Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 15:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Na het aangrijpende boek "Masters of the Air" geschreven door "Donald L. Miller" te hebben gelezen, waarin het theoretische deel van deze oorlogsvoering,
maar vooral ook de persoonlijke verhalen van piloten, co-piloten, staartschutters, grond crew etc.
me zo hebben gepakt, ben ik mezelf steeds meer gaan verdiepen in dit gedeelte van de oorlog.

Omdat het boek grotendeels over de B17 "Flying fortress" gaat, en dit toestel ook echt een lust voor het oog is om te zien hier vaak op zitten zoeken. (google etc.)
Op internet kwam ik het verhaal tegen over een B17 die als eerste 100 vluchten achter een heeft gevlogen zonder afgebroken missie.
Na het hiervoor aangegeven boek te hebben gelezen is dat een feit wat bijna niet te geloven valt.
wat ook blijkt aan de hand van gemaakte opmerkingen destijds:

"After a new nose and tail section, a new ball turret, 16 engine changes, three wing replacements and over 1000 bullet and flak hole patches,
there's not much of the original plane left."

" No, there isn't much left of the original Swamp Fire, just the fighting spirit and tradition built into her and maintained by her ground and combat crewmen.
She is an excellent criterion of the greatest bomber in the European Theater of Operations"
Commander 379th USAAF at the 100th Mission without an abort Celebration.

In het kort wat info over de Swamp fire waaraan ik graag verbeterd word als ik dingen fout/niet goed zeg.
grootste deel van de informatie heb ik van deze website af, https://sites.google.com/site/swampfiresite/


De B17 werd op 15-01-1944 geleverd aan de USAAF, en op 14-02-1944 naar Engeland gevlogen.
Op 21-02-1944 werd de B17 in gebruik genomen.
Na iets meer dan 7.5 maand missies, op 01-11-1944 was "Swamp fire" de eerste zware bommenwerper die 100 missies zonder een "abort" vloog.
12-12-1944 werd "Swamp fire" uit dienst genomen.
Op 12-07-1945 werd ze terug naar de VS gevlogen, waarna ze op 29-12-1945 verschroot is en van het schroot schijnen miniatuur B17 gemaakt te zijn.
In het totaal was haar dienst tijd 314, waarin ze 117 gevecht missies vloog met 1 "abort" haar 114e missie.


Ik heb gekozen voor de 1/72 Airfix Boeing B-17G Flying Fortress, hiernaast heb ik de bomber re-supply set aangeschaft.
een hoop plastic voor een 1/72 kit en het ziet er mooi gedetailleerd uit.

photo 448414

photo 449344

photo 449345


Door de vele kleine raampjes (Ball turret, staart etc) gekozen om Peewit canopy masking aan te schaffen.
Voor de iets gedetailleerdere geweren gekozen deze van set Eduard te nemen.

photo 448415


Omdat je door de kleine raampjes niet heel veel binnen ziet,besloten gewoon het standaard interieur te houden.
Wel wat Pe aangeschaft voor de bomb-bay, dit meer als leerproject omdat je met wielen aan de grond hier niet veel van terug zal zien.
Wat een hoop klein spul zeg, ga hier lekker de tijd voor nemen :D

photo 448412


Omdat ik zogenaamd de "Swamp Fire" als voorbeeld neem, op zoek gegaan naar de juiste decals en deze gevonden van Kits world.
De decals zijn van na het behalen van de 100e vlucht, wat het nieuwere deel van de neus en staartschutterssectie van de B-17G kit ten goede zal komen.
deze is namelijk in zijn looptijd gemodificeerd.

Voor de re-supply set ook een setje van Eduard gehaald, ook erg fijn klein spul.
De Airfix doos wel even opengemaakt om even te bekijken ook hier een hoop gedetailleerd plastic, verder nog niet echt verdiept in de modellen.
ook nog niet echt een idee of/hoe ik hier gezamenlijk een opstelling van wil gaan maken.

Al met al zal dit een langdurig project gaan worden waarin ik weer het een en ander hoop te leren.
Ook hoop ik tussendoor nog wat feitjes en weetjes over dit toestel te weten te komen, en hier te plaatsen.
Daarom tips, weetjes en verbeterpunten zijn van harte welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Ik zal dit zeker gaan volgen en wens je veel succes met de bouw

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Altijd leuk om te volgen zo’n project met een verhaal erachter :brouw:

Succes, en met al die goodies erbij moet dat wel lukken toch?

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
LIKE!

Ik sta in de volg-modus. Ik hoop alleen niet dat je ook aan de keukentafel moet gaan bouwen… net zoals een enkele hier op het forum. (Naam bekend bij de redactie).

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf project dus ook ik ga deze in de gaten houden! Interessant verhaal erachter. Afgelopen maand heb ik er een zien vliegen in Engeland, het is een erg mooie verschijning die B-17. Het lijkt me wel een hele klus met die kleine machinegeweren. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 16:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Als eerder gezegd ga ik dit draadje wel volgen. Een van mijn eerste grotere modellen was deze B17 denk 50jr geleden. Het landing gestel was toen in/uit klapbaar dus beweegbaar en je kon hem op een display zetten met uit geklapte en ingeklapt landing gestel en was toen al heel mooi Denk dat Airfix alleen maar beter is geworden maar het is en blijft een ontzettend mooi model.

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De B17 blijft een fantastische kist. Ik ga je volgen om te kijken wat je hier voor moois van maakt. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 19:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Jeroen Zuiderduin schreef:
LIKE!

Ik sta in de volg-modus. Ik hoop alleen niet dat je ook aan de keukentafel moet gaan bouwen… net zoals een enkele hier op het forum. (Naam bekend bij de redactie).

Jeroen


LIKE :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2018 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Bedankt voor de leuke reacties :D

Niet veel spannends, lekker met de interieur onderdelen wezen knutselen.

photo 452172

Bij een scheepsbouwer hier gelezen om de grotere Pe onderdelen met houtlijm te plaatsen,
ik moet zeggen dat is zo gek nog niet.

photo 452173

Van de week kijken of ik met de bomb bay een start durf te maken, zal zeker foto's plaatsen van dit gestuntel :oops:
De rest van het interieur is klaar om de primer in te gaan, maar wacht tot ik bomb bay mee kan nemen hier in.

Gr pjijden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2018 22:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een mooi onderwerp! Ik ben heel benieuwd hoe deze kit is. Heb die van Revell gebouwd en die was geweldig.
Leuk dat jij de supply set van de USAAF erbij maakt. ik ben met de nieuwe Airfix Wellington begonnen en maak daar de Britse resupply set bij.
Ben benieuwd hoe ons werk eruit ziet als we allebei klaar zijn.
Succes!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Airwingz en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement