Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
SpeedAS schreef:
Ambitieus project zo Sjaak, met drie kisten gelijktijdig in de aanbouw.

Pardon my ignorance, maar wat is een roller map? Google levert welgeteld één foto op van iets wat op een deurtje lijkt voor een opbergvak?


Bron: NF-5.nl
Technisch gezien was de NF-5 de meest geavanceerde Freedom Fighter van die tijd.
Het verschilde van de CF-5 in het hebben van maneuvering leading-edge flaps tezamen met een sterkere vleugelconstructie. Deze leading edge flaps gaven het vliegtuig een 50% betere turn dan de normale F-5.
De external fuelcapacity van de NF-5A/B steeg ook, en de sterkere vleugels maakten het mogelijk om meer ordnance (raketten, bommen of brandstoftanks) mee te dragen.
Veel van de avionische systemen die op de CF-5 zaten (zoals het UHF D/F, sperry navigation system, ISIS sight and camera system) werden verwijderd uit de NF-5.

De Nederlandse NF-5A’s hadden het standaard Northrop non-computing gunsight, maar werd echter vervangen door het Sperry Gyro heading and reference system met een Bendix attitude and heading system. De NF-5 was uitgerust met een Canadees Marconi Type 668 Doppler navigation system and 703 navigation system met een roller map. Ook was het uitgerust met een attitude heading and reference system, emergency UHF radio en een radio altimeter.



De rollermap was een eerste versie van de tomtom, alleen werkte het met een op maat gesneden landkaart die in de roller werd gedraaid, de vlieger kan hier op zien waar het vliegtuig zich bevond door een aanwijzer. hij kan uiteraard niet 10tallen kilometers van de ingetekende lijn wegvliegen want zo'n strook kaart heeft natuurlijk beperkingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 18:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
BeeJee schreef:
Bron: NF-5.nl
Het verschilde van de CF-5 in het hebben van maneuvering leading-edge flaps tezamen met een sterkere vleugelconstructie. Deze leading edge flaps gaven het vliegtuig een 50% betere turn dan de normale F-5.

De maneuvering flap optie was ingebouwd in de trailing edge flaps....niet in de leading edge flaps. Dit is een fout die in vele publicaties staat maar mijn opleidingsboeken zijn er duidelijk over. Dus 2-position leading edge flaps en 3-position trailing edge flaps.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Arjan Ouwendijk schreef:
BeeJee schreef:
Bron: NF-5.nl
Het verschilde van de CF-5 in het hebben van maneuvering leading-edge flaps tezamen met een sterkere vleugelconstructie. Deze leading edge flaps gaven het vliegtuig een 50% betere turn dan de normale F-5.

De maneuvering flap optie was ingebouwd in de trailing edge flaps....niet in de leading edge flaps. Dit is een fout die in vele publicaties staat maar mijn opleidingsboeken zijn er duidelijk over. Dus 2-position leading edge flaps en 3-position trailing edge flaps.

Gr. Arjan


aha, mooi duidelijke uitleg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Arjan, BeeJee, dank jullie wel voor de uitleg. Ik ben weer een stukje wijzer geworden. :brouw:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Iedereen dank voor de antwoorden en toevoegingen.
Voordat Bert een antwoord had gegeven over de roller map had ik dit PDF'je gevonden. Op pagina 2 een mooie beschrijving van de roller map en ook verder een leuk en informatief stukje.

Dit zijn ondertussen de vorderingen:

Bij het plaatsen van het voorste stuk van de romp en het voorstukje van de neus heb ik wat shims moeten plaatsen. Vreemd genoeg alleen nodig bij de A'tjes, maar dat zal ermee te maken hebben dat deze van Italeri zijn. Ze hebben namelijk ook beduidend meer sinkmarks en uitstoterpunten dan de "B" die van de oorspronkelijke fabrikant, Esci, is.

photo 448778

Ook de vleugels er even los aangezet om te bepalen of er gewicht in de neus nodig was; voor de "A" wel en voor de "B" niet.

photo 448779

Dat leidde bij mij meteen tot de conclusie dat de "B" langer was dan de "A". Logisch gezien de extra cockpit, maar blijkbaar toch niet waar. Op de onderstaande foto zijn de A's net wat langer;

photo 448780

Overigens nog een schrikmomentje, ik miste een centerline tank bij de "B" en had geen idee waar deze gebleven kon zijn. Bij het lezen recensies op internet bleek de kit van de "B" echter helemaal geen droptanks te hebben. Toen viel het kwartje, in een grijs verleden de "A" van Esci gebouwd met alleen een centerline tank. Dat verklaarde meteen de 2 wingtanks in de kit in hetzelfde zilvergrijze kleurtje, die waren over van de "A" en gedoneerd aan de "B".
Toen de wingtanks en de centerline tank vergeleken en geconcludeerd ik met het wegsnijden van de 3e vin een centerline tank had verkregen :mrgreen: .

Onder een originele centerline tank, midden een wingtank en boven de aangepaste wingtank.

photo 448813

Tot slot maar weer eens een verzoek om wat info, weet iemand de kleur van de luchtinlaat? Op de bouwbeschrijving staat zilver en op de foto's kan ik niet duidelijk zien of dit klopt, het zou ook lichtgrijs of wit kunnen zijn.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Hallo Shake,

Beetje vreemd dat de uitdruk punten van de A en de B verschillen. De mallen zijn immers dezelfde. Eerst gebruikt door ESCI, daarna door Italeri en weer daarna door Revell. Ik heb ze alle drie gebouwd en geen verschillen waargenomen. Uiteraard WEL de verschillen tussen de A en de B uitvoering... :wink:

Voor wat betreft het gewicht in de neus.... dat is zowel bij de A als bij de B niet nodig. Ze blijven beiden op hun voorwieltje staan.

En ja... de A is een fractie langer dan de B.

De kleur van de luchtinlaten is lichtgrijs. Lijkt op light aircraft grey....
En mocht je ze een iets andere kleur geven, eenmaal afgebouwd valt het nagenoeg niet op welke kleur je gebruikt hebt.

Hopelijk heb ik je hiermee een stukje verder geholpen.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Ik lees aandachtig mee, heb ook nog een NF-5 in de pijplijn zitten, echter wel dan een E


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
@Peter1985
Leuk dat je ook een NF-5 gaat bouwen, echter dan kan het geen 'E' type zijn.
Nederland heeft enkel met de NF-5A en de NF-5B gevlogen, De NF-5E bestaat (nog) niet... :wink:

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
ice315 schreef:
@Peter1985
Leuk dat je ook een NF-5 gaat bouwen, echter dan kan het geen 'E' type zijn.
Nederland heeft enkel met de NF-5A en de NF-5B gevlogen, De NF-5E bestaat (nog) niet... :wink:

Greetz,
Peter


Sorry, ik moet ook beter lezen/schrijven. :oops: :oops:

F-5E


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 30 jul, 2018 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Geïnspireerd door Erik met de finish van zijn NF-5A dit topic ook maar een schop omhoog gegeven. Niet dat ik erg gevorderd ben, de temperatuur op zolder nodigt de laatste weken niet uit tot modelbouw activiteit.

ice315 schreef:
Hallo Shake,

Beetje vreemd dat de uitdruk punten van de A en de B verschillen. De mallen zijn immers dezelfde. Eerst gebruikt door ESCI, daarna door Italeri en weer daarna door Revell. Ik heb ze alle drie gebouwd en geen verschillen waargenomen. Uiteraard WEL de verschillen tussen de A en de B uitvoering... :wink:

Voor wat betreft het gewicht in de neus.... dat is zowel bij de A als bij de B niet nodig. Ze blijven beiden op hun voorwieltje staan.

En ja... de A is een fractie langer dan de B.

De kleur van de luchtinlaten is lichtgrijs. Lijkt op light aircraft grey....
En mocht je ze een iets andere kleur geven, eenmaal afgebouwd valt het nagenoeg niet op welke kleur je gebruikt hebt.

Hopelijk heb ik je hiermee een stukje verder geholpen.

Greetz,
Peter
Peter, dank voor de tips en aanvullingen. Voor de luchtinlaten zal ik light aircraft grey gebruiken, overigens een overbodige vraag van mij, ik zag pas van de week op de foto van de K-4024 op pag. 1 dat ze grijs zijn :oops:.
Over het gewicht in de neus twijfelde ik, dus er zit toch wat in. Bovendien las ik je opmerking pas nadat ik het lood erin had, beter iets te veel dan een staartzitter...... :wink:
Ik merk toch wel een verschil tussen de Esci en de Italeri uitvoering, het plastic van Italeri is wat zachter en zoals je op onderstaand foto's kan zien lijkt er wat matrijsslijtage of minder vakkundig spuitgietwerk te zijn. Al met al vindt ik de pasvorm van de oorspronkelijke Esci toch beter.

Hier zit wat extra materiaal bij beide A'tjes.
photo 450752

Hier heb ik wat shims moeten plaatsen voor een goede passing en een forse sinkmark op de neus.
photo 450748

Ik heb de A'tjes een constructienummer gegeven om niet in de war te raken qua uitvoering. Nr. 1, het verst weg op de foto, wordt de K-3025 met gesloten cockpit en vlieger, uittaxiend met wieldeuren en airbrakes gesloten, flaps in take off config. en een sturend neuswiel. Nr. 2 wordt de K-3067 met gesloten flaps (toch een paar foto's van gevonden) en openstaande wieldeuren en airbrakes. De B wordt als eerder al gezegd de K-4024 met alles open en hangend. Zo heb ik zo'n beetje alle configuraties gehad.

De flaps aan de voorzijde van de vleugel heb ik voorzien van de extra driehoekjes. Uitdrukpunten in de luchtinlaat geplamuurd en zodra ik de binnenzijde in het grijs heb gespoten kunnen de luchtinlaten erop. Daarna nog wat paneellijnen opnieuw inkrassen en dan kunnen de vleugels er wel aan.

photo 450749

Neuswiel klaar gemaakt voor het verdraaien.
photo 450750

Driehoekjes aan de flaps.
photo 450746

Dat was het voorlopig weer. Hopelijk wordt het iets koeler zodat ik weer wat kan doen op zolder.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement