Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Goedenavond allemaal, na een klein (14 maanden) uitstapje voor het bouwen van een bootje ben ik weer terug. Ik heb iets moois (vind ik dan) gevonden waar je niet zoveel bouwverslagen van ziet. Zal wel een reden hebben denk ik dan :D

Het is de Fairy Swordfish geworden oftewel the stringbag. Dit toestel heeft er door middel van een torpedo voor gezorgd dat de Bismarck niet meer kon sturen en daardoor tot zinken kon worden gebracht. Dit komt niet omdat het zo een geweldig vliegtuig was (toen niet meer althans) maar omdat het toestel niet zo snel kon vliegen. Het afweergeschut van de Bismarck kon geen rekening houden met deze lage snelheden. Als je meer wilt weten dan verwijs ik je graag naar het www of Wikipedia.

Wat ga ik gebruiken?
Als eerste deze doos met inhoud.

photo 463206

Uiteraard hebben we daar ook de nodige goodies bij in de vorm van een BigEd set.

photo 463205

Waarom dat Mask setje erbij zit weet ik niet want dat zal ik toch niet gebruiken.

Wat mij bij het openen van de doos opvalt is het volgende. Een mooi gietraam met de romphelften

photo 463207

Maar ook een gietraam met transparante delen.

photo 463208

Leuk, maar niet voor mij want ik wil graag deze uitvoering gaan maken

photo 463209

Verder heb ik nog wat naslagwerk dus ik denk dat ik hier wel iets moois van kan maken.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende update

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Laatst bijgewerkt door fvdm op vr 06 sep, 2019 10:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Lijkt me een mooie kit om te bouwen. Ben alleen niet erg vertrouwd met de spandraden.

Veel plezier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Waarom dat Mask setje erbij zit weet ik niet want dat zal ik toch niet gebruiken.


Voor die bouwers die het altijd lastige glaswerk wel af willen plakken denk ik.

Flinke kit zo te zien. Mooi vliegtuig. Succes met de draadjes, mooie schaal om deze in metalen ringetjes te steken.
Afbeelding

Ik zie overigens dunne en dikke draden. Dunne voor besturing en dikke voor tuidraden wellicht. Nogmaals succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Bij deze kit hoef ik geen rigging te maken want Trumpeter heeft dit erbij geleverd in de vorm van kant en klare metalen strips. Als je goed kijkt op de foto van Rene dan kun je ook zien dat het hier metalen strips betreft. Dit wist ik ook niet van te voren maar toen ik het in de kist zag werd het mij duidelijk.

@Rene, natuurlijk heb gelijk wat betreft het maskingsetje maar persoonlijk zou ik daar geen geld aan besteden want met tamiya tape en een nieuwe scalpel lukt het maskeren ook makkelijk. Maar goed, het zat bij de set en de set was goedkoper dan de drie stukken PE die ik wil gaan gebruiken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 8:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooi setje Ferry, ben je ook nu weer even van de straat mee denk ik, maar rigging als metalen strips, mwah, klinkt mij vreemd eigenlijk. Zal mij eens gaan inlezen, heb toch vandaag weinig op mijn werkagenda staan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
mooi vliegtuig, mooie kit ook.

Ging je net waarschuwen dat op deze weinig draden zaten, maar dat het profielen waren. Wel opletten, ik dacht dat er bepaalde draden waren en dat deze dubbel uitgevoerd waren..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
fvdm schreef:
Bij deze kit hoef ik geen rigging te maken want Trumpeter heeft dit erbij geleverd in de vorm van kant en klare metalen strips. Als je goed kijkt op de foto van Rene dan kun je ook zien dat het hier metalen strips betreft. Dit wist ik ook niet van te voren maar toen ik het in de kist zag werd het mij duidelijk.


Daar zou ik dan even goed naar kijken, ik interpreteer het toch als dikke en dunne draden. Dat ze van metaal zijn, dat zal, maar strippen? Die zie ik niet.
PE is plat, logisch dat draden dan als stripjes geleverd worden.

https://haynes.com/en-gb/fairey-swordfish-manual
Onderdeel 59 (124) - bracing wires
Onderdeel 70 (125) - flying wires

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dat de spandraden bij de swordfish plat kunnen zijn lijkt me eigenlijk helemaal niet zo raar. Het hoeft niet perse eenvoudige staaldraad te zijn natuurlijk of mogelijk is er een soort platte metalen kous die om de draad heen zit. Op de foto lijken ze ook plat te zijn en zodanig dat ze in de vliegrichting smal zijn. Er is vast wel iemand met foto's die deze mogelijkheid kan bevestigen dan wel ontkrachten. :)
Cool, zo leren we misschien nog eens wat. Ik ben benieuwd. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Fijn dat je meedenkt René. :brouw:

Ik heb het nog nergens kunnen vinden. Wel heb ik een commentaar gelezen op Britmodeller dat het echt staven zijn. https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235013317-metal-wire-rigging/. In post #9 staat dit.
Verder ben ik nog niets tegen gekomen wat het nu in het echie is. Ik ga nog verder zoeken maar ik sta op dit moment voor de flying wires meer aan de kant van strips dan van draden. De bracing wires zijn zo te zien wel rond maar of dat stangen zijn of draden is mij ook nog niet duidelijk. Logisch nadenkend zou ik zeggen dat als de flying wires staven zijn dat de bracing wires dat ook zullen zijn.

Hierbij een foto welke ik op internet heb gevonden van Julien op Britmodeller
Afbeelding

Als iemand uitsluitsel kan geven dan hoor ik het graag.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 9:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Afbeelding

(bron: http://www.grubbyfingersshop.com/walkar ... index.html)

Hier lijkt het "platgeknepen" profiel te zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement