Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

Recentelijk ben ik aan een nieuwe kit begonnen, te weten de Westland Wessex UH5 van Italeri. Mijn eerste helicopter :D . Ik gebruik hierbij een PE setje van Eduard voor het interieur, alsook is nog een Eduard mask setje onderweg.

Een stukje geschiedenis over de Westland Wessex:
Citaat:
The Westland Wessex was a British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was developed and produced under license by Westland Aircraft (later Westland Helicopters). One of the main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the piston-engine powerplant with a turboshaft engine; the Wessex was the first large mass-produced helicopter designed around use of a gas turbine engine.[1] Early models were powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a pair of de Havilland Gnome engines.

The Wessex was initially produced for the Royal Navy (RN) and later for the Royal Air Force (RAF); a limited number of civilian aircraft were also produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type entered operational service in 1961, and had a service life in excess of 40 years before being retired in Britain.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Westland_Wessex

De kit - de bouw stap 1-3
De kit is van Italeri, schaal 1/48 en kitnummer 2720. Mijn eerste indruk van de kit was positief: het was een new-tool kit (naja..2012, vrij recent in ieder geval), met niet teveel onderdelen, PE en zelfs wat mesh. De onderdelen zagen er op het eerste gezicht goed uit met redelijk wat details. Mijn 'tweede indruk' is wat minder positief. De kit kent hier en daar wat flash, het detail wordt erg zacht aan de randen van de onderdelen (bijv: de rivets op de hull zijn aan de boven en onderkant minder uitgesproken dan aan de zijkant zelf), en de pasvorm is tot nu toe nog niet echt goed (zowel wat ik al gebouwd heb, en wat ik al kan zien dmv een dryfit). Ook zijn er wat onhandige ontwerpkeuzes gemaakt aan de voorkant van de neus (met vrij matige pasvorm tot gevolg) en bijv. niet een extra deur meeleveren, waardoor je het gat voor de ruit er zelf uit moet snijden. Misschien ben ik iets te verwend met alle mooie Hobbyboss, Trumpeter en Tamiya kits, maar dit valt me wel erg tegen. Italeri blijft gewoon wat achter. Desalniettemin is het detail echt mooi genoeg om er wat moois van te maken.

Een goed moment om eens o.a. aceton-loze nagellak remover te testen om putty mooi weg te werken (dit gaat overigens erg goed). Ik heb alles gebouwd wat nodig is om het interieur te gaan spuiten en verweren. Hier en daar heb ik wat details toegevoegd a.h.v. de foto's. Ik voeg niet teveel toe, omdat er nu ook weer niet zoveel zichtbaar is.

Overzicht:
- Bouw van cockpit. Heb details weggehaald waar straks pre-painted PE komt. Unpainted PE delen aangebracht waar nodig. En ik heb de onderdelen zo apart gehouden dat ik ze eenvoudig kan verven en verweren;
- Bouw van het compartiment waar straks de rotors aan vast zitten (geen idee hoe dit heet?). Compleet out of the box;
- Bouw van interieur. Hier heb ik sinkmarks opgevuld, geprimed ter controle, en wat extra gevuld en geschuurd. Daarna heb ik hier met koperdraad extra leidingen aangebracht. Ook heb ik met tape de stoelen wat aangepast conform foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next steps
De neus een beetje bijschuren nog en de primer. Ik wacht nog op mijn bestelde verf :)

Gr,

Jurrie


Laatst bijgewerkt door Jurrie op wo 21 aug, 2019 19:08 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi begin Jurrie. Lijkt me een beste kit. Ik heb wel eens de indruk dat Italeri een tijdje er wat met de pet naar gegooid heeft waardoor er nu een paar kits op de markt zijn die er wat minder verzorgd uit zien. Dat is jammer want ik vond Italeri vroeger een van de betere producenten.
Maar ik zie wel dat je je wel raad weet met enige onvolkomenheden dus dit gaat helemaal goed komen :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks Klaas! Het leek heel wat direct uit de doos, maar er is wel wat meer werk nodig ja.

Ik heb inmiddels het interieur afgerond. Wat heb ik gedaan:
1. Primer (UMP)
2. Basiskleuren (Tamiya, Gunze, met de airbrush). Het main cargo stuk had ik eerst donkergrijs geairbrusht, daarna AK Interactive Chipping Fluid en vervolgens de lichtgrijze kleur. Daarna met water, een kwast en een prikker hier en daar de verf weghalen
3. Chipping (diverse kleuren)
4. Details geschilderd met Vallejo Model Color
5. PE details aangebracht van Eduard
6. Pinwashes en enkele general washes met Shadow Brown / Dark Brown van 502 Abteilung
7. MIG/AK Interactive Earth & Dust met penseel aangebracht en verdund met schoon penseel, met wat terpetine
8. Streaks grime (donker, rust). Slime van AK aangebracht om wat donkergroen/vochtige plekken te maken op een paar stukken
9. Spetters Oil, Kerosine en nog 1 van AK Interactive bij de rotorarea en de leidingen
10. ..en dan ben ik vast nog wel wat vergeten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS: Sorry van de laatste foto, is niet helemaal scherp. Onder de deuropening heb ik de stof niet netjes afgewerkt, want dat zie je straks toch niet als de vloer erin zit (ik weet het, lui :mrgreen: )

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
dit ziet er alvast veelbelovend uit!

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks Fred!

Wat ik heb gedaan:
1. Kist in elkaar gezet. Dit ging nog vrij aardig
2. Aan de bovenkant is het detail heel soft. Dit hield in dat ik paneellijnen moest verdiepen en rivets opnieuw moest aanbrengen met een boortje
3. In de primer gezet (UMP)
4. Pre-shade/irregular spots gemaakt met zwart (foto vergeten :() - Tamiya X-1
5. Dark seegray en green aangebracht van Gunze in een camo patroon. Ik heb ook wat highlights en shadows geplaatst om een wat verweerd uiterlijk te krijgen. Met Vallejo Air Color black de onderkant gespoten, opgelicht met German Grey (ook Model Air Vallejo)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn wat kleine 'bits en pieces' afgebroken en ik moet nog wat plekjes corrigeren (zie bovenkant cockpit bijv...vergeten), maar het geeft al een goed beeld. Next steps: rotors e.d. spuiten, plekjes corrigeren, lak en daarna overige elementen spuiten (blauwe band, roundels etc).

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
1:48 is niet mijn schaal, maar zo op het oog wel een gaaf model. Je bent al even bezig, ik heb deze dus gemist.

Je bent wel lekker op weg.

Ik heb wellicht toch nog wat opmerkingen:
Het lijkt alsof het frame voor de grill van de motor gebroken is (rechts onderin).
Afbeelding

Verweren is uiteraard erg persoonlijk, maar ik vind dit persoonlijk wat te. Er had om mij best nog wel wat meer groen en grijs op gemogen, zie het voorbeeld hieronder. Ik weet niet wat je allemaal nog aan gaat brengen, maar ik ben wel benieuwd.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 5:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Lekker op weg met dit bakbeest, aan de kleuren te zien ga je er een RAF kist van maken.
Ik wil wel even aanstippen wat ik ook in het andere 1/72 Wessex topic aangaf dat de de RN types
brede zijramen hadden en de RAF types smalle zijramen.
De enige RAF kisten met brede ramen waren gestationeerd op Cyprus als HC5C types.
Dit waren ex Navy kisten, hoe wat en waar heb ik geen idee van.
Op het net zijn wel wat foto's te zien van deze kisten die zich ook kenmerken door een
dunne lichtblauwe band over de romp en een britse vlag voor op de motor.
Zal kijken als ik vanmiddag een plaatje kan plaatsen, zit nu op het werk.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Bij deze wat visuele info :

https://www.fotolibra.com/gallery/60112 ... hu5-xt486/

https://abpic.co.uk/pictures/registration/XS517

https://abpic.co.uk/pictures/model/West ... sex%20HC5C


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2019 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor alle reacties nog :)!

@tsjopper bob,
Grill is inderdaad gebroken, had ik nog niet gespot :). Ik heb hem weer teruggelijmd, valt nu (nagenoeg?) niets meer van te zien.
Wat bedoel je precies met meer groen en grijs? De foto die je post is meer groen en bruin?

@snafu,
Dank voor de info en foto's. Hier is bijv. duidelijk op te zien dat het grijs een wat blauwige tint heeft. Ik heb van Gunze exact de goede kleuren gebruikt, maar misschien kloppen de Gunze kleuren niet 100%. Hier ga ik in de filters en dergelijke nog zeker e.e.a. mee doen.

@all,
Update:
1. Details afgeplakt en geairbrusht. Denk aan de zwart geverfde delen bij de opstapjes naar de cockpit, de lichtblauwe band, de RAF roundels, het zwart/witte vlak aan de bovenkant, de donkergrijze 'blokken' op de staartetc.
2. Klein beetje verwering d.m.v. chipping (grijs). De echte kisten waren bijna niet gechipt, dus ik heb dit tot een minimum gehouden. Wel heb ik het grijs en groep nog van wat microchips voorzien, meer om kleurtoonverschil in de verflaag te krijgen (dmv sponge)
3. Ongeveer 3x verschillende accesoires opnieuw aangebracht (met name de handgrepen e.d....blijven toch fragiel bij verven en verweren :S)
4. Glanslak met Alclad Aqua Gloss
5. Staartrotor geprimed, grijs geschilderd, afgeplakt, wit en rood geschilderd, afgeplakt, gloss black en vervolgens Aclad geairbrushed. Het middelste deel moet nog
6. Main rotor geprimed, grijs geairbrushed, opgelicht met een lichtere kleur grijs, 1 rotor geel, en het na afplakken het middelste deel eerst gloss black en daarna met diverse tinten Alclad geschilderd. De buitenste tippen ook afgeplakt en geel geairbrushed. Ik weet dat de compleet gele rotor waarschijnlijk niet gemonteerd was op deze variant, dat is dan maar een stukje artistieke vrijheid :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next steps: side rotor afronden, details schilderen van de helicopter, decals.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2019 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
Knap gedaan, ook het binnenwerk. Zie je daar eigenlijk nog veel van?
Ik heb ook nog een soortgelijk model in de kast liggen, hier kan ik wat inspiratie opdoen.

_________________
Grtz
Gerry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement