Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is een eerste post om een nieuw project aan te kondigen. Na het succes van de Koolhoven F.K.43 kit ga ik, of eigenlijk moet ik zeggen wij, want er zullen meer mensen bij betrokken zijn, een kit maken van de Koolhoven F.K.49, je weet wel, die stealth LVA kist voor ze dat hadden uitgevonden.

Afbeelding

Het idee is om ook een kit voor de Finse versie te maken, die zowel met drijvers als met wielen gevlogen heeft.

Afbeelding

Het 1/72 model krijgt een spanwijdte van 22,2 cm. De planning is om de eerste kit klaar te hebben in het eerste kwartaal van 2019, de tweede het kwartaal daarna. Die planning is gezien de complexiteit van het model niet extreem ruim. Over de kosten van de kits is nog niet veel te zeggen; waarschijnlijk ergens tussen de 60 en 80 euro.
Ik wil het project weer zo opzetten dat belangstellenden zich vroeg in het project kunnen opgeven onder gelijktijdige betaling, waarbij ze een korting krijgen op de handelsprijs. Dat beperkt het risico voor de ontwikkeling een beetje, want de meeste uitgaven zijn eenmalig, onafhankelijk van het aantal kits dat verkocht gaat worden.
Voorlopig zijn we nog bezig met het verzamelen van documentatie, en te kijken waar eventueel kant en klare onderdelen zijn te vinden, die met weinig aanpassingen gebruikt kunnen worden. Een eerste master voor de vleugel is al gemaakt door JohnH, maar voorlopig zal er denk ik wat tijd tussen de posts hier zitten.

Rob

PS De foto's zijn afkomstig uit het boekje over de F.K.49 van Harry van der Meer.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2018 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
He wat leuk Rob :-)

Ik heb je e-mail adres, dus ik zal je alles wat ik heb doorsturen. Wellicht is alles bekend, maar je weet maar nooit!

Schrijf mij maar vast op voor 1 kit!

Groeten,
Edwin

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2018 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Geweldig! Altijd een mooie kist gevonden, ik meld me ook graag aan voor 1 stuk (NL met wielen). Bedankt dat je dit project doet en anderen ook de kans geeft deze kist te bouwen, super!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2018 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
He, weer een Nederlandse klassieker in de maak. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Succes met scratchen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De allereerste stap is natuurlijk weer informatie verzamelen. Het Modelbrouwers forum, IPMS leden, internet bronnen, mijn eigen bibliotheek en, niet te vergeten, Harry van der Meer van de voormalige Stichting Koolhoven Vliegtuigen is dat intussen een hele stapel geworden. De profile van Harry geeft de beste informatie over de F.K.49 van de LVA; vooral de tekeningen zijn zeer bruikbaar.

photo 443590

Ik heb deze tekening verkleind tot 1:72 en hij is meteen gebruikt door JohnH om van hout een master voor de -nog niet gedetailleerde- vleugel te maken. Die is gelakt en ligt inmiddels bij de resin producent om er twee kopieën van te maken, die gebruikt gaan worden om de gedetailleerde master(s) te maken.

photo 443591

Ook masters voor wielen, prop en motorgondel frontje liggen bij de producent om vermenigvuldigd te worden.
Op dat moment was het grootste probleem het ontbreken van tekeningen van de (Finse) F.49A; het is immers de bedoeling een kit voor beide versies te maken. Het enige wat ik kon vinden was een simpele maatschets in de facsimile Koolhoven brochure uitgegeven door de Stichting Koolhoven Vliegtuigen.

photo 443598

Die heb ik in eerste instantie in negatief afgedrukt en daarna vergroot naar 1:72. Ook heb ik de foto van het zijaanzicht van het drijvervliegtuig horizontaal gezet en geschaald naar 1:72 en de omtrek van romp, ramen, straatvlakken en motorgondels zo goed mogelijk overgetrokken in CorelDraw.

photo 443597

De motorgondel en de deur zijn het gemiddelde van het linker en het rechter exemplaar om het perspectief kwijt te raken. Wat hier al onmiddellijk opvalt is dat deze versie van de F.K.49A twee deuren tegenover elkaar had, ook bevestigt door deze foto:

photo 443599

De rode omtrek heb ik toen gespiegeld en geplakt op de zijaanzichten van de LVA kist en de maatschets uit de brochure.

photo 443600

Dit liet al zien dat de maatschets uit de brochure niet erg accuraat is; de staartvlakken zijn nog aanzienlijk groter dan daar aangegeven. Ook zijn de ramen van de F.K.49A minder hoog dan van de LVA kist, is de deur breder en is het rompachterstuk ingekort om het grotere richtingsroer te accommoderen. De gestroomlijnde neus zit hoger en de motorgondels zijn langer en groter; het schroefvlak zit veel verder naar voren. Maar het lijkt mogelijk voor beide modellen hetzelfde rompachterstuk te gebruiken als basis, en alle referenties vermelden ook dat de vleugel van alle F.K.49 versies identiek waren, dus ook die kan voor beide modellen gebruikt worden. Ik heb ook nog een mislukte poging gedaan om een foto van het vooraanzicht van de F.K.49A over te trekken en te passen op het vooraanzicht van de maatschets, maar die foto was te slecht om er conclusies uit te trekken.
Bleef toch over de schaarse detailinformatie over het drijvervliegtuig. Gelukkig kon Harry van de Meer mij daar uit de brand helpen door voor een kleine vergoeding kopieën van twee originele A0 tekeningen te verschaffen.

photo 443602

photo 443601

De tweede tekening moest ik opnieuw inkten; het origineel had de kwaliteit van de nog vaag zichtbare mannetjes in de cabine. Gelukkig had ik de tekenschaatsen van 50 jaar geleden bewaard. Opmerkelijk in deze tekening is, dat de tweede deur ontbreekt, maar dat er een luik in de bodem zit voor het makkelijker plaatsen van de brancards. Het is niet duidelijk op dat luik ook in de uiteindelijke configuratie van de Finse kist zat; er bestaan in ieder geval geen foto’s die dat laten zien. Van Harry kreeg ik ook een kopie van het bewijs van luchtwaardigheid, waarin staat dat het toestel een capaciteit had voor vijf personen.
Hierna volgde weer een periode van schalen en passen, nu van de originele tekening afgedrukt op transparant op de maatschets van de LVA kist. Zijaanzicht, uitgelijnd op de voorste vleugelligger (= bevestiging drijver en onderstel stijlen):

photo 443596

Dit bevestigt de eerdere conclusies. Wel valt op dat de spinner kleiner is dan op de foto. Zijaanzicht van de cabine, weer uitgelijnd op de voorste vleugelligger:

photo 443592

De romphoogte lijkt en de vleugelkoorde lijken iets kleiner op de F.K.49A tekening. Ook is te zien dat de klapstoel voor de ziekenverzorger bij de F.K.49A in de ruimte zit waar bij de LVA kist de donkere kamer zat. Vooraanzicht, uitgelijnd op staartvlakken:

photo 443595

De romp lijkt op de F.K.49A tekening iets minder hoog te zijn. De motoren zitten meer naar binnen. Dit kan niet correct zijn, want dat zou leiden tot een nieuw vleugel ontwerp, waarvan nergens in de referenties gesproken wordt. Ook een match met een frontale foto in "Van Brik tot Starfighter" van Hugo Hooftman bevestigt dat.

photo 443593

Bovenaanzicht, uitgelijnd op de hartlijn van de romp:

photo 443594

Dit bevestigt de conclusie over de motoren. De vleugel lijkt is iets gedraaid. Nameten gaf een kleine onnauwkeurigheid in de tekening van de LVA kist aan (1 mm verschil tussen links en rechts) en een fout in de scan/verkleining (verschillende horizontale en verticale schaalfactor, wat door de schuine stand van het bovenaanzicht in de tekening vertaalt als een verdraaiing).
Nu naar de conclusies voor het model. De kosten worden grotendeels bepaald door de mallen, dus moet geprobeerd worden zo veel mogelijk identieke onderdelen van beide versies te hebben; de mallen kunnen dan over een grotere serie “afgeschreven” worden.
De vleugel kan voor beide versies hetzelfde zijn, evenals het wiel onderstel. Het rompachterstuk ook, zij het dat de bouwer dat zelf moet inkorten. Een paar interieurdelen (stoelen), kunnen hetzelfde zijn. Vleugel en rompachterstuk zijn de grootste en duurste onderdelen.
Van alle andere onderdelen (rompvoorstuk, cabinewanden, staartvlakken, motorgondels, propellers en de meeste interieurdelen) zullen twee versies gemaakt moeten worden. Het ligt voor de hand om de drijvers als aparte optie te maken.
Tot zover het voorbereidende documentatie werk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 12:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Tis dus nog een heel puzzelwerk, maar wat zijn tekenschaatsen, ik heb wel een idee, maar weet niet of dat echt een onzin iets is

Ik dacht aan een strip met aan de achterzijde een rol met maatverdeling, Door het transparante deel kan je dan een lijn volgen welke door de inktpen wordt overgetekend?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
wat zijn tekenschaatsen

Voordat er met computers getekend werd, was het altijd een redelijk groot probleem om accuraat kromme lijnen te tekenen, anders dan cirkels en ellipsen. In de 1:1 vliegtuig- (en scheepsbouw) gebeurde dat dan door buigzame latten langs de uitgezette punten van een kromme te leggen en die met gewichten vast te houden. Langs de lat een lijntje trekken, en dan was het klaar. Vaak werd dan op de vloer gewerkt. Op kleinere schaal werden daar tekenschaatsen voor gebruikt. Foto van mijn restant uit lang vervlogen jaren:

photo 443604

De naam is denk ik duidelijk, ze lijken op (ouderwetse) schaatsen. Die gelige is nog een erfstuk van mijn vader.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 14:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Aha, heten die cirkelsjablonen zo, althans zo ken ik ze. Maar die werken perfect

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Robh,

Veel werk om die tekeningen te maken van de Fk-49A, maar een goed resultaat. Voor de Hirth motoren, zou een motor van een Fieseler Storch of een Me-108 geen donor kunnen zijn ? Het waren toch luchtgekoelde omgekeerde V-8's ?

Ik ben wel benieuwd hoe de copie- vleugel eruit gaat zien... :)

De tekenbogen, ik wist niet beter, dan dat ze "french curves "genoemd werden. Ik gebruik ze ook nog wel eens. Maar what's in a name. Ze zijn best handig.
Ik hoop, dat het allemaal wil lukken.

Succes !

Groeten,

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de tip, John. We gaan zoeken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement