De F.K.49A is op een oor na gevild, dus is het tijd voor een nieuw project. Ik heb nu alle naoorlogse Fokker gebouwd met uitzondering van de S.13 en de 60. En o ja, er wacht nog een S.14, want de eerste die ik gebouwd heb is eerst door zijn pootjes gezakt en probeert nu terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm: een hoopje onderdelen. Die moet dus gerepareerd worden met behulp van onderdelen uit een nieuwe kit die ik in de kast heb liggen of moet ik helemaal opnieuw bouwen.
Maar terug naar de ontbrekenden. De S.13 wacht nog op het uitkomen van een kit, van de tweede heb ik een kit van Welsh Models. Die ga ik nu dus bouwen.
De Fokker 60 Utility (UTA) was het laatste product van de Fokker fabriek voor het faillissement in 1996. Het was een met 1,62 meter verlengde versie van de Fokker 50 die voor het eerst vloog op 2 november 1995. Vier exemplaren werden gekocht door de Nederlandse luchtmacht. Ze hadden een bemanning van drie personen en waren ingericht voor het vervoer van 45 personen of 24 brancards. Het toestel had een grote vrachtdeur, waardoor het toestel een F.16 motor kon vervoeren.
Twee 60’s zijn omgebouwd tot Maritime Patrol Aircraft om de Orions in de Antillen tijdelijk te vervangen. Uit eindelijk zijn alle Foker 60’s in 2010 verkocht aan Peru.
De karakteristieken van het vliegtuig:
Spanwijdte: 29,00 m
Lengte: 26,87 m
Hoogte: 8,32 m
Startgewicht: 21,950
Motoren: 2 Pratt & Whitney Canada PW127B, 2500 pk elk.
Ik heb weinig documentatie van de Fokker 60, de meeste informatie heb ik gehaald van Wikipedia en de IPMS Nederland website. Verder staat er beperkte informatie in de volgende referenties.
W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 56, ISBN 90-9011870-5, 1998
H.J. Hazewinkel, L. Kuipers, H-W van Overbeek, R. Soupart & P. Staal, Een eeuw Fokker, Verhalen en anekdotes uit 100 jaar Fokker geschiedenis, p. 124, ISBN 978-90-808868-0-3, 2011
J. Greuter, M. Schep, L. Boerman, J. Bossong, Camouflage en Kentekens, Op vliegtuigen van de Nederlandse strijdkrachten, ISBN 90 73304 57 1, Bonneville, Bergen, 1997
Dan de kit. Hij is verpakt in een stevige bovenlader kartonnen doos.
De resin onderdelen zitten in twee plastic zakjes.
De decals zijn niet separaat verpakt. De rozetten zijn gezeefdrukt, de overige decals laser geprint, dus met een continue film.
De bouwinstructies zijn eenvoudig, een twee aanzichten tekening met een indicatie waar bepaalde kleine onderdelen en de decals moeten komen en een waarop het schilderschema staat aangegeven, een aanwijzing voor het verzwaren van de neus en samenbouw instructies in vier stappen.
Ik heb foto’s van de Utility versie hoofdzakelijk van de IPMS website gehaald. Daarop staat ook nog een fraaie, gedetailleerde tekening van de Fokker 60 UTA.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.