Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2019 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Voor de klinknageltjes heeft Meng volgens mij ook iets in het assortiment.
(Bij de setjes met boutkopjes)

En anders heeft Vrachtautobouwer Woefdram in zijn Marmon verslag ook nog een manier staan met een Punch&die setje.
(Edit: >>hier beschreven<<)

Ik zal het Meng-setje het vanavond even opzoeken.

(Edit: MENG SPS009)

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
@ Silenoz, dat heb ik geprobeerd. Ik heb in een stukje messing staf een kuiltje geboord en dat wilde ik gebruiken als ouderwets klinknagelgereedschap maar dat werkte helaas niet. Toen heb ik het geprobeerd door het messingstaf te verwarmen en toen op het staafje styreen te drukken. Dit lukte ook niet want de juiste temperatuur vinden is erg lastig. Toen heb ik geprobeerd om het styreen staafje te verwarmen en in het messingstaf te drukken maar dat ging ook niet. Het plastic op de juiste temperatuur krijgen is nog lastiger dan het messing op temperatuur te brengen.

In het andere draadje ( bij de categorie gevraagd) had Arjan hetzelfde idee als Odorf en die mannen hebben mij op de voor mij werkbare weg geholpen.

Ik heb twee punch and die setjes en had geen zin om nog eens een setje aan te schaffen voor klinknagels. Ik bleef hier toch aan denken tot ik ineens het licht zag. Waarom doe ik zo moeilijk als ik een draaibankje naast mij heb staan.

Ik pakte mijn setjes en daar zat ook deze tussen.
Afbeelding

Dat ziet er goed uit want er zit 1,8 tussen. Toen pakte ik een stukje messingstaf en draaide daar een stiftje aan van 1,75mm. Hier werd een redelijk ronde kop aan gevijld en toen had ik dit.
Afbeelding

Toen hoefde ik alleen wat styreen te pakken en kon ik kijken welke dikte ik nodig heb. 0.25mm vervormd teveel dus ik gebruik 0,5mm.
Dit is het resultaat
Afbeelding

Afbeelding

En op deze manier krijg ik mooie afgeronde kopjes welke met Tamiya Extra Thin makkelijk zijn te lijmen.
Nu hoef ik alleen nog maar 500 kopjes te maken en misschien 10% extra. :lol:

Ik wil iedereen hartelijk danken :brouw: voor het meedenken want zelf ben ik blijkbaar even niet in staat geweest om dit te bedenken :?

Ferry

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De bovenstaande manier is het toch niet helemaal geworden. Wat het nu precies wel gaat worden weet ik nog niet maar er is wel een idee. Wordt vervolgd.

Toch heb ik in de tussentijd nog wel iets gedaan, niet veel maar wel iets. Zo ben ik bezig geweest met de cowling en dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Volgens mij was dat helemaal mijn schuld maar er kwam best wat plamuur en schuurwerk aan te pas. Hierdoor waren de klinknagels verdwenen maar die heb ik geprobeerd er weer bij te maken. Kan beter maar voor een eerste keer ben ik er toch best tevreden mee. Ook is het extra gietraam binnen gekomen van Kitty Hawk en dat vond ik best snel aangezien het toch uit China moest komen. Goede service dus.

Daarna heb ik de canopy-delen afgeplakt en aan de binnenkant voorzien van interior green. De twee vaste delen zijn gelijmd en nu ben ik op wat afplakwerk na gereed voor het primeren. Dit wil ik eerst doen voor de drijver gemonteerd wordt omdat ik dan wat makkelijker overal bij kom.

Tijd voor de pics,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Als je die binnenkant van de canopies interior green maakt, doe je dat dan aan de buitenkant? Ik zie dat hier vaak maar als de kap echt open staat dan zie ik altijd dat dat teveel glanst aan de binnenkant. Ik plak altijd af en spuit het dan de gewenste kleur.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 7:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb dit aan de binnenkant gedaan Klaas. Het afplakken is wat lastig omdat je de opstaande randjes mist voor het snijden maar dat maakt op zich niet uit. Als zometeen de buitenkant gespoten wordt dan zijn eventuele foutjes niet meer te zien. Je kan echter wel blijven zien dat het aan de binnenkant is gespoten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Snel gaat het allemaal niet maar toch is er vooruitgang. Ik heb het vliegtuig in de primer gezet en toen was het tijd om de drijver te monteren. Hiervoor heb ik een mal gemaakt en toen deze goed was heb ik de drijver gelijmd met twee componenten lijm. Om het allemaal goed aangedrukt te houden heb ik het geheel verzwaard met 1500 gram lood. Geloof mij, ik krijg dit echt niet meer los.

Afbeelding

Toen dit 24 uur had kunnen drogen was het de beurt aan de vleugeldrijvers. Dit ging niet vanzelf maar ik had op een gegeven moment wel een handige werkwijze. Eerst de N-strut op de vleugel lijmen, dan de drijver erop leggen en een tipje lijm, de voorste steun kon toen geplaatst worden met ook een drupje lijm en als laatste de achterste steun. Hierna kon alles goed verlijmd worden en ik ben zeer tevreden met het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Toen deze droog waren heb ik nog spandraden gemonteerd tussen de drijver en de romp want dat miste in de kit. Ik heb hiervoor 0,3mm messing buis gebruikt.

Afbeelding

Nu is het tijd voor het spuitwerk. Dit zal wel even duren want ik ga allemaal dingen proberen die ik nog nooit eerder heb gedaan. Ik heb spuitmaskers van Maketar aangeschaft omdat ik wil proberen hoe dit werkt. De spuitvolgorde moet ik nog even uitzoeken maar dat zal wel goedkomen. Het moet wel een klein beetje gebruikte kist worden en dat betekend dat ik de zout techniek wil gaan proberen. als overgang tussen de kleuren ga ik een tip van LSP proberen en dat is met behulp van een touwtje in plaats van worstjes blue-tack.
Allemaal nieuwe dingen dus en ik heb er zin in. Ik zal proberen wat meer foto's te maken om jullie op de hoogte te houden.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi werk met zo’n mal. Ziet er allemaal goed en voortvarend uit.

Touwtje klinkt spannend om een soft-edge te maken. Ben heel erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. En verwering op zo’n grote kist moet ook heel mooi uitkomen.

Spannend! De verwachtingen zijn hoog. :mrgreen:
(Niet om de druk op te bouwen hoor) maar naar wat je eerder hebt laten zien zal het helemaal goedkomen, daar ben ik van overtuigd! :brouw:

Succes, ik kijk uit naar het vervolg.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Knap werk, dat met die mal helemaal. En wel lef om gewoon anderhalve kilo op je model te leggen. Ik geloof je, dat komt niet meer los :)

Ik ben wel benieuwd wat je bedoeld met de spuitmallen? Bedoel je dat je de roundels (stars & stripes) gaat spuiten i.p.v. decallen?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 7:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank je wel Odorf. Het lijkt mij ook spannend om een touwtje te gebruiken, we zullen het zien :D

Dank je Klaas, het is inderdaad de bedoeling om roundels te gaan spuiten ipv decals te gebruiken.
Deze wil ik gaan gebruiken. Je zult in ieder geval geen silvering krijgen :lol:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Benieuwd naar de touwtjesmethode... Bouw ziet er goed uit, hopelijk kan je nog overal goed bij met de spuit

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement