Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Tijdens mijn bezoekje aan de Aviation megastore laatste maand (was daar om wat referentieboeken en pe setjes te kopen voor in de toekomst te bouwen helicopters en vliegtuigen), kwam ik een mooie bouwdoos van een Fokker TV tegen. Ze hadden alleen nog de uitvoering van de door de duitsers buitgemaakte toestellen, maar gelukkig ook nog een dutchdecal setje met de juiste plakkers... Dit model staat mooi bij de door mij vroeger al eens gebouwde Fokker D23, verslag hier te zien; https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=33221 en mijn D21.

De Fokker TV werd eind 30 er jaren ontworpen als een zwaar lange afstands gevechtsvliegtuig en middelzware bommenwerper. De luchtmacht bestelde 16 exemplaren zonder eerst prototypes getest te hebben. De eerste TV vloog in 1937. Het toestel werd steeds aangepast , oa de hydraulische systemen werkten niet goed, ook waren er problemen met motoren en radiosystemen. Het toestel was uitgevoerd met een houden middenrompdeel en een duraluminium voorste rompdeel, het staartdeel en de vleugels waren gemaakt van met linnendoek bespande stalen buizen. Op 10 mei 1940 waren er 9 vliegtuigen gevechtsklaar. Helaas werden de meeste al de eerste dagen verwoest op de grond. Wel werden er een paar succesvolle missies mee uitgevoerd zoals het bombardement op Duitse toestellen die op waalhaven geland waren en een aanval op de moerdijkbrug.

Hier de doos en decalsheet;
photo 481473

De inhoud is netjes voor zo'n kit, weinig flash en mooi gegoten delen, ook nog pe fretje en resin wielbakken en motoren!
photo 481472

photo 481471

photo 481474

Aan de slag dus maar...
Eerst het interieur monteren
photo 481475

Toen wat details aan de zijkanten
photo 481477

Het plastic is goed te bewerken en zoals ik al vermelde,haast geen flash. Ook geen paspinnetjes , dus alles netjes vlakvijlen en goed kijken voor het lijmen.
Hier de vleugels voorzien van de resin wielbakken(hebben ook niet echt veel detail, maar staat wel leuk)
photo 481476

Het staartvlak goed klemmen...
photo 481478

De props moeten gemaakt worden van resin kern met losse plastic bladen. Dit is wel erg goed kijken en voorzichtig wat vijlen. Toch met superlijm aardig gelukt...
photo 481479

Het wordt al tijd voor wat primer zo hier en daar op interieur en wielbakken waar ook de motorgondels al aan zitten. Ook weer zonder veel plamuur gelukkig.
photo 481480

En nog van alles los in de primer
photo 481481

Zo, voorlopig genoeg, verder met het interieur en rest binnenkant van kleur voorzien.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp! De kit ziet er op foto’s prima uit. Tja, het detail zal wel wat beter kunnen maar wat verwacht je van een dergelijke kit. Het is in ieder geval een goede basis voor verdere detaillering.

Succes, ik ga ‘m volgen!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Nice, deze staat ook nog wel op mijn wish-list, maar ben benieuwd hoe goed deze te bouwen is!

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik ben ook wel benieuwd naar deze kits. Ik zie ze regelmatig bij de hobbywinkel maar ze zijn niet goedkoop. Als de kwaliteit niet al te slecht is dan wil ik wel eens een paar kitjes proberen. Ze hebben ook een aantal F-VII modellen en dat interesseert me wel.

Veel plezier met de bouw. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Er staat ook nog een review op de IPMS site: https://www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-militair/2350-valom-fokker-tv-english. Verder heb ik van bouwers gemengde berichten gehoord.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb hem ook en ben blij dat jij hem eerst bouwt, kan ik mooi even afkijken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 22:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
What he says ;-)

Wat zijn die ronde dingen aan de zijkanten van de romp? Munitietrommels?

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: di 06 aug, 2019 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ah, deze heb ik ook in de stapel. Leuk om te zien hoe die gaat worden. Goed begin!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@ Trajanus, inderdaad , dit zijn munutietrommels. Je ziet er niks meer van nu ik hem dichtgeplakt heb. Ik ga hem ook niet met de wapens maken, je moet dan gaatjes in de nogal dikke clearparts gaan boren en op de meeste fotos zie je ze ook zonder guns.
Na weekje vakantie, lekker verder bouwen.
De vleugels passen niet goed in de uitsparingen van de romp, dus daar kan voorzichtig wat van af. Het zit dan wel weer goed klem. Uitrichten is belangrijk anders staan ze scheef ten opzichte van elkaar.
photo 481482

Wat kleur aan de binnenzijdeaangebracht.
photo 481483

Het interieur wat opgefrist met gordels, voetpedalen en stuurknuppels uit het pe setje. Nu klaar voor montage.
photo 481484

De Resin wielbakken passen mooi, maar stellen qua detail niet veel voor. Dit hadden ze ook gewoon in plasic kunnen maken. Ook de pe strips met koelvinnen eropgeplakt(waren wat te kort dus opvullen met putty)
photo 481485

De resin motoren zijn dan wel weer erg mooi, maar helaas veel te groot qua diameter. er kon rondom zeker 2mm van de cylinderkoppen afgeschuurd worden voordat het paste..... :wink:
photo 481486

Alles op zijn plaats voordat de romphelften tegen elkaar komen
photo 481488

Mja, hier moet flink wat druk op komen om geen grote kieren te krijgen. Er zitten ook geen paspinnen op dus goed opletten dat alles recht zit.
photo 481487

Nu klaar voor de primer en setje HATAKA verf besteld voor de kleuren...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker TV Valom 1/72
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Hi Spinnenbrewer,

Goed bezig! :brouw: Ja die motoren zijn wel echt heel erg mooi (en zo ook de spinner). Als ze true to scale zijn moet de motorbeplating ook wel heel erg dun zijn wil het passen. De wielbakken, ach als het maar past en stevig is inderdaad! Het enige wat er bij mij echt uitspringt als "slecht" (behalve de passing dan, die zo te lezen/zien niet helemaal optimaal is) zijn die paneellijnen naast de cockpit. Schots&scheef en veel te diep. evt iets om op te vullen en dan (evt) heel licht terug te scriben?).

Greetz Siepie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement