Voor de vleugelstijlen heb ik eerst op de masters de maat genomen met stukjes 0,7 mm styreen staf.
Links de middelste buis van de N-stijl (klopte precies met de tekening), rechts de vier buizen van de twee omgekeerde baldakijn V-stijlen. Vervolgens is de N-stijl opgebouwd uit 1 mm styreen staf over de tekening van het zijaanzicht. Voor de V-stijlen moest eerst iets geconstrueerd worden. Uit de tekening had ik de afstand tussen de montagepunten op de romp (wel gecorrigeerd voor de werkelijke afstanden op de master) en de lengte van de stukjes staf. Ik heb de V-stijlen geconstrueerd schaal 2:1 op millimeter papier.
Daarna 50% verkleind en als mal gebruikt.
Het resultaat:
Ik heb de stijlen 1 mm langer gelaten dan de mal om de bouwer straks de gelegenheid te geven om ze precies pas te maken op zijn model. De lange stijl van de voorligger van de bovenvleugel naar de onderkant van de romp wordt gemaakt van in de kit mee te leveren 1 mm styreen staf. Alle bevestigingspunten van de stijlen heb ik op de master met ondiepe gaatjes aangegeven.
Dan het onderstel, of liever de onderstellen, want die zijn verschillend voor de oorspronkelijke versie (gelijk aan het onderstel van de S.II) en voor de versie met ballonbanden. Dit was de "normale" versie:
De voorste en middelste stijlen zitten vast aan de voorrand van het kleine vleugeltje tussen de wielen, de achterste stijl aan de achterrand daarvan.
Voor de ballon banden had ik ook een vrijwel perfect zij aanzicht:
Dat heb ik geschaald naar 1:72 en vervolgens overgetrokken in CorelDraw.
De stijlen van het onderstel lopen duidelijk anders, ze komen samen bij de as. De diameter van het wiel is 8,4 mm, de velg 2,1 mm. De bandhoogte (= de banddikte bij een ballon band) wordt dan 3,15 mm. De wielen moet ik nu dus nog "eventjes" maken. Alle stijlen ook nog. Ik ga overigens maar een set masters voor stijlen en wielen maken, waarvan daarna twee sets identieke gietmallen gemaakt moeten worden
Wat wel aardig is om nu op te merken is dat de variant met oranje driehoeken in ieder geval de ballonwielen moet hebben en het grote vertikale staartvlak, want dat was de configuratie in 1939-1940.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.