spandraden in de V-stijlen (net iets anders dan voor het latere onderstel).

photo 507686

Gaatjes in de romp en het onderstel er onder gelijmd:

photo 507687

De achterste stijlen weer uit 0,75 mm styreen staf:

photo 507688

Nu de spandraden aanbrengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De spandraden voor de optie die ik niet gebouwd heb zitten er op.

photo 507846

Dan de wielen van de "oude" S.II:

photo 507847

En tenslotte ook nog de lange uitlaat, die bij de originele versie van de S.IIa hoort:

photo 507848

De uitlaatring en de neus heb ik maar even vastgezet met Kristal Klear.
Vandaag of morgen krijg ik ook gietsels in gewone resin van de cabineopbouw binnen. Uit een daarvan ga ik de ramen uithalen, zodat hij als master gebruikt kan worden voor een tweede versie van de opbouw, waar dan plastic raampjes in moeten. Die zijn waarschijnlijk beter doorzichtig dan de ramen in de gegoten opbouw, en ook is het schilderwerk dan makkelijker. Meer werk, dat wel, stuk voor stuk die raampjes passend maken. Aan de bouwer van de kit straks de keus :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De stuurkabels zijn aangebracht.

photo 507875

Ik heb hier dankbaar gebruik gemaakt van de Revell FIX-kit UV lijm, want bij de staartvlakken is nauwelijks plaats om het vissnoer met tape vast te zetten na het strak spannen. Even een klien beetje lijm op de uithouder doen, lampje er op en het zit vast. Voor de zekerheid borgen met een extra druppeltje gewone secondelijm en het is klaar. Zo ziet het model er nu uit.

photo 507876

photo 507877

photo 507878

photo 507879

photo 507880

photo 507881

photo 507882

photo 507883

photo 507884

photo 507885

photo 507886

photo 507887

photo 507888

photo 507889

Samenvattend: In het algemeen redelijk te bouwen model, het lastigste was het afwerken van de cabineopbouw door het moeilijke "karakter"van de transparante hars. De naad tussen de opbouw en de romp heb ik niet netjes kunnen wegwerken. Mogelijk kwam dat omdat het transparante onderdeel misvormd was en met heet water weer in vorm gebracht moest worden, en dat lukt natuurlijk nooit precies. Wel moeten een aantal onderdelen door droogpassen en bijwerken passend gemaakt worden; ook de rompneus vraagt vrij wat werk.
Om het probleem van de cabineopbouw aan te pakken gaan we maar weer masters maken. De post heeft net wat normale gietsels van de opbouw bezorgd.

photo 507874

Nu nog alle raampjes er uit halen :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het wederom knap wat je laat zien, maar wat een gedrocht van een vliegtuig is dit zeg 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat zal ik zeggen ..... Het is ook niet gebouwd door Fokker, maar een "privé" project van de Luchtvaartafdeling. Of te wel: Hoe krijg ik met minimale kosten een vliegend ding dat één patient met zijn verpleger kan vervoeren. En kennelijk werkte het, zeker tot tevredenheid van de Waddeneilanden en Urk, waar toch redelijk vaak patienten moesten worden opgehaald omdat de veren niet konden varen. Maar was jij ook niet degene die de "tram met vleugels" uitgevonden hebt voor de F.K.49? Oh nee, dat was Bert :wink: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement