Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2018 22:17 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Stekene
Hallo mede brouwers,

Eindelijk aan mijn model begonnen. Enkele weken terug deze nog op een rommelmarkt op de kop kunnen tikken en kon het niet laten om hem na al die jaren mee te nemen om opnieuw te beginnen.
Het gaat om de Hawker Hurricane MK I van Revell. Eerste model van Revell dat ik maak, voorheen altijd Tamiya dat ik gebouwd heb.
photo 454920


Eerst hem in een sopje gestoken
photo 454921


Daarna de stukjes beginnen lijmen.
photo 454919

Ik heb het vliegtuig volledig gelijmd buiten de onderste wielen.

Daarna al in de primer gezet (is gespoten met spuitbus van Tamiya)
photo 454922

Wat ik gezien heb is dat er op de 2 vleugels precies belletjes op komen te staan, iemand enig idee hoe dit komt? Komt dit door er een keer teveel over te gaan?
Hoe kan ik dit oplossen? Door als het gedroogd is er over te gaan met schuurpapier?
En hoe lang moet deze primer drogen?

Dan voor in de toekomst zou ik me toch nog opvulsel willen halen (voor de volgende modellen) want er zitten toch wel een kleine opening in. Kunnen jullie me iets aanraden wat hier goed voor is? Alsook voor de lijmnaden weg te werken?

Alvast bedankt voor alle tips en info!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ik ben bang dat dit een beetje een nadeel is van spuitbussen. Daarmee spuit je al snel te veel. Maar met wat schuurpapier en een keer na spuiten is dit wel weer op te lossen dus, geen man overboord :) Sowieso niet lijkt me want ik denk dat de spuitbus van Tamiya meer gekost heeft dan het model zelf.

Ga je nog iets aan het interieur doen?

Leuk trouwens die oude modelletjes in 1:72. Daarmee ben ik meer dan 35 jaar geleden mee begonnen. Ik geloof dat de hurricane mijn derde kit was ooit. Dit haalt dus wat herinneringen boven.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2018 22:17 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Stekene
Het spuitbusje heeft inderdaad meer gekost dan het model zelf :lol:

Met het interieur ga ik niets meer doen denk ik. Er zat nog een piloot bij maar die ga ik er niet insteken (deels omdat het te klein is voor te schilderen en ik ook nog niet elke kleur heb liggen voor deze te schilderen)

Het is eens iets anders, maar ik heb toch liever de iets grotere modellen :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Grappig, ik heb uit die serie de Hurricane MkIIc liggen, die wil ik op niet al te lange termijn ook gaan bouwen.

Als ik het zo zie denk ik dat de gewone primer is gebruikt (er is ook een fine versie) mijn ervaring is dat je daar al snel te veel spuit en dan heeft het de neiging tot het vormen van bellen. Pas nog meegemaakt met het primen van mijn Phantom. Zeker met kleinere modellen zou ik de fine versie kiezen, maar dan nog moet je voldoende afstand houden met spuiten en niet te veel. Deze primer is vaak redelijk snel droog, maar ik laat een model na het spuiten gerust meerdere dagen liggen (ik heb niet zo'n haast :lol: ). Ik heb die belletjes toen eerst met een cocktail prikker een beetje weggestoken en daarna met heel fijn schuurpapier de boel glad gemaakt.

Wat de plamuur betreft, ik gebruik die van Tamiya, maar ik probeer eerst de passing van een model zo goed mogelijk te krijgen zodat ik zo min mogelijk hoef te plamuren.
Dus veel passen, schuren, opnieuw passen, enzovoorts. Als de kieren te groot worden stukjes plastic gebruiken om op te vullen. Vaak is dan de lijmnaad ook mooi weg te schuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat mij opvalt is dat de primer er veel te dik opzit. Ik spuit ook primer (Action á 1,99 per bus) en doe dat buiten. Ik spuit van links naar rechts (of andersom) en begin voor het model en blaas zo een paar dunne laagjes op het model. Begin dus niet met spuiten op het model, de eerste verf uit de bus is te dik. Zo kun je met een paar dunne laagjes, toch een leuke eerst laag zetten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement