Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Koolhoven F.K.49
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=50834
Pagina 17 van 26

Auteur:  siepie [ ma 05 nov, 2018 18:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Het enige dat me tegenvalt is het zeer rudimentaire toilet.


Niet verwacht dat ze in 1940 nog als in een middeleeuws kasteel door een gat in de bodem zouden poepen, en maar hopen dat ze net boven de slotgracht vliegen dan :twisted: .

Auteur:  robh [ ma 05 nov, 2018 19:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Laat dat toilet nu inmiddels bezet zijn door een zeer corpulente camera. Moeten ze het nog ophouden ook :mrgreen: .

Rob

Auteur:  robh [ di 06 nov, 2018 13:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

De camera op het frame gemonteerd, en daarna het geheel op de ronde "rails" om het grote gat heen.

photo 459321

Een blik door de deur.

photo 459319

Ik ben ook begonnen voorzichtig de naden weg te werken. Voorzichtig om de facetten van de zijwanden niet te verliezen.
Daarna de staartvlakken aan de romp gelijmd.

photo 459320

Zo kunnen de lijmnaden nog meelopen bij de laatste schilderbeurt(en) van de romp. De staartvlakken netjes uitgelijnd.

photo 459318

Het stangetje onder de romp zit er in, omdat in de romponderkant die ik gebruikt heb het puntje ontbrak (of liever gezegd: vervangen was door een luchtbel). Dat had ik eerst al met putty hersteld, maar bij het boren van een gaatje voor het staartwiel verbrokkelde dat natuurlijk. Dus opnieuw een klont plamuur er op, maar met dat stangetje om het gaatje vrij te houden.
Wat nagekomen berichten: Ook de klapstoelen zitten er nu in, die voor de fotograaf uitgeklapt:

photo 459322

En voor de assistent fotograaf ingeklapt:

photo 459323

Rob

Auteur:  Bert Takken [ do 08 nov, 2018 10:00 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Begint nu toch heel wat te lijken Rob

Auteur:  robh [ do 08 nov, 2018 17:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

@ Bert: Je kunt hem op de ESM bekijken, want ik neem 'm mee natuurlijk.
Nu is er hoofdzakelijk schilderwerk te doen, bijvoorbeeld van de drie Venturi buizen, die onder de neus hangen.

photo 459452

Die zijn minder dan dan 3 mm lang, dus heb ik er eerst een stukje 0,25 x 0,5 mm styreen strip aan gelijmd. Dat kan dan meteen als bracket voor de bevestiging dienen. De vleugel is afgeschilderd en in de glim gezet om de decals te plakken. Die zijn met een UV printer gemaakt (niet door mij) op een doorlopende film en moeten dus zo dicht mogelijk bij de afbeelding uitgeknipt worden. Ze zijn fraai dun, hoeven maar 5 tot 10 seconden in het water en zijn goed bestand tegen Set en Sol. En ook wel belangrijk, ze zijn te snijden als ze nog nat zijn; in dit geval wel zo prettig, want de rozetten komen deels over de (losse) rolroeren. Die heb ik voor de decal sessie even vastgelijmd met Microscale Kristal Klear. Ziehier het resultaat.

photo 459454

De props waren van hout. Ik heb ze voorzien van een grondlaag van Humbrol Natural Wood 110 en daarna gedrybrushed met burnt sienna olieverf, sterk verdund met schildersmedium.

photo 459451

Geeft ze een beetje nervig karakter. Zal wel weer tijden duren voordat het droog. Dan moeten er op elke schroef nog vier decaltjes.

Rob

Auteur:  Bert Takken [ do 08 nov, 2018 17:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Ik ga je zeker even opzoeken

Auteur:  robh [ vr 09 nov, 2018 10:55 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Vandaag begonnen waar ik toch wel tegenop zag: Het pas maken van het transparante cabine dak. Ik had dan wel met behulp van een kartonnen malletje een template gemaakt, maar toch ....
Dit dus.

photo 459498

Template keurig op de lijntjes uitgeknipt (gelukkig heb ik zo'n klein krom schaartje) en met verdunde Kristal Klear op het plastic geplakt. Ik had al gezien dat de smalle kant echt de smalle kant moest zijn; het dak valt dan al een beetje over de zijwanden, maar dat is wel goed te krijgen met wat zachte dwang.

photo 459497

Daarna beetje bij beetje het overtollige plastic er af knippen. Eerst 1 mm van de rand af, en met passen en meten steeds wat minder. Het meest kritisch is de passing met de vleugelvoorrand goed te krijgen. Uiteindelijk:

photo 459496

photo 459494

photo 459495

photo 459493

Conclusies: De template is eigenlijk niet breed genoeg. Dit kan ook komen, doordat ik de bovenranden van de (masters van de) cabine wanden verstevigd en afgeschuind heb. Is denk ik geen probleem (als je tenminste niet de fout maakt om het overtollige plastic aan de onderkant weg te snijden), maakt het alleen maar makkelijker het dak straks vast te lijmen. Verder zijn er nauwelijks spleten over, niets dat niet met wat houtlijm goed te krijgen is.
Ik ga nu nog de randen van de dakramen voorzichtig inkrassen met behulp van deze template, zodat ik straks het schilderwerk kan doen, al of niet met de paint masks die ik gemaakt heb.

Rob

Auteur:  JohnH [ vr 09 nov, 2018 13:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Rob,

Dat doorzichtige dak is wel het meest moeilijke om dat netjes te krijgen. Hou ook de dikte van het materiaal in de gaten. Heel voorzichtig vlak vijlen, zodat het zo goed mogelijk op de vleugel past.
Heet tricky allemaal, weet ik helaas uit ervaring.
Maar het ziet er allemaal goed uit, met wat crystal- clear of witte houtlijm zal het wel lukken om de naadjes op te vullen.

Veel succes verder :brouw:

groet,
JohnH

Auteur:  robh [ vr 09 nov, 2018 15:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

@John: Dit is ook niet mijn favoriete onderdeel. Met de dikte heb ik gelukkig weinig last; het plastic is 0,2 tot 0,3 mm dik, in vorm drukken is makkelijk, vijlen gaat niet of nauwelijks.

Na het verwijderen van de template is dit het resultaat.

photo 459526

Geen spoor te zien van de Kristal Klear, passing voldoende. Ik ga het dak schilderen voor de montage op romp en vleugel. Dat zal sowieso ongeveer het laatste zijn. Voorbereiding van het paint mask:

photo 459525

Tamiya tape geplakt op een stukje styreen en daarop het masker gelijmd met (alweer) verdunde Kristal Klear, daarna ingesneden met een scherp mes. Ik heb nog even overwogen om dubbelzijdige Scotch te gebruiken, maar dat kleeft wel heel erg, en laat waarschijnlijk plaksporen achter. Na het verwijderen van de randgebieden:

photo 459523

Van het styreen lichten met een mespuntje en (op het oog) op de goede plaatsen op het dak plakken.

photo 459524

Het maakt niet uit of het rode masker blijft zitten of niet; de vorm is in ieder geval goed. Daarna schilderen, eerst licht grijs, daarna khaki.

Rob

Auteur:  robh [ zo 11 nov, 2018 15:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.49

Nog even terug naar de F.K.49A, de drijver kist. Er bestond bij sommigen wat twijfel, of de resin V-stijlen van 2 x 1,3 mm stroomlijn profiel waarvan ik de masters gemaakt had het gewicht van het model zouden kunnen dragen. Resin heeft tenslotte de neiging om na een tijdje krom te gaan staan.

photo 454100

Om geen risico te lopen heb ik toch maar besloten om een van de stijlen van een 1 mm messing kern te voorzien. Het ligt voor de hand om dat voor het achterste profiel (de middelste op de foto) te doen, want die stijl staat het meeste onder druk. Eerst maar weer eens tekenen.

photo 459757

Rood = 1 mm messing, geel weer een overlangs doorgesneden stroomlijn profiel, zoals bij het gewone onderstel, blauw = voorste profile van 2 x 1,3 mm, zwart = de dwarsstang van 0,5 mm styreen staf. Boveneind komt dat in een 1 mm gat in de motorgondel, het ondereind in een gat in de drijver. Voor de volledigheid staan ook het vooraanzicht getekend, maar waarschijnlijk is het nauwelijks nodig om dat van tevoren te buigen. Dat kan makkelijk bij het bouwen gebeuren. Deze tekening wordt ook toegevoegd aan de kit. De onderdelen op een rijtje:

photo 459758

Rechts de oude oplossing in het midden de onderdelen van de nieuwe stijl. Even de onderdelen en de restanten van de gesloopte oude V-stijl op de tekening gelegd.

photo 459759

Ik heb inmiddels de versterkte stijl geassembleerd en voorzien van putty; ligt nu uit te harden.
Verder met de F.K.49 kit. Ook daar wat gedaan aan het onderstel: Aan beide kanten een inkeping gemaakt aan de onderkant van de romp op 100 mm van het eind van romp. Op die plaats moet de achterste stijl van van de V-stijl bevestigd worden.

photo 459755

Verder de template voor de ramen met verdunde Kristal Klear op het stukje doorzichtig plastic gelijmd.

photo 459756

Toen dat droog was uitgesneden met aan alle kanten 0,5 mm speling.

photo 459754

De maximale (opgemeten) hoogte van de raampartijen is iets meer dan 7,5 mm, op de template zijn ze 7,5 mm hoog, dus ik heb de ruimte om ze netjes op maat te maken. Het ronde raam voor de camera is inmiddels op maat gemaakt, en past precies.

Rob

Pagina 17 van 26 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/