Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi mede-bouwers,

Ik heb na de Wessex HU5 een start gemaakt met mijn nieuwe project, een Hobbyboss F-14A Tomcat.

Het vliegtuig
Citaat:
The Grumman F-14 Tomcat is an American supersonic, twin-engine, two-seat, twin-tail, variable-sweep wing fighter aircraft. It was the first such U.S. jet fighter with twin tails. The Tomcat was developed for the United States Navy's Naval Fighter Experimental (VFX) program after the collapse of the F-111B project. The F-14 was the first of the American Teen Series fighters, which were designed incorporating air combat experience against MiG fighters during the Vietnam War.

The F-14 first flew on 21 December 1970 and made its first deployment in 1974 with the U.S. Navy aboard USS Enterprise (CVN-65), replacing the McDonnell Douglas F-4 Phantom II. The F-14 served as the U.S. Navy's primary maritime air superiority fighter, fleet defense interceptor, and tactical aerial reconnaissance platform into the 2000s. The Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night (LANTIRN) pod system were added in the 1990s and the Tomcat began performing precision ground-attack missions.[2]

In the 1980s, F-14s were used as land-based interceptors by the Islamic Republic of Iran Air Force during the Iran–Iraq War, where they saw combat against Iraqi warplanes. Iranian F-14s reportedly shot down at least 160 Iraqi aircraft during the war, while only 12 to 16 Tomcats were lost; at least half of these losses were due to accidents.[3][4]

The Tomcat was retired from the U.S. Navy's active fleet on 22 September 2006, having been supplanted by the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.[5] The F-14 remains in service with Iran's air force, having been exported to Iran in 1976. In November 2015, reports emerged of Iranian F-14s reportedly flying escort for Russian Tu-95 bombers on air strikes in Syria.[6]


En over de F-14A specifiek
Citaat:
The F-14A was the initial two-seat, twin-engine, all-weather interceptor fighter variant for the U.S. Navy. It first flew on 21 December 1970. The first 12 F-14As were prototype versions[88] (sometimes called YF-14As). Modifications late in its service life added precision strike munitions to its armament. The U.S. Navy received 478 F-14A aircraft and 79 were received by Iran.[85] The final 102 F-14As were delivered with improved Pratt & Whitney TF30-P-414A engines.[89] Additionally, an 80th F-14A was manufactured for Iran, but was delivered to the U.S. Navy.[85]

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat

De kit
De Hobbyboss kit ziet er netjes uit met gegraveerde paneellijnen en niet al teveel onderdelen. Hopelijk een goede mix tussen buildability en detail :D. Meer info over de kit kan je hier vinden. Hyperscale heeft een review van de kit gedaan. Hier kan je detailfoto's van de sprue vinden.


Afbeelding

Naast de kit (Hobbyboss 80276) maak ik ook gebruik van:
1. Eduard mask
2. Eduard interior set
3. Decalset (foto vergeten te maken - merk onbekend) - met daarin een versie van de VF-31 Tomcaters (zie foto hieronder)
Afbeelding
VF-31 F-14A Tomcats by G. Verver, on Flickr

Start van de bouw - cockpit
Met een Eduard pre-colored interior set is het altijd even kijken naar de bouwvolgorde. Een deel moet eerst gebouwd en geschilderd worden, voordat het PE kan worden aangebracht. En een klein deel van het PE is niet pre-colored en moet dus eerder gemonteerd worden.

Tot nu toe uitgevoerd:
1. Cockpitonderdelen uit de sprue gehaald en opgeschoond
2. Daar waar dit handig is, delen in elkaar gezet
3. Onderdelen in de UMP primer gezet
4. Onderdelen geairbrushed met light grey (grootste deel van de cockpit) van Tamiya en een deel zwart/groen
5. Basiskleuren van de stoel aangebracht. In de figurenwereld wordt veel gewerkt met highlights en shadows, dat heb ik op de stoel ook proberen aan te brengen. Belangrijk is om in dunne laagjes te werken. Alles met Vallejo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next steps: alle PE aanbrengen :). Daarna kan ik verder met de verwering van de cockpit.

Gr,

Jurrie


Laatst bijgewerkt door Jurrie op di 27 aug, 2019 19:12 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 23:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Gaaf!! Een F-14 is altijd goed :brouw:
Maaruh:
Jurrie schreef:
It was the first such U.S. jet fighter with twin tails.

De F7U Cutlass zat er nog weer 20 jaar voor :wink:

In ieder geval veel plezier met deze kit.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Naar aanleiding van die mooie Wessex ga ik deze ook maar even volgen!
Succes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor alle reacties! Op britmodeller kreeg ik nog te horen dat de foto van de 'echte' Tomcat een F-14D is. Oeps. In de originele post even vervangen door een andere.

Vandaag een kleine update, ik heb grotendeels alle Eduard interior PE aangebracht. De stoelen zijn helemaal klaar op wat laatste verwering na (washes en een miniem beetje dust in de hoeken van de stoel). V.w.b. de andere delen van de cockpit: deze zijn slechts nog in basiskleur met alleen de eerste PE.

Stoelen
1. Details geschilderd
2. Chipping met light grey
3. Randen van de stoelkussens en de stoelen nog wat gedrybrushed/schildert (mijn techniek houdt het midden denk ik)
4. PE seatbelts aangebracht

Rest van de cockpit
1. Vergeten te melden vorige keer: na de UMP primer heb ik ook een preshade aangebracht met donkergrijs
2. Eduard interior PE aangebracht op enkele kleine laatste delen na

De foto's hieronder laten imho zeker de meerwaarde zien van Eduard interior PE, helemaal gezien de schaal 1/72. 

Afbeelding
Afbeelding

Next steps: chips in de cockpit, (pin)washes en dust. Daarna kan ie dicht.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wow. Ziet er al weer mooi uit. Die stoelen zijn prachtig.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik zit weer op het puntje van mijn stoel.
Na de Wessex zijn de verwachtingen hooggespannen.
En wat er nu al wordt voorgeschoteld ziet er alweer goed uit.

Enne Tomcat inderdaad altijd super! Zeker als ‘Felix’ 8)

Ofwel ga zo lekker door. :brouw:
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor de reacties, we doen ons best. Nog een paar stappen te gaan voordat de cockpit 'dicht' kan.

Chips met Vallejo. Stof en washes aangebracht. Volledig gebruik gemaakt van olieverf.

Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat een kunstwerk werk zeg.....alle details van de plofstoelen zijn goed te zien....om jaloers van te worden.
En de huiskamer is ook al zo een plaatje.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf zeg. Je zet zo'n cockpitje een stuk sneller in elkaar dan ik. Ik vind het groen wel wat fel lijken overigens. Maar dat kan ook aan de foto liggen. Je hebt gezien dat het PE koord van het recther stoeltje omhoog gebogen is?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement