Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 18:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar eens verder met de vleugels. Om de ondervleugel netjes te plaatsen, heb ik er maar weer pennetjes van 0,75 mm in gezet op de plaats waar de voorste vleugelstijlen op de ondervleugel moeten komen staan.

photo 497074

Aan de bouwer straks de keus of hij de met de resin vleugel meegegoten pennetjes wil gebruiken of ze wil vervangen door messing exemplaren. Daarna een lijn vanaf de bevestigingspunten van de achterse vleugelstijlen in de bovenvleugel loodrecht naar beneden getrokken. Daar moeten dus de pennetjes in de romp gezet worden (dacht ik toen nog). Pennetjes op de romp gestempeld.

photo 497075

En de ondervleugel provisorisch bevestigd om de N-stijlen op te kunnen meten. Ik wist al van het bouwen van de S.II kit, dat de N-stijlen in de Omega models kit van geen kant zouden passen.

photo 497071

Toch nog maar eens naar de foto's en de tekeningen gekeken. Ik zat dus mooi fout, de ondervleugel zit verder naar achteren. Nu het romp en de ondervleugels op de tekening gelegd en weer gestempeld.

photo 497072

Dat heeft wel als consequentie dat er kleine vulstukjes tussen ondervluegel en romp moeten komen.

photo 497073

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de vleugelstijlen heb ik eerst op de masters de maat genomen met stukjes 0,7 mm styreen staf.

photo 497317

Links de middelste buis van de N-stijl (klopte precies met de tekening), rechts de vier buizen van de twee omgekeerde baldakijn V-stijlen. Vervolgens is de N-stijl opgebouwd uit 1 mm styreen staf over de tekening van het zijaanzicht. Voor de V-stijlen moest eerst iets geconstrueerd worden. Uit de tekening had ik de afstand tussen de montagepunten op de romp (wel gecorrigeerd voor de werkelijke afstanden op de master) en de lengte van de stukjes staf. Ik heb de V-stijlen geconstrueerd schaal 2:1 op millimeter papier.

photo 497322

Daarna 50% verkleind en als mal gebruikt.

photo 497318

Het resultaat:

photo 497319

Ik heb de stijlen 1 mm langer gelaten dan de mal om de bouwer straks de gelegenheid te geven om ze precies pas te maken op zijn model. De lange stijl van de voorligger van de bovenvleugel naar de onderkant van de romp wordt gemaakt van in de kit mee te leveren 1 mm styreen staf. Alle bevestigingspunten van de stijlen heb ik op de master met ondiepe gaatjes aangegeven.
Dan het onderstel, of liever de onderstellen, want die zijn verschillend voor de oorspronkelijke versie (gelijk aan het onderstel van de S.II) en voor de versie met ballonbanden. Dit was de "normale" versie:

photo 497506

De voorste en middelste stijlen zitten vast aan de voorrand van het kleine vleugeltje tussen de wielen, de achterste stijl aan de achterrand daarvan.
Voor de ballon banden had ik ook een vrijwel perfect zij aanzicht:

photo 497507

Dat heb ik geschaald naar 1:72 en vervolgens overgetrokken in CorelDraw.

photo 497505

De stijlen van het onderstel lopen duidelijk anders, ze komen samen bij de as. De diameter van het wiel is 8,4 mm, de velg 2,1 mm. De bandhoogte (= de banddikte bij een ballon band) wordt dan 3,15 mm. De wielen moet ik nu dus nog "eventjes" maken. Alle stijlen ook nog. Ik ga overigens maar een set masters voor stijlen en wielen maken, waarvan daarna twee sets identieke gietmallen gemaakt moeten worden

Wat wel aardig is om nu op te merken is dat de variant met oranje driehoeken in ieder geval de ballonwielen moet hebben en het grote vertikale staartvlak, want dat was de configuratie in 1939-1940.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op vr 07 feb, 2020 20:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 8:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het blijft ontzettend leuk om dit te volgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat klein spul. De twee verschillende uitlaten, gemaakt van 1,2 mm messing en een stukje 2,3 mm styreen buis.

photo 497650

De onderste korte uitlaat met demper was de laatse versie, en moet dus zeker gecombineerd worden met de ballon banden en het grote verticale staartvlak. De foto's die ik heb van de S.IIa met het kleine richtingsroer en met het kleine kielvlak laten het vliegtuig zien met de lange uitlaat. Ik heb ook een foto van de S.IIa met gewone wielen, het grote kielvlak en de korte uitlaat.
De V-stijlen van het onderstel heb ik net zo gemaakt als de V-stijlen voor de vleugel.

photo 497648

Er komen twee versies voor het onderstel, een voor de ballon banden (rechts) en een voor de gewone wielen (links). Die laatste heeft nog het vleugeltje van de gewone S.II, bij de eerste was dat vervangen door een stelsel van drie evenwijdige buizen, waarvan de middelste de as was, die verend opgehangen was aan de constructie met de V-stijlen en de twee buitenste buizen.

photo 497649

Van iedere V-stijl moeten weer twee mallen gemaakt worden. De afsteuning van het onderstel naar achteren ga ik niet in resin laten maken; daarvoor komt gewoon styreen in de kit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het meubilair van het kantoor, voor zover ik dat kon bakken van deze enige foto en mijn fantasie.

photo 496035

De onderdelen (nog niet allemaal):

photo 497796

Op de foto van links naar rechts:
Het dek van de neus met de rugleuning van de klapstoel van de verpleger, met daaronder het instrumentenpaneel en het schot waar de stoel van de verpleger aan vastgelijmd moet worden, de stuurknuppel en het voetenstuur,
De zitting van de kalpstoel van de verpleger en de poten van de stoel,
De pilotenstoel in wording,
Het kastje met roldeur van de verpleger, dat onder de brancard moet komen, net achter de deur.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Hallo Rob,

wellicht dat je hem zelf ook hebt, maar ik heb nog een foto van de achterzijde van de kist waarbij de open brancardruimte zichtbaar is.
Ik heb deze foto ooit bij het NIMH aangeschaft.

Groet
Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
[img]photo 497956
[/img]

Bij deze

Groet
Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Joop: Bedankt. Ik had hem al, en de brancard met "rails" wordt het volgende te produceren geval. Ook het voorzien van de open romp van wat buiswerk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2020 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De binnenkant van de romp dus voorzien van wat stukjes strip om de rompbuizen voor te stellen. Ook "aanslagen" gemaakt om het kastje met rolluik makkelijker op zijn plaats te zetten en voor de stoel van de piloot, de stuurknuppel en het voetenstuur voor hetzelfde doel oppervlakkige gaatjes geboord.

photo 498093

Een stuk van het frame zit aan het kastje vast, het frame van de stoel is eveneens van 0,7 mm staf gemaakt. De rest van het rompframe moet de bouwer zelf in elkaar lijmen van 0,7 mm staf. De stoel is nu af met een tweede stuk 0,25 mm styreen om de rugleuning gevouwen.

photo 498092

Na een discussie over de kleur van de S.IIa (aluminium dope met mahoniehouten raamlijsten is het vonnis) toch maar weer eens naar foto's gezocht en deze gevonden.

photo 498091

Het blijkt dus dat voor de S.IIa versie met oranje driehoeken het rode kruis in een witte cirkel staat. Bij nadere inspectie bleek dat ook op de andere foto die ik van die versie had het geval te zijn. Dat betekent wat extra decals tekenen en laten printen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Extra decals zijn getekend en opgestuurd aan Arctic Models om ze te laten printen.

photo 498130

Ze zijn akkoord bevonden en de prijs was ook goed. Omdat ik toch aan het tekenen was, meteen maar de plaatjes voor de handleiding gemaakt.

photo 498131

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement