Bij deze wil ik jullie meenemen met mijn bouw van de Revell Heinkel He 70F-2.
Doel van dit project is om deze kit secuur en netjes in elkaar te zetten en vervolgens netjes en secuur te verven (met kwast).
Het betreft de volgende kit:
Volgens mijn bron is deze kit een Revell rebox van de kit van ICM uit 2008. Hij is dus redelijk recent.
De spreu's zien er ook netjes uit moet ik zeggen. Weinig overtollig plastic e.d.
Bijzonder is dat Revell (of ICM) ervoor gekozen heeft om het instrumentenpaneel als clearpart te gieten. Waarom dit gedaan is, is mij een raadsel.
In ieder geval...
De Heinkel He 70 is 1932 ontworpen als snel post- en passagiersvliegtuig. Het vliegtuig werd ontworpen nadat Swissair een aantal Lockheed Orions (model 9, niet de P-3) aanschafte. Hierdoor werden de andere Europese maatschappijen gedwongen om een soortgelijk vliegtuig aan de vloot toe te voegen. De Orion was namelijk erg snel en modern. Lufthansa vaardigde een order uit voor een zespersoonsvliegtuig met een kruissnelheid van 320 km/h en een bereik van 1000 km. Hierop ontwierp Heinkel de He 65, die toch niet helemaal aan de verwachting voldeed (de kruissnelheid lag op 238 km/h). Ernst Heinkel besloot vervolgens om de ontwikkeling van de He 65 te stoppen en een geheel nieuw, moderner, vliegtuig te ontwikkelen: de He 70.
De He 70 had elliptische vleugels en een intrekbaar landingsgestel. Het landingsgestel was ondergebracht op het laagste punt van de "inverted gull wing" vleugel. Hierdoor hing de motor hoog boven de grond (iets soortgelijks werd later met de Chance Vought Corsair gedaan). Verder was er zoveel mogelijk gedaan om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. De motorkap was gestroomlijnd en de beplating was naast elkaar vastgeklonken in plaats van over elkaar heen. Hierdoor lag de kruissnelheid hoog, tijdens de eerste vlucht werd een snelheid van 322 km/h bereikt (later werd een snelheid van 377 km/h geklokt). Echter, er was maar plek voor vier passagiers (in plaats van zes). De He 70 werd vanaf 1933 ingezet als postvliegtuig en vanaf 1934 als passagiersvliegtuig bij Lufthansa. Het vliegtuig werd al in 1938 vervangen door andere, betere vliegtuigen. Een redelijk korte carrière dus.
Omdat het vliegtuig zo snel was, had de Luftwaffe wel interesse. Daarom werd in 1934 begonnen met het ombouwen tot een militaire versie. Hiervoor werd een machinegeweer aangebracht in de open rug en werd er een bommenruim geplaatst. De maximale "payload" was 600 kg. De He 70F was de verkennersvariant, met een extra brandstoftank in het eerste bommenruim en een camera in het achterste bommenruim.
Het vliegtuig was dus snel, maar niet erg geliefd bij de bemanning. De vliegeigenschappen werden omschreven als "grillig" en "onvoorspelbaar". Verder was het zich uit de cockpit slecht (omdat de vleugel alles blokkeerde) en was het plafond van de cockpit te laag. Deze gebreken kwamen aan het licht toen het vliegtuig werd ingezet in de verkennerseenheid van het Legion Condor in Spanje. Daar werd het vliegtuig al snel vervangen door de Dornier Do-17F.
Saillant detail is dat de He 70 wellicht een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de Duitse bommenwerpervloot. Op 3 juni 1936 crashte een He 70 tijdens de start. Aan boord was General Wever, die daarbij omkwam. General Wever was als een van de weinigen bij de Luftwaffe een groot voorstander van grote, strategische bommenwerpers. Na zijn dood werden de ontwikkelingen van zulke bommenwerpers stilgelegd, om pas weer opgestart te worden toen Amerika zich in de strijd mengde. Toen was het al te laat om nog grote bommenwerpers te ontwikkelen en in de praktijk te brengen.
Bron: Rickard, J (23 November 2009), Heinkel He 70 Blitz (Lightning) ,
http://www.historyofwar.org/articles/we ... blitz.htmlAl met al is de He 70 niet echt een succesvol vliegtuig geweest. Ik moet zeggen dat ik dit vliegtuig dan ook helemaal niet kende, totdat ik dit bouwpakket kreeg. Ik ben benieuwd hoe deze kit zich laat bouwen.
Erik
P.S. Ik kwam dit filmpje tegen over de He 70. Het lijkt bijna een soort reclame filmpje te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=fiAKl5YjHjA Het is toch wel een mooi vliegtuig vind ik.