Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Beste brouwers,

na 2013 ben ik mijn interesse voor het modelbouwen lichtelijk verloren. Dit kwam mede omdat ik te lang bezig was met modellen waardoor ik mijn interesse verloor. Ook vergt mijn studie erg veel tijd en energie waardoor het bouwen erg naar de achtergrond verdween. Ik ben nu bezig om een 1:1 brouwsel te ontwerpen :) (http://www.aerodelft.nl, brouwverslagje? :wink: ). De laatste tijd begon het brouwen toch weer erg te kriebelen en heb daarom besloten een Tornado die ik ooit voor 2.50 op de ESM heb gekocht, open te trekken. Ik heb nu vakantie dus ga eindelijk weer eens priegelen!!

De kit:
Na het openen van de doos was ik erg verrast met het aantal onderdelen maar vooral het ongelooflijk grote stickervel!
Afbeelding

Afbeelding

De eerste stap was zoals gewoonlijk het assembleren en schilderen van de cockpit. Ik ga deze kit redelijk vlot bouwen en heb daarom besloten alles recht uit de doos te bouwen ondanks dat er geen instrumenten paneel etc. bijgeleverd zit. De meeste potje Vallejo deden het gelukkig nog na 5 jaar :mrgreen:
Afbeelding


Wat mij opviel is dat de centre line van vrijwel elk onderdeel in en rond de cockpit iets verschoven ligt. Dit is vooral te zien op de foto hieronder. Ik had alles klakkeloos in elkaar gelijmd maar bij het droogpassen van de rompdelen kwam ik er achter dat de stoeltjes niet eens pasten, ze kwamen tegen de cockpitrand aan. Snel uit elkaar gehaald dus en opnieuw verlijmd. Ook de neus kegel is lichtelijk scheef. Ik heb dit opgelost door deze een paar graden te roteren waardoor het allemaal wat rechter lijkt.
Afbeelding

Nadat de rompdelen, met de vleugels daartussen, verlijmd te hebben was het tijd voor de eerste ronde plamuur. Het viel me reuze mee hoeveel ik nodig had!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik hoop de komende dagen wat updates te plaatsen.
Fijne tweede kerstdag iedereen!

Mvg,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Karel,

leuk dat je het weer opgepakt hebt. Ik kan me voorstellen dat modellen je afleiden :wink:

Je Tornado ziet er al goed uit. De cockpit is inderdaad wat karig, maar je maakt er zo wel wat leuks van. Ik heb dit kitje een paar jaar geleden ook gemaakt en op zich is er wel wat leuks van te maken. Een beetje plamuurwerk en wat zweet komt er wel bij kijken om het helemaal strak te krijgen, maar dat heb je al gemerkt zo te lezen. De fout dit ik gemaakt had, was dat ik de bovenkant van de luchtinlaten gelijk had geschuurd aan de rest van de romp. Kennelijk hoort deze wel iets uit te steken.

Succes!

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Die 1:144 gebakjes bouwen op zich wel lekker weg, het scheelt ook kastruimte.

FokkerFan schreef:
De fout dit ik gemaakt had, was dat ik de bovenkant van de luchtinlaten gelijk had geschuurd aan de rest van de romp. Kennelijk hoort deze wel iets uit te steken.


Veelgemaakte fout inderdaad, als je daar één keer op gewezen bent, een detail waar ik veel op let als iemand een Tornado bouwt.

Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Citaat:
Een beetje plamuurwerk en wat zweet komt er wel bij kijken om het helemaal strak te krijgen

Bij nader inzien moet er inderdaad wat meer plamuur op dan verwacht. Meeste bij de overgang van de neus kegel naar de romp.

Citaat:
De fout dit ik gemaakt had, was dat ik de bovenkant van de luchtinlaten gelijk had geschuurd aan de rest van de romp

:oops: :roll: Ik zie het nu ook op de foto's van rené, goed om te onthouden mocht ik ooit nog een tornado bouwen!


De tornado is bijna klaar voor de eerste laagjes primer. Is het handig om de hardpoints nu al te monteren aan romp en vleugel of toch maar na het spuiten?

edit: na het nader bekijken van rené's foto's valt me toch iets op: die 'uitlaat' boven de inlaat zit achter de vleugel wortel, in het model zit ie er best ver voor. Denk dat Mr Revell toch niet de inlaat met opzet te hoog heeft gemaakt. Is ook niet veel moeilijker te fabriceren lijkt me dat 'stoepje' na de vleugelwortel.


Mvg,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement