Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na het linker wandje toch nog maar een extra laagje LVA khaki gegeven te hebben, heb ik de rechter cabine wandjes ook khaki geschilderd, maar wel de plakrandjes vrij gehouden. Daarna de wandjes gelijmd, op dezelfde manier als de linkerkant.

photo 458799

Het kleine stukje naast de naad heel voorzichtig weggewerkt zonder de vloer weer te raken.

photo 458798

Ik had voor die tijd al de deurklink van de deur van de donkere kamer geschilderd en de rode lamp.

photo 458796

photo 458795

En de rest van het meubilair.

photo 458797

Het stukje staf is om de rompbuizen waarop het instrumentenpaneel gemonteerd is te maken. Dat wordt nog wel wat gefrummel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2018 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik had een malletje gemaakt (zit ook in de kit) om de cabinewandjes op de goede breedte uit te richten voordat de neus er op gelijmd werd.

photo 458821

Was in dit geval niet nodig; de wandjes zaten vrijwel pas op de neus (bij de master wel :evil: ). Kennelijk waren de andere onderdelen perfect van vorm en afmetingen. Dus met neus zag het er zo uit:

photo 458829

photo 458828

Ook weer: Eerst het onderste deel vastgelijmd, daarna het bovenste deel met de raam stijlen. Daarna nog een keer droogpassen met de vleugel.

photo 458825

Dat ging wat lastiger, de ruimte tussen de aan de onderkant meegegoten rompbuizen was iets te groot. Ik heb met het mes er aan beide kanten wat afgehaald.

photo 458827

Daarna paste het precies. Bij het maken van de foto's zag ik dat de bovenkant van het frontje niet mooi parallel liep met de bovenkant van de romp.

photo 458826

Inmiddels is dat als volgt bijgewerkt:

photo 458823

Een eventueel hoogteverschil (in mijn geval 0,3 mm) tussen linker en rechter zijkant kan weggewerkt worden bij het plaatsen van het cabinedak.
Tenslotte nog iets aan het interieur gedaan: Voetensturen donkergrijs geverfd, evenals het instrumentenpaneel voor de cameraman en de driftmeter. En stoelriemen op de stoelen gelijmd.

photo 458822

Schouderriemen zijn op geen van de foto's te zien. Het eerste wat hierna moet gebeuren is het voorste voetenstuur er in lijmen. Dat zit nog voor het raam in de vloer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 8:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ha Rob
Mooi werk tot zo ver, maar ik had wel een klein vraagtekentje bij jouw correctiehandelingen op het frontdeel.
Hoewel je nu corrigeert met zagen en schuren lijkt mij het hele deel scheef. Aan de zijkanten loopt het strak door vanaf de zijdelen, maar de stijlen,top en bodem zijn scheef (helt over naar rechts , op de foto)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Bert: Allereerst, het is natuurlijk weer verschrikkelijk vergroot. Het aanzicht is in werkelijkheid 22 mm hoog en op mijn scherm meet ik 13 cm. Ik heb de foto nogmaals voorzien van wat additionele lijntjes.

photo 458867

Het voorpaneel is niet scheef, maar zit iets scheef gelijmd, al is dat best weinig (verticale stijl 0,1 à 0,15 mm scheef gemeten in het oppervlak van het voorraam). Dat valt alleen op bij een zuiver vooraanzicht, en zal zelfs minder opvallen als de vleugel er eenmaal op zit. Ik zal in de bouwbeschrijving een waarschuwing opnemen, al zal het in de praktijk lastig zijn om het onderdeel er precies recht op te lijmen (die seconde lijm zit zo vast, en als je de "verschuivende" langzaam uithardende versie hebt, heeft het ruim de tijd om alsnog scheef te gaan staan). Zullen we het maar "goed genoeg" noemen :wink: ?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 13:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja, accoord, en inderdaad macro is killing

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Dat vind ik sowieso, ik beschouw me zelf als een mierenneuker met een goed timmermansoog maar wat er in real life goed uitziet kan echt niet tegen foto's op.

De hele neus raampartij lijkt inderdaad heel licht naar rechts gekanteld, het is natuurlijk 1/72, wij als bouwers zullen uiterst voorzichtig en secuur moeten werken.

Dit is zo'n lelijk toestel dat ik het werkelijk een beauty vind. Gek is dat. Meen ik serieus, echt schitterend!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
In dat kleine neusje moet nog van alles zijn plaats vinden. Tebeginnen met het voetenstuur, dat in een megegoten ondiep gaatje voor het raam in de bodem terecht moet komen. Met een pincet lukt dat nog net.

photo 458902

Even een time out. Een tweede poot van het landingsgestel gemaakt (de eerste had ik nog over van de proefexemplaren).

photo 449845

Daarna de gaatjes onder in de motorgondels met een 1,1 mm boortje wat verder geboord. Doel van de hele exercitie: Checken of de vleugeltippen op dezelfde hoogte kwamen. Vleugel los op de romp, pootjes los in de gondels en die gingen alle kanten op, als je het model neer zette. Dus maar een "mal"gemaakt, waarbij pootjes en model niet weg konden.

photo 458903

photo 458904

Tussen links en rechts zat zo'n 3 mm verschil aan de tip. Dus het stroomlijnprofiel van een van de pootjes een paar tienden millimeter ingekort (trial and error), totdat de vleugel echt horizontaal stond. Het linkerpootje gelabeld met een P (van bakboord), want ze zijn nu iets verschillend natuurlijk. Overigens hebben ze nog niet de goede lengte; ik ga het model bouwen met ingeveerde poten, dus dan moet er van allebei nog wat af, en evenveel natuurlijk.
De vleugel heeft zijn eerste laagje khaki en blauw gekregen. Voorlopig stop ik even. Morgen naar Hurdegaryp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren lekker in het Hoge Noorden wezen plakken; was een geslaagde dag. En zowaar wat voortgang. Na heel veel worstelen het instrumentenpaneel (nog veel meer dan bij het voetenstuur) op zijn plaats gekregen.

photo 459079

De buizen, die het paneel moeten ondersteunen en waaraan het kompas is opgehangen, waren er helemaal niet in te krijgen (en zullen dus ook ontbreken in mijn model). Dit is dus duidelijk niet de goede samenbouw volgorde. Dan maar anders, niet voor mijn model, want dat voorpaneel is er niet meer uit te krijgen zonder ernstige beschadiging. Ik heb het uitgeprobeerd op de onderdelen van het tweede pre-productie exemplaar.
Eerst de ondersteuningsbuizen maken van 0,5 mm plastic staf:

photo 459072

Daarna achtereenvolgens het instumentenpaneel op maat maken (het is een millimetertje te breed en moet versmald worden tot zo'n 7,5 mm) in het voorpaneel lijmen (steekt 2,5 mm boven de onderkant van het voorraam uit). Daarna de V-vormige ondersteuning op maat maken en onder het paneel lijmen en in de punt van de V het kompas lijmen. Voila.

photo 459073

Vervolgens kan het uitgeruste voorpaneel op de romp gelijmd worden. Ik denk dat ook het voorste voetenstuur beter op zijn plaats gezet kan worden als het voorpaneel er nog niet in zit. De handleiding zal ook in die zin aangepast worden.
De volgende stap was de stuurkolom. Bij het droog passen bleek dat het stuur naast de stoel terecht zou komen; het "horizontale" stuk is 1,5 mm te lang. Dat moet dus eerst hersteld worden (voor beide stuurkolommen).

photo 459076

Dus afsnijden op de rode lijnen en weer aan elkaar lijmen. Ook het stuk onder de blauwe lijn moet er af (dat was gepland, het is alleen maar bedoeld om het onderdeel wat makkelijker hanteerbaar te maken).
Nu achtereenvolgens het stuur er in en de stoel voor de piloot. Van de stoel moesten de pootjes nog wat ingekort worden, omdat anders de rugleuning veel te hoog zou komen.

photo 459078

Uit foto's bleek dat er toch schouderriemen voor de piloot en de navigator aanwezig waren, dus die heb ik er ook op de stoelen gelijmd.
Hierna voetenstuur, stoel en stuurkolom voor de navigator/tweede piloot op hun plaats gezet.

photo 459077

Het instrumentenpaneel voor de fotograaf en de driftmeter in de cabine gelijmd:

photo 459074

En toen was het tijd om in te pakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ik heb gisteren met verbazing en bewondering staan toekijken. In het echt is het nog indrukwekkender dan op de foto's!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Sluit ik mij bij aan en ik vond het ook erg leuk om je de hand te hebben mogen schudden in het 'hooghe' Noorden. Veilig weer thuisgekomen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement