Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Nu ik weer begonnen ben met het bouwen sinds een pauze van zo'n 2 jaar wilde ik in ieder geval met een goedkope kit beginnen. Aangezien ik nog geen japanner gebouwd heb en de zero's altijd wel fascinerende vliegtuigen gevonden heb, heb ik deze kit 2e hands weten te scoren.

de boxart is als volgt:
photo 455088

het is dus al even geleden dat ik gebouwd heb en wil het met deze kit weer te pakken krijgen.

de sprues en de aardig goede details van het plastic.

photo 455086
photo 455085
photo 455087

op de laatste foto is wel een soort rare streep (barst, maar dan niet voelbaar) te zien. hopelijk verdwijnt deze een beetje na een verflaagje.

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Laatst bijgewerkt door Sea Heat op do 27 sep, 2018 22:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 0:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hi Sea Heat,

Leuk dat je na een lange pauze weer aan de hobby begonnen bent.

Ook een mooi kitje om te beginnen, en ook redelijk eenvoudig. Die streep kan komen omdat het plastic niet goed is gemengd voordat het de mal is ingegaan. Waarschijnlijk is het met een laagje primer opgelost.
Ben benieuwd wat je er van maakt, Succes :brouw:

Groet Robin

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 7:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
2 jaar pauze?
Das bij mij een normale tussenpose tussen projecten :lol:

Nee, gewoon lekker bouwen, het meeste is echt wel blijven hangen hoor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk zo'n zero. Die academy 1:72 kitjes zien er vaak wel goed uit voor de prijs. Je kan ze ook voor een habbekrats in Zuid-Korea bestellen. op het eerste oog is deze ook weer meer dan voldoende gedetailleerd en zijn het maar een bescheiden aantal onderdelen. Daarmee zou het zowel een snelle als accurate bouw moeten worden.

Ik ben toevallig momenteel de laatste hand aan het leggen aan mijn eerste Jap. Het is een leuke uitdaging aangezien de meeste Japanse toestellen veel slijtage vertonen inde lak.

Succes en leuk dat je hier als herintreder een verslag maakt!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Alweer even een korte update..

Inmiddels is het interieur geschilderd en opgebouwd, ik heb hier weinig aandacht aangegeven omdat het amper zichtbaar is.

photo 455224
photo 455226

Inmiddels is de romp al dicht geplakt, de pasvorm was wel redelijk, alleen aan de onderkant moest er wel een beetje dicht gesmeerd worden..

photo 455222
photo 455223
photo 455225


Volgende stap is de canopy afplakken en het geheel in de primer zetten.
nu zijn de raamstijlen niet echt duidelijk voelbaar, hoe kan ik nu het best de masking doen, uitsnijden wordt namelijk wel lastig als je nergens tegen aan kan snijden.. ik heb ook vloeibare masking van vallejo, is dit een idee?

Verder vroeg ik me nog af hoe ik het beste de panellines wat dieper kan krijgen, ik heb zo'n engraver.. maar moet dit voor de primer al? ik heb het wel eens mensen na de primer zien doen..


Bert Takken schreef:
2 jaar pauze?
Das bij mij een normale tussenpose tussen projecten :lol:

Nee, gewoon lekker bouwen, het meeste is echt wel blijven hangen hoor


Tsja, nu ik klaar ben met school heb ik er 's avonds gewoon veel meer tijd en zin voor..

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wil je alle paneellijnen dieper maken, of enkel die weggeschuurd en geplamuurd zijn weer herstellen? In het eerste geval kan je het zowel voor als na de primer doen. Anders zou ik het zeker voor de primer doen. Sowieso is het gewoon een kwestie van die engraver door de paneellijnen halen om ze dieper te maken. Je kan nog een beetje spelen met de hoek waarin je de engraver op het plastic zet. Als je paneellijnen wilt herstellen dan is het aan te raden om wat stevig tape langs de te graveren delen te plakken om zo een geleide rail te hebben.

Voor de beglazing zou je het transparante folietje van de decals kunnen gebruiken (ervan uitgaande dat dat van papier is). Met een potlood kan je dan de afdruk hierop vastleggen net als dat je dat met een munt kan doen. Daar plak je tape op en dan kan je het voorzichtig uitsnijden of knippen. Een andere optie is met dunne strikjes tape de contouren van ieder ruitje af te plakken en het midden op te vullen met dat maskervloeistof.

Verder ziet je cockpit er goed uit. Ik zou alleen aanraden om nog uit een stukje Tamiya tape of soortgelijk de riempjes na te maken. Dat maakt een cockpit altijd net wat realistischer.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 dec, 2015 21:07 pm
Berichten: 173
Hoi, ik hoop dat je plezier vindt in deze. 1/72 is een leuke schaal om snel iets leuks te maken. De panels geven ook genoeg mogelijkheden om leuke weathering toe te voegen. Ik ben benieuwd :).
Groeten Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Nog even een korte update.

vanmiddag bezig geweest met mijn minst favoriete werkje.. de canopy afplakken, het is niet perfect gelukt maar ach, voor de 2e keer ook niet heel gek dacht ik zo.

photo 455326


Verder de prop in elkaar gezet en een laagje interior green op de canopy gekwast, omdat als ik gelijk primer zou spuiten je dus grijs aan de binnenkant zou zien, misschien is dit niet de juiste oplossing, maar voor nu had ik geen idee wat verstandig was, dus als er mensen zijn die hier betere ideeën voor hebben hoor ik dat graag.

photo 455324
photo 455325

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Prima kit zo te zien. Wel de gebruikelijke academy pas problemen maar niets onoverkomelijks. Wat me wel opviel is dat je een bijna standaard interieur kleur gebruikt hebt. Je zegt zelf al dat het amper zichtbaar is maar zou dat niet een andere tint moeten zijn? Die Japanse kisten hadden toch zo'n heel aparte kleur als interieur groen?
Ziet er prima uit trouwens hoor dus laat je door mij niet ophouden. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 21:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik heb 'm ook gebouwd. Heerlijk kitje!

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement