Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2019 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Tijd voor verf. Afplakken was niet echt lastig bij de tempest. Ik ga gewoon weer voor de preshade langs de paneel lijnen. Ik zag pas nog een soort mottle preshade en dat geeft dan een vlekkerig effect in de hoofd kleuren maar ik vind dat niet altijd passen. Het gaat hier ook om een post war kist die niet met zo min mogelijk verf is behandeld. De preshade ging er gemakkelijk op en de kleur voor de onderkant zit er ook al tegenaan. Die moet nu goed drogen want de scheiding tussen top en bottom kleuren is scherp en dus moet het afgeplakt worden.
Ik had de deuren van het hoofdonderstel al gespoten en wilde daar alvast de decals op aanbrengen en dus heb ik kennis gemaakt met de decals van Special Hobby. De drager film is extreem dun en dat, in combinatie met snel drogende lijm maakt het aanbrengen behoorlijk lastig en op één van de kleppen is het ook echt mislukt omdat, na eenmaal een keer druk te hebben gezet met een vinger, het decal helemaal niet meer te verplaatsen was. Dat zal ik met zelf afplakken en spuiten moeten oplossen. De dunne decals vormen zich dan natuurlijk wel verder prima naar het oppervlak en dat is wel weer mooi. De volgende ga ik aanbrengen met veel vocht. Hopelijk gaat dat met de opgedane ervaring beter. (Was bij mijn F-86K ook zo dus ik heb hoop)
Verder gaat het voorbereiden van allerlei onderdelen verder zoals je in de foto's kunt zien. Het figuurtje heeft ook de eerste kwaststreken gekregen. De resin maakt hele kleine details mogelijk en dat is soms wat lastig te schilderen maar tot nu toe gaat het prima.

Preshade
photo 479483
photo 479482
Onderkant in de lak.
photo 479484
Decals die wel gelukt zijn
photo 479487
Bewapening en propeller bladen
photo 479488
photo 479489
En tenslotte het figuurtje. Best een mooi poppetje
photo 479486

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Stapje voor stapje verder. De camo kleuren zitten er nu op. Ik heb het donkergrijs nog wat bij moeten werken omdat ik de buddy masks te kort op de randen had geplakt maar dat gaf meteen ook het gewenste effect v.w.b. de zachte overgang. Strakjes een beetje highlighten met iets lichtere camo kleuren. Ik wil het zo subtiel mogelijk houden. Dan kunnen de gele randen aan de vleugels en de band om de staart. Alles afplakwerk.
Het pilootje gaat best goed. Het gezicht vertoont toch wat pokdalligheid die ik niet had verwacht maar met normale ogen is dat amper te zien dus ik ga me er niet al te druk over maken. Ik schilder altijd met vergroting dus dan zie je veel meer en vallen details op die later helemaal niet te zien zijn.

Buddymasks
photo 479696
basis kleuren zo goed als klaar
photo 479695
piloot met palet aan kleurtjes en ik ben nog lang niet klaar :lol:
photo 479697
photo 479698
photo 479699

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 17:35 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Pfoe, imposant bakbeest, zeg! :shock:

Wel een kleine (wapentechnische) kanttekening (ja, daar heb je 'm weer...), maar kan je de kleur van de patronen in de munitiebak nog aanpassen?
Onderstaand een overzicht van Engelse 20mm Hispano patronen:
Afbeelding

Maar voor de rest ziet de Tempest er erg gaaf uit! 8)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Hey Danny, ja dat is het overwegen waard. Ik vond het er zo al mooi uit zien maar het heeft ook iets operationeels als de kogels een ander kleurtje hebben. Werkte bij mijn Me163 ook wel mooi.

Nu dus een paar afplak spuitwerkjes gedaan. Antislip stroken, vleugelranden en zo verder. Kost een hoop tape maar in twee etappes kun je het dubbel gebruiken dus dat bespaart een beetje.

De piloot vordert. Ik heb middle stone gebruikt voor de riemen van de parachute maar daar ben ik niet tevreden mee. Ga dat morgen anders doen denk ik. Dit is trouwens nog de eerste laag en ik ga nog highlighten en schaduw aanbrengen.

Afplakken dan maar
photo 479759
eerst een beetje wit
photo 479758
andere kleurtjes
photo 479757
en tape eraf
photo 479760
tweede tape ronde
photo 479761
en na het spuiten
photo 479763
photo 479762
Afgeplakte letters die ik gespoten heb. Best tevreden over
photo 479764
Piloot vorderd
photo 479766
photo 479765
photo 479767

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het afplakken heb je wel goed in de vingers zo te zien. Mooi strak spuitwerk hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2019 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dank je Ferry :)

Decallen. Zoals ik al had gemerkt zijn de decals in deze kit niet de gemakkelijkste. Maar dat geldt niet voor alle decals. Het vel met de lettering is van een ongedefinieerd merk. De andere drie zijn van Eduard (gewoon onderdeel van de kit, niet bijgekocht). De letters zijn bijna niet aan te brengen. Maakt niet uit hoe nat ik het maak, hoe voorzichtig ik ben, het aanbrengen is gewoon lastig. Ze zijn ook dunner dan welke decals ik ooit gebruikt heb met een soort superglue die zodra je maar een keer met je vinger er op drukt (om op zijn plaats te schuiven wat met de kwast niet altijd gaat) dan... zitten ze vast. En ze scheuren als je er maar naar kijkt. Dus, ze zitten niet helemaal perfect en hier en daar zal ik wat moeten bijtippen of misschien bij spuiten.
De andere drie vellen gaan als een trein. Ze lijken wel dik maar reageren prima op micro sol en na een keer of drie kwasten en laten drogen zitten ze prima in de klinknagels en paneel lijnen.

Het poppetje is qua schilderwerk af. Nu een mag deze in de vernis voor de wash en andere weathering. Het gezicht is als ik inzoom behoorlijk pokdalig maar als ik er achter mijn bureau lens naar kijk valt dat wel mee. Is ook mijn eerste resin figuurtje. Dat gaat wel goedkomen.

Decal tijd

photo 480031
photo 480032
photo 480030
Dit dus.
photo 480033
Pupke
photo 480035
photo 480036
photo 480037
photo 480034
photo 480038

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Teaser. Bijna klaar. Had eigenlijk gepland dat het vandaag zou zijn maar het was toch net iets meer werk dan ik had ingeschat. Geeft niet, het is geen wedstrijd :lol:

Volgende update hopelijk dinsdag. Ben morgen wat afgeleid vanwege een cadeautje van de baas.

Bijna klaar, die prop zit nog niet vast, net als de canopy.
photo 480124

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 9:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
ziet er fantastisch uit!

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat een plaatje :brouw:
Mooi subtiel beviezerikt :D .

PS: wel vertellen wat je nou van je baas hebt gekregen hè :lol: ?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Bedankt heren. :brouw:

Hij is klaar, de storm. De Hawker Tempest van special Hobby in High Tech uitvoering. En wat een gevecht. Het geheel zag er veelbelovend uit maar was voor een groot deel te slecht om echt leuk te blijven. Ik ben helaas blij dat ik klaar ben.
De grootste problemen zitten hem in de voor een groot deel slechte pasvorm die lijkt te komen door niet goed te letten op de temperaturen van de net geperste sprues waardoor sommige gewoon groter of kleiner waren dan de andere. Daardoor krijg je sommige onderdelen maar heel moeilijk passend. Verder paste de high tech onderdelen niet echt waar ze hoorden Ik heb hele stukken moeten wegslijpen voordat ik bijvoorbeeld het machinegeweer compartiment op de juiste plek kon krijgen.
Daarnaast is de bouwbeschrijving hoewel deze er mooi uit ziet vaak helemaal niet duidelijk. Op sommige plekken is veel aandacht aan detail gegeven terwijl het elders bijna onmogelijk is om te bepalen waar en hoe iets in elkaar geplakt moet worden. Tenslotte waren er de decals. Die waren duidelijk van twee verschillende fabrikanten. De Eduard decals werkten prima en gaven gelukkig geen enkel probleem maar de letter decals waren ontzettend lastig aan te brengen waardoor ik sommige heb moeten bij spuiten.

Maar waren er dan helemaal geen pluspunten aan deze kit? Nou, dat wil ik dan ook weer niet zeggen. Het is een mooi onderwerp dat in deze schaal verdiende om vertegenwoordigd te worden. De details die er zijn aan de kit zijn wel erg goed te noemen. De paneellijnen en rivets zijn prachtig gedetailleerd. Het onderstel is mooi al is het wat fragiel. De cockpit is ook een mooi precisiewerkje dus ik weet zeker de Special Hobby dit echt zouden kunnen als ze besluiten om aan alle onderdelen en productiestappen genoeg aandacht te geven en ik gun ze dat ze dat laten zien want het is een van de weinige echt Europese producenten. Verder is het natuurlijk heel leuk dat ze al die delen die je bijna altijd los moet kopen nu samen in één doos te vinden zijn. Ik hoop dat meer producenten dat gaan doen.

De piloot is ook leuk al is die geen onderdeel van de kit zelf natuurlijk. Als ik hem in de cockpit plaats dan is duidelijk dat het poppetje ook niet voor deze kit bedoeld is maar waarschijnlijk voor een spitfire. Maar aan het maken en schilderen ervan heb ik veel plezier beleefd dus dat neem ik dan maar op de koop toe.

Fotootjes van het eindproduct.
photo 480176
photo 480177
photo 480178
photo 480179
photo 480180
photo 480181
photo 480182
photo 480183
photo 480184
photo 480185
photo 480186
photo 480190
photo 480192
photo 480193
photo 480194
photo 480195
photo 480196
photo 480198
photo 480197
photo 480199
photo 480200
photo 480201

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement