Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bij deze wil ik jullie meenemen met mijn bouw van de Revell Heinkel He 70F-2.
Doel van dit project is om deze kit secuur en netjes in elkaar te zetten en vervolgens netjes en secuur te verven (met kwast).

Het betreft de volgende kit:

photo 471305

Volgens mijn bron is deze kit een Revell rebox van de kit van ICM uit 2008. Hij is dus redelijk recent.

photo 471287

photo 471285

photo 471284

photo 471286

photo 471283

De spreu's zien er ook netjes uit moet ik zeggen. Weinig overtollig plastic e.d.
Bijzonder is dat Revell (of ICM) ervoor gekozen heeft om het instrumentenpaneel als clearpart te gieten. Waarom dit gedaan is, is mij een raadsel.

In ieder geval...
De Heinkel He 70 is 1932 ontworpen als snel post- en passagiersvliegtuig. Het vliegtuig werd ontworpen nadat Swissair een aantal Lockheed Orions (model 9, niet de P-3) aanschafte. Hierdoor werden de andere Europese maatschappijen gedwongen om een soortgelijk vliegtuig aan de vloot toe te voegen. De Orion was namelijk erg snel en modern. Lufthansa vaardigde een order uit voor een zespersoonsvliegtuig met een kruissnelheid van 320 km/h en een bereik van 1000 km. Hierop ontwierp Heinkel de He 65, die toch niet helemaal aan de verwachting voldeed (de kruissnelheid lag op 238 km/h). Ernst Heinkel besloot vervolgens om de ontwikkeling van de He 65 te stoppen en een geheel nieuw, moderner, vliegtuig te ontwikkelen: de He 70.
De He 70 had elliptische vleugels en een intrekbaar landingsgestel. Het landingsgestel was ondergebracht op het laagste punt van de "inverted gull wing" vleugel. Hierdoor hing de motor hoog boven de grond (iets soortgelijks werd later met de Chance Vought Corsair gedaan). Verder was er zoveel mogelijk gedaan om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. De motorkap was gestroomlijnd en de beplating was naast elkaar vastgeklonken in plaats van over elkaar heen. Hierdoor lag de kruissnelheid hoog, tijdens de eerste vlucht werd een snelheid van 322 km/h bereikt (later werd een snelheid van 377 km/h geklokt). Echter, er was maar plek voor vier passagiers (in plaats van zes). De He 70 werd vanaf 1933 ingezet als postvliegtuig en vanaf 1934 als passagiersvliegtuig bij Lufthansa. Het vliegtuig werd al in 1938 vervangen door andere, betere vliegtuigen. Een redelijk korte carrière dus.

Omdat het vliegtuig zo snel was, had de Luftwaffe wel interesse. Daarom werd in 1934 begonnen met het ombouwen tot een militaire versie. Hiervoor werd een machinegeweer aangebracht in de open rug en werd er een bommenruim geplaatst. De maximale "payload" was 600 kg. De He 70F was de verkennersvariant, met een extra brandstoftank in het eerste bommenruim en een camera in het achterste bommenruim.
Het vliegtuig was dus snel, maar niet erg geliefd bij de bemanning. De vliegeigenschappen werden omschreven als "grillig" en "onvoorspelbaar". Verder was het zich uit de cockpit slecht (omdat de vleugel alles blokkeerde) en was het plafond van de cockpit te laag. Deze gebreken kwamen aan het licht toen het vliegtuig werd ingezet in de verkennerseenheid van het Legion Condor in Spanje. Daar werd het vliegtuig al snel vervangen door de Dornier Do-17F.
Saillant detail is dat de He 70 wellicht een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de Duitse bommenwerpervloot. Op 3 juni 1936 crashte een He 70 tijdens de start. Aan boord was General Wever, die daarbij omkwam. General Wever was als een van de weinigen bij de Luftwaffe een groot voorstander van grote, strategische bommenwerpers. Na zijn dood werden de ontwikkelingen van zulke bommenwerpers stilgelegd, om pas weer opgestart te worden toen Amerika zich in de strijd mengde. Toen was het al te laat om nog grote bommenwerpers te ontwikkelen en in de praktijk te brengen.
Bron: Rickard, J (23 November 2009), Heinkel He 70 Blitz (Lightning) , http://www.historyofwar.org/articles/we ... blitz.html


Al met al is de He 70 niet echt een succesvol vliegtuig geweest. Ik moet zeggen dat ik dit vliegtuig dan ook helemaal niet kende, totdat ik dit bouwpakket kreeg. Ik ben benieuwd hoe deze kit zich laat bouwen.

Erik

P.S. Ik kwam dit filmpje tegen over de He 70. Het lijkt bijna een soort reclame filmpje te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=fiAKl5YjHjA
Het is toch wel een mooi vliegtuig vind ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Succes. Met geduld en netjes werken zal het vast gaan lukken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Erik1404 schreef:
Bijzonder is dat Revell (of ICM) ervoor gekozen heeft om het instrumentenpaneel als clearpart te gieten. Waarom dit gedaan is, is mij een raadsel.

Dan kun je "echte" glaasjes voor de instrumenten simuleren. :wink:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2019 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Apart vliegtuig. Die zie je niet vaak. Ik bouw meestal mainstream modellen maar dit is toch wel interessant. Ben benieuwd hoe het met de kwast gaat. Ik weet niet of je tips wil maar ik zeg altijd dunne verf en dan meerdere lagen. Veel plezier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2019 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
weer eens wat anders, ben benieuwd, succes met de bouw......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2019 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Benieuwd hoe deze in elkaar valt.
Zelf heb ik hem ook in mijn stash, dus ik volg je topic met interesse

Succes !

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Kleine update van mijn kant.
In de avonduren wat geplakt en geschilderd en inmiddels zijn de stoeltjes voor de piloot en de waarnemer/navigator af.

photo 471814

photo 471815

photo 471813

Wellicht ga ik proberen om met tape iets van riempjes te fabriceren.
Als ik daar iets van een tutorial van kan vinden.

Tips en feedback zijn natuurlijk welkom.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Erik,

De riemen kun je eenvoudig maken van b.v. een oude lege tube, bij boterdoosjes zit bovenop, dus onder het deksel :D ook vaak een afdekking van dun aluminium. Dat gebruik ik altijd.

Groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik plak afplaktape op aluminium. Dunne reepjes snijden (stel de gordel is 5 cm in het echt, in 1:72 dus 50/72 = 0,7 mm --> erg klein dus), verven en lijmen met secondelijm. Eventueel kun je je nog uitleven met riempjes / gespen. Het is maar net hoever je gaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi vliegtuig. Ik heb deze ook in mijn stash gehad, maar toch weer van de hand gedaan.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Ik weet niet in hoeverre je details wilt aanbrengen, maar de vleugels van deze kit zijn "naakt", hebben geen panellines, terwijl die er wel degelijk zijn, zie ook de boxart van de doos.

Zie ook onderstaande blueprint
Afbeelding
Bron:www.the-blueprints.com

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement