Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben langzamerhand begonnen de bouw van de Fokker S.IIa ambulance vliegtuig voor te bereiden. De S.IIa was een door de Luchtvaart Afdeling verbouwde Fokker S.II trainer. De S.II, waarin instructeur en leerling naast elkaar zaten, was in 1922 ontworpen als opvolger van de Spyker V.2 en er werden 15 stuks aangeschaft door de LVA. Daar bleven ze tot 1930 in dienst en een daarvan werd toen omgebouwd tot ambulance vliegtuig, onder andere ingegeven door het beperkte budget wat voor zo’n vliegtuig beschikbaar was. Bovendien was de S.II daar goed geschikt voor door de brede romp.

photo 484591

Wijzigingen betroffen het vervangen van de 110 pk Oberursel motor door een Armstrong Siddeley Lynx van 220 pk, en de opbouw van de romp tussen de romp bovenkant en de vleugel met per-spex panelen. Aan de achterzijde liep de bovenkant schuin af naar het kielvlak en was het achter-ste deel afneembaar, zodat daar een brancard schuin naar voren kon worden ingeschoven. Naast de piloot, die links zat, was plaats voor de verpleger, die met zijn gezicht naar achteren zat. Een gewijzigde toegangsdeur zat aan de rechterkant van de cockpit. Het komma richtingsroer werd vervangen door een iets groter meer rechthoekig exemplaar.

photo 484589

De eerste vlucht vond plaats in februari 1932. Daarbij bleek de langsstabiliteit en bestuurbaarheid onvoldoende, zodat een klein kielvlak en een groter richtingsroer geplaats werd. Later werd dat nogmaals vervangen door een iets beter vormgeven verticaal staartvlak. Ook werden uiteindelijk de oorspronkelijke wielen vervangen door exemplaren met ballonbanden.

photo 484590

Er werd maar een exemplaar van de Fokker S.IIa gebouwd. Het toestel werd veelvuldig gebruikt, vooral om patiënten te vervoeren naar de slecht bereikbare Waddeneilanden en Urk, wanneer spoed vereist was of de weersomstandigheden vervoer per schip niet toelieten. De S.IIa viel in mei 1940 in handen van de Duitse bezetter. Het uiteindelijk lot is niet bekend.
Van de S.II bestaat een 1/72 resin kit van Omega Models, die ik eerder in 2008 gebouwd heb (zie http://www.hollandaircraft.nl/F35_Fokker_SII.pdf), en waarvan ik een tweede exemplaar als basis voor de S.IIa ga gebruiken.

photo 484593

Vergelijking van deze kit met de tekeningen van de S.II in mijn bezit geven aan dat de spanwijdte aan de kleine kant is (3-8 mm bovenvleugel en 4-10 mm ondervleugel), de romp echter iets te lang (2-8 mm). De maten van de onderdelen komen zelfs niet overeen met de maatschets in de kit; ook daar is de spanwijdte te gering. Dat wordt dus wat schipperen om de gevens van de tekeningen te laten kloppen met de kit. Ook heeft het horizontale staartvlak niet de juiste vorm.

photo 484592

Bij de S.II kit heb ik de plaats en vorm van de cockpit, het horizontale staartvlak en de positie van de bovenvleugel aangepast. De spanwijdte heb ik toen zo gelaten evenals de romplengte. De vorm en plaats van de cockpit is voor de S.IIa van geen belang; die moet toch in ieder geval aangepast worden. Het staartvlak ga ik wel (weer) aanpassen en de vleugelpositie laat ik afhangen van de constructie van de nieuwe rompopbouw.
Andere wijzigingen worden:
• Nieuwe motor, neus en uitlaat,
• Nieuw(e) kielvlak(ken) en richtingsroer(en),
• En natuurlijk de rompopbouw.
De ballonbanden laat ik afhangen van wat ik in mijn scrapbox vind. Randvoorwaarde voor de vleugelplaatsing is, dat de voorste cabanestijlen moeten eindigen op het voorste puntje van de romp, dus net achter de nieuwe neus met motor en uitlaat.
De bedoeling is dat ik de wijzigingen zo uitvoer, dat er een resin kit van gemaakt kan worden voor de ombouw van de Omega Models Fokker S.II tot een S.IIa ambulance vliegtuig (met bijbehorende decal set natuurlijk).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Robh,

Leuk, dat je hier aan gaat beginnen. Ik geloof niet, dat er al een model van geweest is.

En dat je er gelijk een ombouwset van maakt, ik denk dat de liefhebbers er wel blij mee zullen zijn.

Succes met dit project. :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik wist van een liefhebber dat die deze nog zocht, maar na een aanbieding heeft deze meneer niet meer gereageerd.

Ga hem lekker hier maar bouwen Rob, wie weet......

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 7:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk onderwerp weer en net als altijd ga ik lekker achterover zitten om je te volgen. Hopelijk kan ik nog iets bedragen maar dat is vaak niet het geval bij jou :D .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vervolg van het voorbereidende werk.
Waar haal ik mijn gegevens vandaan?
Ik heb de nodige referenties:
1. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, p. 61, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. N. Braas & W. Vredeling, Fokker S.14 Machtrainer, In dienst van de Nederlandse Luchtvaart, p. 11, ISBN 978-90-804981-5-0, 2009
3. J. Greuter, M. Schep, L. Boerman, J. Bossong, Camouflage en Kentekens, Op vliegtuigen van de Nederlandse strijdkrachten, p. 41, ISBN 90 73304 57 1, Bonneville, Bergen, 1997
4. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 203, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
5. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 72, 80La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
6. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 56, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
7. T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, p. 34, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
8. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, p. 38, ISBN 90 6013 966 6, 1987
9. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, p. 473, Jaargang 15, No. 29, 1949
10. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 26-27, Unieboek B.V., Bussum, 1982
11. Privé communicatie Aviodrome Museum
12. NVM tekening 50.10.008
13. Website http://alternathistory.com/sanitarnyj-s ... iderlandy/ (Russisch)
Referenties 1 t/m 11 leveren hoofdzakelijk foto’s op en wat afmetingen. Van het schoolvliegtuig S.II heb ik een paar originele Fokker tekeningen, maar de daarop gegeven afmetingen wijken nogal af van die in de referenties. Uiteindelijk ben ik van de volgende hoofdafmetingen uitgegaan.
Spanwijdte (bovenvleugel) 11.22 m
Lengte 7.20 m
Hoogte 2.80 m
Voor tekeningen heb ik twee bronnen. De NVM tekening (ref. 12):

photo 484857

photo 484856

En een tekening van een Russische website (ref. 13):

photo 484855

De neus van de laatste tekening komt voor mijn gevoel het best overeen met de foto’s, het rompachterdeel van de eerste is meer accuraat. Ik ga dus een mengvorm gebruiken: rompachterstuk van de eerste tekening (over te nemen op de tweede) en de cabine met de neus van de tweede tekening. Ook heb ik de schaal van de tweede tekening aangepast, zodat de romplengte overeenkomt met de lengte van de romp in de Omega Models kit. De staartvlakken en de uitlaat haal ik uit de NVM tekening.
Een eerste gesprek met de resin producent leverde op dat het deel met ramen in twee stukken uit transparante resin wordt geproduceerd, de overige delen uit gewone hars.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mooie en aparte kist weer! Succes met de bouw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Aflevering 3 in de voorbereiding. In de Omega Models kit zit alleen een afbeelding van de onderdelen aan de sprue met nummertjes en een ongenummerde exploded view.

photo 484904

photo 484906

Het is dus gissen wat waar hoort, vooral voor de verschillende stijlen. Bij de S.II heb ik dat opgelost gedurende de bouw met passen en meten, en natuurlijk niets opgeschreven. Nu dus iets fundamenteler. Eerst een lijstje gemaakt van de onderdelen, en de struts opgemeten. In dat lijstje ook aangegeven wat niet nodig is voor de S.IIa of gemodificeerd moet worden.

photo 484903

TBD betekent dat mogelijk daarvoor een nieuw onderdeel in de plaats moet komen, maar dat kan ik pas checken bij de bouw.
Daarna ook maar de exploded view geupdate.

photo 484905

Die gaat ook mee in de kit als het zover is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met tekenen. Eerst de beste elementen uit de tekeningen verzameld, op schaal en in CorelDraw.

photo 485025

B is een foto van het Aviodrome met een vrijwel zuiver zijaanzicht van de S.IIa, C komt uit de NVM tekeningen, A komt uit de Russische tekening. E is een "scan" van de romp in de Omega Models kit en D de omhullende rechthoek daarvan. Uit de foto blijkt dat het windscherm iets voor de vleugelvoorrand uitsteekt. Het bovenaanzicht C is dus gewoon niet goed. De beste overeenkomst is tussen A en B; ik ga dan ook de Russische tekening als basis gebruiken. Ook voor de neus en motor is de overeenkomst veel beter.
Ik heb er ook een foto van de deur bij gezet. Die heeft een nogal vreemde vorm, de bovenkant is puntig, want die moet tussen de omgekeerde V-stijl van de cabane door kunnen. Dat betekent ook dat links en rechts niet hetzelfde kunnen zijn.
Overtrekken in CorelDraw dan maar.

photo 485024

In rood wordt de nieuwe cabine. Het achterste afneembare deel wordt gewoon resin, het midden deel en het voorste deel transparante resin. Scheiding tussen de delen is in groen aangegeven. Dat is nodig om het goed gietbaar te maken. De blauwe rechthoek geeft de afmetingen van de bovenvleugel weer. Diein de kit is met zijn 22 mm koorde iets groter dan op beide tekeningen.
De masters maak ik van styreen, 0,75 mm plaat met frame van 0,25 x 0,4 mm er op.
Voor het grote kielvlak ga ik de afmetingen en vorm gebruiken van de NVM tekening (C2), het kleine kielvlak (C3) en de staartvlakken haal ik ook daar vandaan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op di 17 sep, 2019 8:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Gaaf project, Rob!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met het tekenwerk, de rechter zijkant en het bovenaanzicht van de nieuwe cabine.

photo 485310

Het bovenaanzicht ga ik nu eerst twee keer printen op karton (bovenste en onderste stuk) om het te passen op de resin romp. Als het niet past: corrigeren, eventueel ook de zijaanzichten. Pas daarna komt het styreen werk aan de beurt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement