Na het aangrijpende boek "Masters of the Air" geschreven door "Donald L. Miller" te hebben gelezen, waarin het theoretische deel van deze oorlogsvoering,
maar vooral ook de persoonlijke verhalen van piloten, co-piloten, staartschutters, grond crew etc.
me zo hebben gepakt, ben ik mezelf steeds meer gaan verdiepen in dit gedeelte van de oorlog.
Omdat het boek grotendeels over de B17 "Flying fortress" gaat, en dit toestel ook echt een lust voor het oog is om te zien hier vaak op zitten zoeken. (google etc.)
Op internet kwam ik het verhaal tegen over een B17 die als eerste 100 vluchten achter een heeft gevlogen zonder afgebroken missie.
Na het hiervoor aangegeven boek te hebben gelezen is dat een feit wat bijna niet te geloven valt.
wat ook blijkt aan de hand van gemaakte opmerkingen destijds:
"After a new nose and tail section, a new ball turret, 16 engine changes, three wing replacements and over 1000 bullet and flak hole patches,
there's not much of the original plane left."
" No, there isn't much left of the original Swamp Fire, just the fighting spirit and tradition built into her and maintained by her ground and combat crewmen.
She is an excellent criterion of the greatest bomber in the European Theater of Operations"
Commander 379th USAAF at the 100th Mission without an abort Celebration.
In het kort wat info over de Swamp fire waaraan ik graag verbeterd word als ik dingen fout/niet goed zeg.
grootste deel van de informatie heb ik van deze website af,
https://sites.google.com/site/swampfiresite/ De B17 werd op 15-01-1944 geleverd aan de USAAF, en op 14-02-1944 naar Engeland gevlogen.
Op 21-02-1944 werd de B17 in gebruik genomen.
Na iets meer dan 7.5 maand missies, op 01-11-1944 was "Swamp fire" de eerste zware bommenwerper die 100 missies zonder een "abort" vloog.
12-12-1944 werd "Swamp fire" uit dienst genomen.
Op 12-07-1945 werd ze terug naar de VS gevlogen, waarna ze op 29-12-1945 verschroot is en van het schroot schijnen miniatuur B17 gemaakt te zijn.
In het totaal was haar dienst tijd 314, waarin ze 117 gevecht missies vloog met 1 "abort" haar 114e missie.
Ik heb gekozen voor de 1/72 Airfix Boeing B-17G Flying Fortress, hiernaast heb ik de bomber re-supply set aangeschaft.
een hoop plastic voor een 1/72 kit en het ziet er mooi gedetailleerd uit.
Door de vele kleine raampjes (Ball turret, staart etc) gekozen om Peewit canopy masking aan te schaffen.
Voor de iets gedetailleerdere geweren gekozen deze van set Eduard te nemen.
Omdat je door de kleine raampjes niet heel veel binnen ziet,besloten gewoon het standaard interieur te houden.
Wel wat Pe aangeschaft voor de bomb-bay, dit meer als leerproject omdat je met wielen aan de grond hier niet veel van terug zal zien.
Wat een hoop klein spul zeg, ga hier lekker de tijd voor nemen
Omdat ik zogenaamd de "Swamp Fire" als voorbeeld neem, op zoek gegaan naar de juiste decals en deze gevonden van Kits world.
De decals zijn van na het behalen van de 100e vlucht, wat het nieuwere deel van de neus en staartschutterssectie van de B-17G kit ten goede zal komen.
deze is namelijk in zijn looptijd gemodificeerd.
Voor de re-supply set ook een setje van Eduard gehaald, ook erg fijn klein spul.
De Airfix doos wel even opengemaakt om even te bekijken ook hier een hoop gedetailleerd plastic, verder nog niet echt verdiept in de modellen.
ook nog niet echt een idee of/hoe ik hier gezamenlijk een opstelling van wil gaan maken.
Al met al zal dit een langdurig project gaan worden waarin ik weer het een en ander hoop te leren.
Ook hoop ik tussendoor nog wat feitjes en weetjes over dit toestel te weten te komen, en hier te plaatsen.
Daarom tips, weetjes en verbeterpunten zijn van harte welkom!