Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa *KLAAR*
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=52061
Pagina 1 van 4

Auteur:  Trajanus [ wo 29 mei, 2019 21:44 pm ]
Berichttitel:  Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa *KLAAR*

Het werd weer hoog tijd voor een Japanner. De Zero had ik al, maar dit "waterbroertje" heb ik altijd al willen maken. Deze week ben ik met de research gestart en dit weekend neemt de bouw een aanvang.

Loopt u even mee? Het gaat om deze kit: Hasegawa 52053 (AP 153:1500), 1/72 (1998)

Afbeelding

Enne, istie mooi? Dacht van wel, hè?

Afbeelding

Er zijn 2 versies:
De eerste is min de uitvoering van de 934e Flying Group (Japanse term daarvoor zoek ik nog na) en werd gevlogen door luchtaas Matsunaga. Hij was in oktober 1943 gelegerd op de basis voor watervliegtuigen op het eiland Ambon, Nederlands Indië:

Afbeelding

Afbeelding
Let op de 60 kg bom onder de rechtervleugel.

De basis op de foto hieronder lag niet op Ambon, maar op het Jaluit Atol, Marshall eilanden, 1943. het geeft wel een goede indruk van de vooruitgeschoven bases voor watervliegtuigen op plekken waar geen landingsbanen waren of konden worden aangelegd. In de regel trof je er ook Alfs, Rexen en Petes aan, drijvervliegtuigen die voor verkenningstaken en lichte bombardementen.werden gebruikt. De Rufes en de Rexes werden ook als jager en strafer iingezet. later meer daarover.

Afbeelding

De tweede uitvoering laat een Rufe zien die gestationeerd was op de auxiliary seaplane tender ("vliegtuigmoederschip") Kamikawa Maru en werd in september 1942 overgebracht naar Shortland Islands behorend bij de Salomon Eilanden. De eenheid moet ik nog uitzoeken:

Afbeelding

Aan boord van de Kamikawa Maru. De meest rechtse Rufe is onderwerp van deze uitvoering:

Afbeelding

De Rufe konden zowel vanaf de tender als vanaf landbases worden ingezet.

De Kamikawara Maru onderweg met Mitsubishi Petes aan boord:

Afbeelding

Rufes: de bovenste foto is mogelijk genomen tijdens de inzet op de Aleoeten. De tweede op een terrein van één van de fabrieken van Nagasaki:

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  Timmie [ do 30 mei, 2019 10:02 am ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Hey leuk een zero op drijvers.
Weet je al welke versie je gaat maken?

Grtz Arjan

Auteur:  Trajanus [ do 30 mei, 2019 21:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Ik twijfel nog Timmie. De meeste Japanse vliegtuigen zijn in Green/Pale grey geschilderd en ik heb er nogal wat in mijn stash. Dus voor de afwisseling zou ik voor de tweede kunnen kiezen. Maar ja, deze stond wel in Ambon op het strand.... Weet je wat? We zien wel :lol:

Jan

Auteur:  Pileino [ ma 03 jun, 2019 7:02 am ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Mooi onderwerp Jan

Hoe zien de sprues van deze kit eruit? Pasvorm al even getest?

Auteur:  Klaasdebouwer [ ma 03 jun, 2019 13:16 pm ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Cool. Grappig ook dat deze zero niet van Mitsubishi is maar van Nakajima. Maar zo werd de avenger ook door verschillende fabrieken gebouwd en kregen daarmee ook een eigen aanduiding.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. :brouw:

Auteur:  fvdm [ di 04 jun, 2019 7:38 am ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Leuk onderwerp Jan, watervliegtuigen blijven altijd leuk. Ik ga lekker achterover zitten en kijken wat je er voor moois van maakt.

Auteur:  Trajanus [ di 04 jun, 2019 22:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Dank voor jullie reacties mannen!

@ Pileino: de foto's zijn gemaakt en komen nog voor het weekend.
@ Klaasdebouwer: zie de tweede alinea Klaas.
@ Ferry, ben je nou helemaal mal? Achteroverzitten? Dacht het niet, hè? Aan je werk vlerk! Bouwen kreng! :lol: :lol: :lol: :brouw:

Geschiedenislesje: de avonturen van de Rufe

Geef het maar toe: u zat erop te wachten ;-)
Het is jammer dat aan dit toestel in de literatuur zo weinig aandacht wordt besteed. Meestal wordt bij de bespreking van de Zero een klein stukje tekst over en een foto van de Rufe opgenomen. En dat was het dan. Ik denk dat dit werkpaard meer aandacht zou moeten krijgen.

Afbeelding

Ontwerp en wijzigingen: een drijvende Zero…

De Nakajima A6M2-N Type 2 was een eenpersoons drijvervliegtuig bedoeld als jachtvliegtuig en jachtbommenwerper, al werden er ook korte verkenningstaken mee uitgevoerd. Hij werd ontwikkeld met de Mitsubishi Zero A6M2 Model 11 als basis. Het was speciaal ontworpen voor de Keizerlijke Japanse Marine door ingenieurs van Nakajima (omdat Mitsubishi al omkwam in de bouwopdrachten), maar zij werden wel bijgestaan door ingenieurs van Mitsubishi, zoals dat bij de ontwikkeling van de Zero precies andersom gebeurde. De Geallieerde codenaam voor dit vliegtuig was “Rufe”, de Japanners zelf noemden hem de Suisein 2 (“water-jager 2”). Er werden er 327 gebouwd.

De buiktank, die de actieradius van de Zero vergrootte, werd verwijderd want de pylon van de hoofddrijver moest daar gemonteerd worden. Er werd een brandstoftank van vergelijkbare grootte opgenomen in de hoofddrijver. Het richtingsroer werd vergroot, er kwam een vin onder de staart en er werden twee hulpdrijvers onder de vleugels aangebracht. Verder werd het toestel uitgerust met een afwerpmechanisme voor twee 60 kg-bommen.

Afbeelding

Training in formatievliegen

Maar waarom dan, Jan?

Nou, hierom: het Japanse opperbevel begreep dat er een oplossing moest komen voor het geval de talloze eilandengroepen in de Pacific bezet moesten worden bij een snelle opmars. Er zou dan geen tijd en/of geen mogelijkheden zijn om vliegvelden aan te leggen vanwaar vliegtuigen de veroveringen konden helpen consolideren. Men dacht in eerste instantie aan een vliegtuig dat als interceptor vooral defensieve taken moest uitvoeren en overal op het water kon landen. Het lag voor de hand om van de succesvolle Zero-jager een drijverversie te maken. Ook de Amerikanen dachten een tijdje in deze richting, getuige hun experimenten met drijvervliegtuigen als de Wildcatfish en de Seamew.

Afbeelding

Gestationeerd op tropische eilanden .....

Operationele inzet 1942 - 1945

In 1942 werd de Rufe ingezet op de Aleoeten (bij Alaska) en de Salomoneilanden. Later werd de Rufe ook ingezet in de noordelijke Koerillen, in de Indische archipel (Balikpapan, Ambon), de Marianen, de Filipijnen en werd ook daar defensief ingezet. Door de fraaie stroomlijn deed de Rufe het niet eens zo gek als jager. Hij was redelijk wendbaar, al haalde hij het niet bij zijn oudere broer, de Zero, en kon een snelheid maken van maximaal 436 km/u op 5000 m hoogte en een kruissnelheid van 296 km/u. De actieradius lag tussen de 1500 en 1700 km en de maximale hoogte bedroeg 10.000 m. Door zijn drijvers presteerde de Rufe 20% minder in vergelijking met de Zero en was daardoor zelfs de mindere van de eerste generatie Geallieerde jagers. …
De bewapening bestond uit 2 x 7,7 mm machinegeweren (Type 97) in de neus direct voor de cockpit en 2 x 2 20 mm kanonnen in de vleugels (Type 99). Bij inzet als jachtbommenwerper konden 2 bommen van 60 kg worden meegenomen.

Afbeelding

... of op de ijskoude Aleoeten...

De Rufe werd op vooral op vooruitgeschoven posten gebruikt, evenals de Jake, Rex en Pete drijvervliegtuigen. De posten waren eenvoudig van opzet, lagen uiteraard aan de kust en hadden wat voorzieningen voor onderhoud (dat meestal op de ligplaats werd uitgevoerd), brandstof en munitie. Het grondpersoneel was gehuisvest in hutten van bamboe. Bevoorrading vond plaats per schip, onderzeeër, en later door de lucht met de Emily- of Mavis-vliegboten.
Maar de Rufe opereerde ook vanaf “tenders”, “waterplane carriers” of in goed Nederlands: “vliegtuigmoederschepen”, zoals de Kamikawa Maru en – in de Indische Oceaan – vanaf “raiders” als de Hokoku Maru en de Aikoku Maruin.

In de Pacific ondersteunde de Rufe Japanse landingen regelmatig als strafer, maar werd vooral berucht door nachtelijke aanvallen op Amerikaanse PT-boats. Maar met de komst van meer en betere Amerikaanse jagers, die vooral vanaf vliegdekschepen opereerden, werd de Rufe steeds meer in het defensief gedrongen en werd uiteindelijk alleen nog ingezet voor de verdediging van de Japanse eilanden.

Afbeelding

Einde oefening

Bij de bevrijding van Indochina maakten de Fransen – die werkelijk met alles vlogen dat ze te pakken konden krijgen in dat laatste oorlogsjaar - een Rufe buit en hebben er kort mee gevlogen tot deze verongelukte.

Afbeelding

Een blauwe maandag in Franse dienst....

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_A6M2-N
http://arawasi-wildeagles.blogspot.com/ ... date=false
The Japanese Air Forces in World War II, s.n., London, 1979

Auteur:  fvdm [ wo 05 jun, 2019 7:20 am ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Trajanus schreef:
@ Ferry, ben je nou helemaal mal? Achteroverzitten? Dacht het niet, hè? Aan je werk vlerk! Bouwen kreng! :lol: :lol: :lol: :brouw:


:lol: :lol: Ja pa.

Auteur:  Trajanus [ wo 05 jun, 2019 10:48 am ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

fvdm schreef:
Trajanus schreef:
@ Ferry, ben je nou helemaal mal? Achteroverzitten? Dacht het niet, hè? Aan je werk vlerk! Bouwen kreng! :lol: :lol: :lol: :brouw:


:lol: :lol: Ja pa.



*LOL*

Auteur:  Wolf73 [ wo 05 jun, 2019 13:23 pm ]
Berichttitel:  Re: Nakajima A6M2-N Type 2 ("Rufe"), 1/72 Hasegawa

Dat is weer interessante geschiedenisles meester Jan.

Als je voor de groen kleur kiest, dan gaat dat helemaal goedkomen, aangezien jij een expert bent in het testen van de groene kleur, als je C-47 verslag lees :lol: :lol: :wink: :wink: .

Kom maar op met foto's van de kit.

Cheerz :brouw:
Barry

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/