Hi mede-bouwers,
Ik heb na de Wessex HU5 een start gemaakt met mijn nieuwe project, een Hobbyboss F-14A Tomcat.
Het vliegtuigCitaat:
The Grumman F-14 Tomcat is an American supersonic, twin-engine, two-seat, twin-tail, variable-sweep wing fighter aircraft. It was the first such U.S. jet fighter with twin tails. The Tomcat was developed for the United States Navy's Naval Fighter Experimental (VFX) program after the collapse of the F-111B project. The F-14 was the first of the American Teen Series fighters, which were designed incorporating air combat experience against MiG fighters during the Vietnam War.
The F-14 first flew on 21 December 1970 and made its first deployment in 1974 with the U.S. Navy aboard USS Enterprise (CVN-65), replacing the McDonnell Douglas F-4 Phantom II. The F-14 served as the U.S. Navy's primary maritime air superiority fighter, fleet defense interceptor, and tactical aerial reconnaissance platform into the 2000s. The Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night (LANTIRN) pod system were added in the 1990s and the Tomcat began performing precision ground-attack missions.[2]
In the 1980s, F-14s were used as land-based interceptors by the Islamic Republic of Iran Air Force during the Iran–Iraq War, where they saw combat against Iraqi warplanes. Iranian F-14s reportedly shot down at least 160 Iraqi aircraft during the war, while only 12 to 16 Tomcats were lost; at least half of these losses were due to accidents.[3][4]
The Tomcat was retired from the U.S. Navy's active fleet on 22 September 2006, having been supplanted by the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.[5] The F-14 remains in service with Iran's air force, having been exported to Iran in 1976. In November 2015, reports emerged of Iranian F-14s reportedly flying escort for Russian Tu-95 bombers on air strikes in Syria.[6]
En over de F-14A specifiek
Citaat:
The F-14A was the initial two-seat, twin-engine, all-weather interceptor fighter variant for the U.S. Navy. It first flew on 21 December 1970. The first 12 F-14As were prototype versions[88] (sometimes called YF-14As). Modifications late in its service life added precision strike munitions to its armament. The U.S. Navy received 478 F-14A aircraft and 79 were received by Iran.[85] The final 102 F-14As were delivered with improved Pratt & Whitney TF30-P-414A engines.[89] Additionally, an 80th F-14A was manufactured for Iran, but was delivered to the U.S. Navy.[85]
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_TomcatDe kitDe Hobbyboss kit ziet er netjes uit met gegraveerde paneellijnen en niet al teveel onderdelen. Hopelijk een goede mix tussen buildability en detail
. Meer info over de kit kan je
hier vinden.
Hyperscale heeft een review van de kit gedaan. Hier kan je detailfoto's van de sprue vinden.
Naast de kit (Hobbyboss 80276) maak ik ook gebruik van:
1. Eduard mask
2. Eduard interior set
3. Decalset (foto vergeten te maken - merk onbekend) - met daarin een versie van de VF-31 Tomcaters (zie foto hieronder)
VF-31 F-14A Tomcats by
G. Verver, on Flickr
Start van de bouw - cockpitMet een Eduard pre-colored interior set is het altijd even kijken naar de bouwvolgorde. Een deel moet eerst gebouwd en geschilderd worden, voordat het PE kan worden aangebracht. En een klein deel van het PE is niet pre-colored en moet dus eerder gemonteerd worden.
Tot nu toe uitgevoerd:
1. Cockpitonderdelen uit de sprue gehaald en opgeschoond
2. Daar waar dit handig is, delen in elkaar gezet
3. Onderdelen in de UMP primer gezet
4. Onderdelen geairbrushed met light grey (grootste deel van de cockpit) van Tamiya en een deel zwart/groen
5. Basiskleuren van de stoel aangebracht. In de figurenwereld wordt veel gewerkt met highlights en shadows, dat heb ik op de stoel ook proberen aan te brengen. Belangrijk is om in dunne laagjes te werken. Alles met Vallejo.
Next steps: alle PE aanbrengen
. Daarna kan ik verder met de verwering van de cockpit.
Gr,
Jurrie