Zoals beloofd bij het afsluiten van m’n vorige project, zou ik het laten weten als ik weer iets nieuws zou aansnijden. Dus, bij dezen!
Het is Tamiya’s Strike Eagle geworden, de grootste die ze volgens mij hebben.
Hoewel de kit uit 1993 komt, ziet het er nog prima uit. Veel details in de cockpit, exhaust nozzles waar veel te doen is en een payload waar je van gaat duizelen (zeg, een stuk of 30 losse Rockeyes, nog los van de AA-ordnance). Een updatespruetje uit 2003 voor een Bunker Bustervariant maakt dat je er een machine uit de Tweede Golfoorlog van kunt weergeven.
Het gemiddelde Tamiyaniveau wordt echter omlaag gehaald door de intakes en de exhausts net nozzles: de trunks bestaan uit 2 helften, al dan niet geribbeld, die geheid een naad gaan opleveren. Wordt lastig om dit weg te gaan werken, aangezien het een witte omgeving is. Ook het geribbelde gedeelte plamuren... dit wordt een brain teaser. Bovendien wemelt het er van de ejector marks, maar gelukkig zitten die vooral op grote, open oppervlakken...
Wat ik trouwens wonderbaarlijk vind, is het feit dat de rolroeren beide naar beneden gebouwd mogen worden, terwijl de flaps aan de vleugels vastgegoten zijn. Wiens geweldige idee was dit?!
Afijn, de kit voorziet in 7 verschillende machines met eigen configuraties. Ik ga denk ik voor een Seymour Johnsonkist van FS 334 (Eagles; OOB/RUDD). Deze eenheid vindt zijn oorsprong in WO2, en was opgericht in het VK als onderdeel van een RAF-eenheid. Als anglist spreekt dit aspect me erg aan. Daarnaast ga ik ‘m volgooien met Rockeyes en een logische AA-complement. Echter, ik ben nog geen foto’s tegengekomen van een Strike Eagle met alleen maar Rockeyes. Is dit een teken aan de wand over hoe reëel deze configuratie is?
Hoe dan ook, eerst een paar plaatjes:
Banaantje ten opzichte van het adelaartje:
Verschil moet er wezen:
Voldoende materiaal voor intakegesprek
Onzinnige rolroerstandopties:
Goed, ik hoop dat jullie voor nu voldoende geteased zijn. Als iemand trouwens nog intel heeft over een Rockeyeconfig bij Strike Eagles, ik hoor t graag!!
Next stop: the office!
To be continued...