Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell F-86D Sabre Dog
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Hallo iedereen,

Mijn naam is Frank, 53 jaar en ben nieuw hier op het forum en ben ruim 30 jaar weggeweest van de modelbouw. Ach ja, iedereen maakt fouten :lol: Via zoeken op het internet naar afbeeldingen van een NF-5 kwam ik op dit forum terecht en toen ging het mis!
Ik raakte enorm geïnspireerd door wat ik hier zag! Zo'n mooi (en hoog) niveau! Avonden ben ik bezig geweest om jullie bouwverslagen te lezen...zo gaaf! De koorts is weer terug :wink: :D

Vroeger enorm veel gebouwd....als ik niet op het fietsje naar de vliegbasis Twenthe reed (5 á 6 uur fietsen voor mij), dan bouwde ik KLu kisten...zelfs hele militaire vliegbases gebouwd (die tot ergernis van m'n ouders de complete zolder in beslag nam)! Daarna veel gefotografeerd voor de KLu, ben nauw betrokken bij de bouw van onze volledig functionele F-16AM Simulator https://www.facebook.com/F16AMSimulator/ (schaal 1:1) en sleutel wekelijks aan de F-104G Starfighter op Teuge (SKYDECK) https://modelbrouwers.nl/albums/album/13599/. Afijn, de modelbouwkoorts laaide weer op en voor ik wist kocht ik een 'eenvoudig' model om op te oefenen aangezien ik mijn skills niet heb bijgehouden. Ik ben opgegroeid met de kwast (penseel). Nu wilde ik altijd graag airbrushen dus dat kwam goed uit. Diverse oude hobby items verkocht om geld te genereren (moutainbike, compoundboog, etc.). Daarna een fraaie airbrush-set gekocht in Almere en diverse modelbouwzaken geplunderd. Tjonge wat een investering als je "0" hebt en je wilt het meteen goed aanpakken :shock:

Ik heb besloten om modellen te gaan bouwen vanaf schaal 1:48 en/of groter. Met die handen van mij kan ik niet eens een modelletje (1:72) oppakken haha
Nu dacht ik dus dat schaal 1:48 lekker zou zijn voor mijn handen en ogen...pffff....viel mij dat even tegen. Legio pincetten, dubbele leesbrillen en zelfs een nieuwe loeplamp...alles moest ik uit de kast halen om maar te zien wat ik deed...dus alles wat ik gelezen heb hier op het forum klopt...onderdelen die gelanceerd worden als je ze probeert te pakken met een pincet. Dit worden vele leermomenten Frank!!

Omdat er hier al twee bouwverslagen staan vermeld over de F-86D, houd ik het bij foto's met wat kort commentaar...de beelden vertellen het verhaal :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Gewapend met verschillende pincetten probeer ik grip te krijgen op die kleine <piep> onderdelen.

Afbeelding
Moet oppassen dat ik de boel niet in elkaar druk...dit is echt even wennen

Afbeelding
Daar in de verte...in het midden van mijn hand...daar ligt iets!

Afbeelding

Afbeelding
Buizenframe vd ejection-seat wat realistischer gemaakt

Afbeelding
En de schietstoel is klaar!

Afbeelding
Stoel in de badkuip gezet en licht ge-dry-gebrushed (nieuwe techniek voor mij)

Afbeelding
Eigenlijk ben ik best tevreden voor de eerste keer dit fijne gepruts en gemier

Afbeelding
Ik krijg steeds meer schik en besluit om de boel nog wat verder op te leuken

Afbeelding
Verf lopen mengen tot een kleur die ik mooi vindt, wielbakken gespoten en wederom de boel ge-dry-gebrushed

Afbeelding

Afbeelding
Het gedeelte achter de cockpit krijgt ook de nodige aandacht

Afbeelding
Tijd om de boel eens goed te gaan passen...iets wat bij deze Revell kit geen enkel probleem is...tjonge jonge wat bouwt dit model fijn zeg!!! Iets wat ik niet gewend ben van Revell!!

Afbeelding

Afbeelding
De boel zit mooi aan elkaar gelijmd en ik schuur en plamuur wat naden weg...ook voor het eerst want dat deed ik vroeger nooit.

Afbeelding

Afbeelding
Tijd om de grondlaag aan te brengen (Glossy zwart als onderlaag)

Afbeelding
Landing gear is alvast klaar

Afbeelding
Kweet niet of ik de vlieger ga gebruiken maar heb hem toch voorzien van wat kleur

Afbeelding
Ik heb gezien dat er veel schuim wordt gebruikt (schuursponsjes) om o.a. wielbakken af te dekken...geprobeerd en vond dat niks...dat is mij te slap en veert te veel...kan volgens mij beter, handiger...dus tijd voor een experiment. Ik maak eerst een mal van de wielbakken op papier. Die snijd ik vervolgens uit

Afbeelding
...en leg ik op een stukje hardschuim (verpakking van mijn cirkelsnijder)

Afbeelding
Tadaaa

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Ik gebruik Vallejo METAL 'Silver' ipv Aluminium omdat ik zoveel beelden heb verzameld waarbij de huidplaten echt glimmen en glanzen en daarnaast heeft het met 'smaak' te maken

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben echt zeer onder de indruk en zeer te spreken over die METAL serie van Vallejo. Heb ook Alclad II geprobeerd (op de bijbehorende brandstoftanks)

Afbeelding
De neussectie wordt olijfgroen gespoten dus afplakken

Afbeelding
Deze groen valt naar mijn smaak te donker uit maar ik laat dat zo...op de vele foto's lijkt deze lichter groen (maar kan ook door verbleking vd zon komen).


Laatst bijgewerkt door FotoCreatives op do 04 okt, 2018 12:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Afbeelding
In de handleiding staat dat er 'metal' zones zijn aan de voorzijde van de hoogteroeren en in het midden van de vleugels en ik twijfel of ik hierin mee zal gaan. Ik zie hier op het forum niemand dit doen. Hmmm.
Uiteindelijk heb ik besloten om het toch te doen en dan alleen dit aan de bovenzijde toe te passen omdat ik dit toch wel fraai vind staan (waarom alleen bovenzijde zou je zeggen, nou omdat je straks toch bovenop het model kijkt).
Bovendien ook weer een leuke afplakoefening :wink:

Afbeelding
Ja, vind dit toch wel gaaf staan, als ik eerlijk ben. Een goede keuze!

Afbeelding
Afbeelding
Bovenaan het staartstuk bevind zich nog ene mat-grijze zone...dus waarom ook niet?

Afbeelding
Het geeft het model wat meer diepte/karakter of zo. Ik zeg klaar om te decallen...jeeej!
Omdat het toestel zilverkleurig is, heb ik niet besloten om het toestel te voorzien van een glossy-laag om 'silvering' tegen te gaan.

Afbeelding
Hiervoor moet je toch wel 'ZEN' zijn dus gewapend met ene lekkere kop thee, begin ik aan de klus

Afbeelding
Afbeelding
Dat zijn best veel teksten!!! Nog maar een kop thee! Houd dat ZEN gevoel vast Frank!!!

Afbeelding
begint een beetje op een vliegtuig te lijken zowaar

Afbeelding
Afbeelding
Bijna klaar om te 'lakken'. Ik gebruik dus de HG parket glans...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bijna klaar...laatste dingetjes nog te doen


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ben enorm blij met het eindresultaat...veel fouten gemaakt, veel geleerd...enorm veel geleerd...maar dan kan ook niet anders. Na ruim 30 jaar, het eerste model, allemaal nieuwe technieken voor het eerst toegepast.
Dit smaakt naar meer.

Dank jullie wel alvast voor het kijken en tot een volgende :wink:

Cheers, Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Nou Frank, je bent het in 30 jaar niet verleerd! Deze is heel goed geslaagd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie en kleurrijke kist geworden... Mooi gebouwd en gespoten, op wat naadjes na (vooral bij de romphelften...), en blijkbaar heb je ook de staart ondersteboven gemonteerd.

Maar... zoals hierboven aangehaald: welkom en een hele mooie herintrede... benieuwd naar meer

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
OMG.....ik heb gewoon een doggy style contest veroorzaakt :lol:

Hey Frank, je hebt een mooie kist weggezet en dat na 30 jaar....petje af :brouw:
Ik hoop dat je nog veel meer gaat bouwen altijd leuk als iemand er weer bij komt hier op het forum. De metaalvlakken die jij er wel hebt bijgevoegd kloppen helemaal, ik had het niet gedaan omdat het eerst een Deense kist zou worden en deze hadden dat niet.
Ik mis alleen bij jou kist de voorste wheelbay doors.....

Tot de volgende, groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ziet er prachtig uit. En alles in twee posts ;) En er begint hier een patroon te ontstaan. Populaire kit, die Sabre Dog van revell.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 16:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Dank jullie wel voor jullie leuke en positieve commentaar! Doet mij goed...voelt als een virtueel biertje wat ik verdient heb :D

@Ronald: de voorste 'Wheel Doors' zitten er inmiddels ook aan...

Volgende wordt vrijwel zeker een MIG-23 Flogger (en dat heeft een speciale reden...die ik later vertel :wink: Ben een echte 'KLu' fan/man dus iets anders bouwen voelt bijna onwennig haha). Kan ook niet wachten om met mijn lievelings kist te beginnen de NF-5B!

Allen een goed weekend en nogmaals dank
Cheers,
Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prachtig gedaan Frank! Niet ge geloven dat je een herintreder bent :D Ik kan me voorstellen dat je hier heel blij mee bent. Fijn gevoel om zo’n mooi resultaat meteen neer te zetten.

Als ik je ongevraagd nog een tip mag geven, kijk even naar de volgorde van de decals. Dat is niet persé de nummervolgorde aanhouden namelijk. Het lijkt erop dat de bliksem op de zijde over een aantal decals met tekst geplaatst is.

Ik kijk al uit naar je MiG-23.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Dank je wel Ingmar voor je complimenten!! Leuk om te horen.

Ook bedankt voor je mening/tip voor wat betreft die decals over elkaar...dat lijkt inderdaad zo maar is niet het geval :wink:
Daarnaast ben ik dit in het 'echt' diverse keren tegengekomen dat dit wordt toegepast. Dat er bijvoorbeeld een nummer of logo over een 'veiligheidstekst' wordt gespoten . Zie hier bijvoorbeeld deze MIG-23 Flogger ( op Teuge) :wink:

Afbeelding

Vandaag al een lading foto's gemaakt ter voorbereiding van de bouw van de MIG-23 : https://modelbrouwers.nl/albums/album/13600/?page=1

Cheers,
Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 dec, 2015 21:07 pm
Berichten: 173
Ik hoop dat ik na 30 jaar pauze een dergelijk resultaat behaal.
Mooi werkje!
Gr Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement