Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Russian P-39D, Revell
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Onlangs ook een start gemaakt aan deze.

De P-39 was een amerikaans jachtvliegtuig, gebruikt tijdens de 2e wereldoorlog. Speciaal aan deze is dat de motor zich achter de piloot bevond en dat het een neuswiel (het eerste toestel die dit had, ik dacht dat het volgende toestel dat hiermee uitgerust de ME-262 was) had in plaats van het toen meer gebruikte staartwiel.

Bij de Amerikanen heeft het toestel nooit veel furore gemaakt, omdat de Alison V-1710 motor niet kon opgewaardeerd worden met een turbo, en dus op grotere hoogte (Europese strijdtoneel) veel van zijn prestaties verloor. Ook was het bereik van het toestel te klein voor de oorlog in de Pacific. Door het lend-lease pact met Rusland werden veel toestellen naar daar verscheept, en door de andere manier van vechten daar (beneden de 15000 voet) konden de prestaties van de motor beter benut worden. Ook verwijderden de Russen de 4 buitenste .30 mitrailleurs in de vleugels om gewicht te besparen, samen met een deel van de bepantsering. Zo kregen ze ook een veel wendbaarder toestel dat zich met de Duitse jagers kon meten.

De bedoeling is om een Russische jager te maken, maar ik heb nog geen volledige keuze gemaakt in welk specifiek toestel.

De kit dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de extra's:
pitot en aandrijfstang van Profimodeller

resin uitlaten (fishtail):
Afbeelding

of ronde
Afbeelding

gordels:
Afbeelding

Metalen landingsstel:
Afbeelding

CMK wapenruimte
Afbeelding

Eduard Big Ed

en reserve decals van Zotz:
Afbeelding

Afbeelding

En waar ik nu ben...

Nog niet zo heel ver, maar om eens anders te doen ben ik begonnen met de vleugels:

de flaps werden gesoldeerd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de vleugels werden aangepast om deze in te kunnen bouwen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de openingen aan de stukken van de wheelbayinserts opvullen en dan het aanbrengen van de rivetten... dus de volgende update, we zien wel wanneer deze eraan komt.

O ja, momenteel zijn de bakken van de flaps als dryfit, omdat ik ga wachten tot ik eerst de aansluiting met de vleugels en de romp in orde kan krijgen voor ik deze definitief bevestig...

Verder, mocht iemand nog een versie hebben van een Alisson V-1710 motor in 1/32 en deze niet zou gebruiken, ik houd me aanbevolen, naast de neus zou ik ook graag het motorruim openwerken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat wordt een mooi project. Heel mooi toestel en ook fraaie extra's. Je soldeerwerk van het PE ziet er mooi uit. Solderen van PE aan PE is toch een stukje beter dan lijmen vind ik.
Ik ga lekker in de volgmodus want mijn aandacht heb je.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Jup. Volgmodus aan. Ben benieuwd naar deze. Molds lijken prima zo. Mis alleen de motor, dat zou een leuke toevoeging zijn. Is het echt zo dat de P-39 de eerste was met een neuswiel? Hadden de Antoinette en de Curtis Pusher niet ook al zo'n arrangement?

Prachtige PE trouwens. Mooi vakwerk laat je zien. Lekker zo doorgaan. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Klaasdebouwer schreef:
Prachtige PE trouwens. Mooi vakwerk laat je zien.


Letterlijk en figuurlijk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 23:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik vind het heel indrukwekkend allemaal. Mij zou dat nooit lukken: die nose art zou me voortdurend vervullen van ondeugende gedachten....

Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2018 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt voor de comments:

@FVDM: solderen is steviger dan lijmen, maar het vergt ook meer tijd... en soms eens zoeken hoe je nu best je verbinding aanpakt...

@Klaas: er gaan er misschien een paar geweest zijn, maar dan deze nuance: deze hoorde bij de eerste toestellen voor het echt gemeengoed was bij de vliegtuigen. (het staartwiel bleef ook nog bij bepaalde jets in voege, zoals de Supermarine Attacker, maar ik denk dat er daarna niet veel meer geweest zijn...) De molds zijn maar een beetje zus en zo... mooi, maar er is werk aan. Het is een reboxing van de Special Hobby, en deze heeft wel zijn portie sinkmarks, fouten, en stukken die net niet helemaal passen. Naar het schijnt is deze kit iets te kort, aan de staart veel te breed, maar ik weet nog niet of ik dit allemaal ga aanpassen. Een motor is onderweg, ik moet nog zien hoe ik deze ga inbouwen, en ook dat er tenminste iets van zichtbaar is. Deze heb ik besteld bij Engines&things uit Canada... benieuwd naar de qualiteit

@Trajanus: ik kan je deze decals opsturen als je wilt... gewoon als afleiding... ;-)

@Rene: thx

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2018 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
inderdaad mooie flaps geworden....respect om dat zo mooi te solderen, ik hou het liever bij lijm:)

ga je vorderingen in de gaten houden..
gr Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Cool. Ben benieuwd naar de motor :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement