Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2018 8:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Die heb ik liggen, maar ik overweeg voorlopig echt niet om zo'n massa rivets weg te schuren, sorry, Klaas. En zeker niet om er evenveel opnieuw aan te brengen. Op de foto hierboven lijken de rivets voor een groot deel wel degelijk opliggend, dus bijschuren mag volstaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Heb ik me daar toch plots weer last van een brouwkick, asjemenou ?! :wink:
Voor mijn Valom Hampdens kocht ik ooit een koppel Montex masks. Met mijn dwaze kop dacht ik: als we die nu eens uitproberen op dit onding van Airfix. Stel je voor dat die plakkerds passen ?!
Reality check !!! :|
Sommige stukkies wel. Andere compleet niet. Er zit ook degoutant veel lijm op. Als ik ze niet meteen op hun plaats krijg en herpositioneer, dan blijft er een dikke brij achter. Benieuwd hoe gefrustreerd ik ga geraken als ik die na het spuiten verwijder...
Anyways: de veranda moest met Tamiya tape. De staartkoepel mikte ik provisoir op zijn plaats zonder af te plakken. Die spuit ik lekker compleet dicht. Achteraf gaat toch de geopende versie erop en die doe ik wel ff met de hand. Alsof dat zo vanzelfsprekend is ...

Afbeelding

Van spruetroep en koperdraad bricoleerde ik een ouwerwetse viewmaster die in de neuskoepel past. Zonder over te drijven. Het is maar om te suggereren dat er kijkspul zat om te richten. Doorheen het dikke glas mag dit volstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk slaag ik erin de buitenkant van de koepel netjes af te plakken. Lijkt me geen sinecure, pffffffffff....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 13:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ben jij weer effe lekker bezig, Trikkie

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Goed bezig. Bij dat achterste glas komt nog wel wat pas-, plamuur-, en schuurwerk kijken ben ik bang.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik ben ook bang...
De nacht bracht raad: de open koepel moet erop voor ik ga spuiten. Plamuren na het camoufleren gaat weer te veel gehannes geven. :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Maar de raad na de nacht bracht ook extra vragen mee of wat had je gedacht ? :roll:

Om te beginnen: de ovale plakkerd voor de neuskoepel is waaaaaaaaaaaaaaay too big voor Airfix. Als ik wat er rond hoort mee afplak, dan overlappen de stickers mekaar zelfs. :(
Deze large afplakker moet er dus weer af al was het alleen maar om de lijmresten die achter bleven bij het herpositioneren te kunnen verwijderen. Het is echt weer een Trikkezooitje aan het worden. :wink:
Daarna ? De ovaal met de hand bijsnijden op maat ? Ik dacht het niet, meisjes ! Zo'n held ben ik nu ook weer niet.

Afbeelding

En dan nu het luxeprobleem supreme: de koepel in de staart moet open. Die kantelt naar achter de fuselage in. Zoals hier.

Afbeelding

En dit is het stukkie transparant waarmee Airfix me blij maakte. (Zelfs zonder een fractie Gaussian Blur niet écht helemaal scherp :roll: )

Afbeelding

Tot zover klopt mijn info. Ware het niet dat ik de uitsparingen voor de MG's zelf moet voorzien. Want die verschijnen uiteraard niet uit het niets als je de koepel achterover monteert.
Maar in de koepel zit een knikje. Het glas past in de fuselage en verbreedt om over de staart te passen. Zoals hier:

Afbeelding

En zoals Airfix netjes nabootste...

Afbeelding

Waar is die knik hier heen ?

Afbeelding

Hier lijkt die er nog in te zitten, maar het is slechts een metalen beugel, die lijkt aangebracht om een dislocatie te vermijden.

Afbeelding

En het wordt nog verwarrender, hoera !!! Hier zie je de beugel ook zitten, maar de koepel ziet er anders uit ?! Of kunnen ze hem gewoon de fuselage blijven inschuiven ? Om makkelijker over de MG's heen te kunnen uitstappen ?

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft genieten. Ik merk ook dat ik meer zit na te denken en te plannen dan dat ik echt iets uitvoer. Begrijp me niet verkeerd: ik merk even vaak dat dat helemaal niet slecht is, omdat ik dingen voorzie die me anders later in nog nauwere brouwschoentjes zouden doen verzeilen. Maar gewoon eens botweg plakken en spuiten lijkt er voorlopig nog niet in te zitten. Toch zeker niet met dinokitjes als die van Airfix. Maar je weet wat ik altijd zeg: als we maar bezig blijven !

En dat blijven we, hehe...
Als ik de cockpit wil open houden, past het stukkie glas uiteraard niet overheen de fuselage. Bummer.
Maa-aarrrrrrrrrrrrrrrrrr !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De PE voorziet het frame dat overheen het glas zit.

Afbeelding

Als ik nou eens de boel overheen de fuselage plooi en er een stuk soepel en op maat gesneden plastic achter plak ?
Of andersom: eerst een stuk plastic ertegenaan en de boel samen plooien ?
Een van de twee gaat vast beter werken dan het andere...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 16:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Trikke,
Wat betreft die koepel die draait in principe achterover naar binnen en schuift dus niet!
Op sommige foto's zou dat wel denken maar dat komt door de hoek van de opname.

Leuk verslag en leuke details heb je toegevoegd om het visueel lekker aan te kleden :D

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
En waar zijn de MG's plots naartoe als die mijnheer wil uitstappen ?! :shock:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 10:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
1 Hans Klok kan ik mij nog voorstellen, maar meerdere?

Het lijkt mij dat ze misschien via een knik scharnier constructie de gun in de romp hengelde?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Je bent me kwijt met 1 Hans Klok, Bert. Ik weet niet waarover je het hebt. Maar ik twijfel er niet aan dat je me dat gaat uitleggen. :wink:
Waar die MG's heen gingen voor de DJ -want dat was die eigenlijk: de radioman- uitstapte, blijft een raadsel. Voor zijn neus en dus verder de staart in zat radio-apparatuur gemonteerd. Fat chance dat ie zijn schietijzers daar kwijt geraakte. Achter zijn rug lijkt me ook geen sinecure: hij zat immers zelf in de weg. Het lijken me niet echt dingen die je even onder je arm doorschuift. Daar zat dan ook trouwens die opengeschoven koepel in de weg, niet ? Soit. Who cares. Ik behelp me wel met wat Airfix voorzag. Ik ga niet te veel meer modifiëren. Het duurt me weer veel te lang zo... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement