Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Dank je wel Wim!! Haha...dat "even" is nu al ruim 10 jaar aan de gang hoor. Een andere vorm van modelbouw laat maar zeggen

Ja, klopt René! De Mig-killer sticker is verzorgt door DE spuiter van de KLu (Dick de Ruiter vlb Leeuwarden)

Jammer Arnold, het is echt een aanrader en ik hoop je daar te treffen ;-)
Veel succes in elk geval met je mooie ACES!

Cheers, Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Zo, de feestdagen zijn achter de rug en wens alle modelbouwers een creatief en productief 2019 toe. ik hoop dat iedereen ook dit jaar weer getrakteerd mag gaan worden op een hoop prachtige modellen en verslagen.

Zelf ben ik ondertussen iets verder gekomen. Ik heb van alle grote onderdelen sub assemblies gemaakt en deze eerst in de primer en later in de basis kleur gespoten.
photo 465055
De oplettende kijker ziet trouwens een tweede glareshield, kuip en shietstoel. Niet dat het zoontje van de piloot ook meevloog, maar het zijn alvast de voorbereidingen voor mijn volgende project: de A7-D 1/32 van Trumpeter. Ik had mij zelf getrakteert op de Aires detailset en die hebben dezelfde kleuren als deze cockpit. Dus als de airbrush toch vol zit..........dan deze maar gelijk meenemen.

Ook heb ik het boek der boeken van Danny Coremans er weer bij gehaald om mij alvast in te lezen in de details van de cockpit. Het viel mij op dat de kussens bruin of groen of anders waren, de riemen deden er niet voor onder, de hoofdsteunen waren zwart of toch grijs, zelfs de gele trekring varieerde in detail.
Daarom heb ik de kussens groen gemaakt omdat het mooi contrasteert met het overwegend grijs.
photo 465058
De kuip is in de basis grijs gespoten evenals de schietstoel.
photo 465057
photo 465056

Nu zal ik mij gaan concentreren op de stoel.
Op de foto is in de geleiderails enige sinkholes zichtbaar. Ik denk erover om de stoel niet beweegbaar te monteren want bij het droogpassen moest ik hem al met een beetje druk in de kuip persen. Hierdoor ontstond al een hele lichte beschadiging. Als hij in de geleiderails geplaatst is zullen deze sinkholes ook afgedekt zijn.

Even wat anders: ik zit een beetje met de glazen voor de meters. Ik heb wel eens gelezen dat je deze van witte houtlijm kan maken. Het zou doorzichtig moeten worden, maar bij mij is dit tot nu toe nog niet mooi gelukt. Heeft iemand een tip hoe ik deze straks goed kan maken, zijn er andere materialen die beter zijn of moet je een bepaald merk gebruiken.
Ik weet het eigenlijk niet goed maar het is zonde als zeker bij dit model het zou mislukken.

Groet, Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zou Micro kristal klear hier voor gebruiken.

https://www.aviationmegastore.com/quicksearch/LH85878a08a34781db51483e5286/Micro%20kristal%20klear

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
of blanke lak. Ziet er goed uit zo, benieuwd naar het detailschilderen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 15:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Mijn keuze zou ook blanke lak zijn. Ik heb wel eens wat vastgeplakt met Tamiya blanke lak, en dat werkt prima!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Even uit beeld zijn is in mijn geval een understatemant.
Iedereen kent een periode dat andere bezigheden een hogere prioriteit hebben dan modelbouw.
In mijn geval kwam er nog een extraatje bij in de vorm van............ YES....... en eigen "werkplaats"
photo 508037
Eindelijk geen gezeur meer van moeders de vrouw die toch vind dat jouw rommel van de eettafel af moet om te eten terwijl de verf nog nat is of de lijm moet drogen.
Nee, nu een eigen hoek waar ik mij mag uitleven.
Naast deze "werkplaats" heb ik gelijk een stand alone afzuigunit gemaakt die precies op maat is gemaakt.
Kortom, ik kan weer hobbyen.
Als eerste wilde ik de cockpit verder afmaken ( heb wel wat kleinere en snelle modelletjes gemaakt om het niet te verleren)

Gelijk maar met verbeteringen beginnen.
Naast de stoel zitten aan beide kanten groene stoffen omhulsels voor de parachute.
photo 508039
Zoals ik bij mijn Wostok heb gedaan, ben ik hier ook te werk gegaan.
Ik heb van tape de juiste uitsnede gemaakt, dit een paar laagjes dik gemaakt, voorzichting van het model afgehaald en op karton geplakt zodat ik een goede mal heb.
Toen op nylon, wat ik al gespoten had, dit overgenomen en voila je hebt een goede stoffering voor de chute.
photo 508038
Achteraf vond ik te speelgoed groen, dus kregen ze een ander kleurtje.
photo 508041
photo 508042
photo 508043
photo 508044

Dat zelfde gevoel had ik ook bij de zittingen, dus hop, een iets viezer kleurtje groen.
Links zien jullie het nylon dat ik gespoten heb,

Tenslotte zitten bij de set riempjes die een rood/bruine kleur hebben. Nu heb ik nog niet eerder een dergelijke kleur als riemen gezien en daarom is het restant ook weer in een andere tint groen gespoten om toch wat variatie erin te krijgen.

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
De afgelopen tijd weer eens bezig geweest met de schietstoel.
Het klusjes wat eerst gedaan moest worden was het maken van de riemen. Ik dacht dat het wel een zeer makkelijk klusje zou worden maar je moest je toch wel hierop concentreren.

In de kit worden stoffen riemen meegeleverd maar die zijn helemaal niet de kleur die ik graag zie. Ik heb namelijk nog nooit rood/bruine riemen op de schietstoel gezien.
Ik vond ze ronduit nep dus heb ik zelf nylon gespoten en die riempjes precies op maat gemaakt zoals deze bij de set zitten
photo 511481
Daarna ben ik met de zitting begonnen.
Italeri heeft in de instructies de maten 1:1 overgenomen zodat je precies de maten hebt. Dit is erg handig omdat je dan een mal hebt en met name de riemen op de leuning daar gemakkelijk van kunt maken.
photo 511485

De stiksels heb ik met zwarte fineliner erop getekend.
photo 511484
photo 511486
photo 511488
photo 511487
Vandaag de riemen van de leuning gemaakt.
Dit was een klusje waar je geduld voor moest hebben.
Hiervoor heb ik de mallen van de instructie gebruikt.
photo 511489
Toen alle riemen met secondelijm aan elkaar gelijmd waren de slangetjes die aan de gespen bevestigd waren aan de beurt.
Hiervoor is een massief stukje slang meegeleverd. Had deze hol geweest dan was dit gemakkelijk te monteren, maar helaas........
Dus heb ik een klein stukje ingesneden en toen gelijmd.
Het eindresultaat vind ik niet slecht.
photo 511491
photo 511492
photo 511493

Groet, Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 826
Ben wel heel erg nieuwsgierig wat die slangetjes zijn aan die schouderriemen.
nog nooit in het echt gezien, maar ik neem aan dat jij daar referentie foto's van hebt?

ik weet niet beter of het ziet er zo uit. (foto door mij zelf genomen tijdens een KLu opendag)

photo 511508

photo 511507


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Dank je BeeJee, voor je oplettenheid en dat je mij weer scherp hebt gemaakt.

Het is inderdaad ongelofelijk stom van mij om de referenties niet na te kijken, terwijl ik het boek der boeken over de F-16 (daco) in mijn bezit hebt.
Die buisjes zijn inderdaad nergens te vinden, behalve op afbeeldingen van leutjes die net als ik deze kit (tot nu toe) OOB hebben gebouwd.
De oorzaak was dat ik blind de instructies van Italeri hebt gevolgd
photo 511629
photo 511630

terwijl de foto's van jou en van Danny Coremans dit zeggen
photo 511626
Dus de buisjes zijn met chirurgische precisie weggehaald.

Brengt mij gelijk aan de rechter zijde van de stoel. Daar loopt een een slang met koppelingen van boven naar beneden en juist..........
photo 511625
die zit niet op de stoel.

Dus yesssssss, ik mag weer lekker gaan detailleren

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cockpit F-16 1/12
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Deze kit vraagt erom om te gaan super detailleren. Ik heb deze in de jaren 90 ook nog eens gebouwd en volgens mij zijn de instrumenten van de block 10 versie. Een paar instrumenten zijn dan omgewisseld. Toen was het nog een model van ESCI.
De riemen vond ik destijds ook maar zo zo en ja, ik ben ook in die slangetjes getrapt :lol:

Gaat allemaal goedkomen als ik zo kijk. Enjoy :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement