Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga het model met uitgeslagen roeren bouwen, die zijn dus losgemaakt.

photo 458210

De hoogte- en richtingsroer zijn makkelijk te scheiden van de staartdelen met een scheermes zaagje, de masters waren immers al apart gebouwd. De rolroeren is wat lastiger, omdat de vleugel aan de wortel van het roer 3,5 mm dik is. Ik heb grotendeels met een Trumpeter scriber gewerkt, kervend van beide zijden. Bij een roer ging dat perfect, bij het andere roer kwamen de sneden aan de boven- en onderkant niet op dezelfde plaats uit, maar met een paar beurten Revell Plasto en een versterking van dunne secondelijm zag de boel er toch fatsoenlijk uit. Een alternatief is eventueel om de rolroeren met een cirkelzaagje te scheiden, maar mijn ervaring is dat dat toch ook snel "ontspoort". Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de twee of drie luchtbelletjes in de vleugel dicht te stoppen.
Daarna de bodem van het bagage compartiment onder het dak van de romp gelijmd.

photo 458209

Nu zijn wanden, vloer en plafond van de donkere kamer in de primer gezet, evenals de achterkant van de voorwand van de kamer en de deur.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik volg de klad bouwbeschrijving stap voor stap. Dus moest ik nu ook de wandjes droogpassen op romp achterdeel en vloer en op de vleugel (hoewel ik natuuurlijk al lang wist dat ze pasten :mrgreen: ).

photo 458220

Wel meteen gecheckt op luchtbelletjes (vijf gevonden in vier delen), en een van de wandjes brak ter plaatse van een door en door belletje. Maar resin houdt van secondelijm en Revell plasto, dus dat was zo gefikst. Ook de voorwand/neus meteen maar geplamuurd; daar zaten toch wel een paar behoorlijke bellen in. Bij de productie kits ga ik alle wandjes dus even controleren. Als het veelvoorkomende fouten zijn, komen ze in het hoofdstukje "repair parts" te staan.
Op de foto is ook te zien dat maar drie van de vier gas handels gereproduceerd zijn (ik had gerekend op nul); meteen een 0,3 mm gaatje voor de vierde geboord, waarin dan een eindje 0,25 mm metaaldraad komt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Hi Rob, een alternatief zijn de scheermeszaagjes van JLC ipv een scriber of brr... een snel draaiend cirkelzaagje dat mogelijk uitschiet. Je raakt met zo'n zaagje slechts een scheermesdikte aan materiaal kwijt en je hebt volledig de controle als je rustig zaagt en het zaagje het werk laat doen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Branky: De scheermeszaagjes gebruik ik ook bij voorkeur, maar zijn lastig (zo niet onmogelijk) voor een snede van meer dan 5 cm lang en 4 mm diep. Ik heb ook wel dunne zaagjes die wel een lange, diepe snede kunnen maken, maar die zijn weer erg flexibel en dan is het moeilijk een rechte snede te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Niet als je het zaagje als een scriber gebruikt. dwz het gehele zaagblad op het oppervlak zetten en dan langzaam heen en weer en zo een steeds diepere voor zagen. Dit is lastiger uitleggen dan voordoen... Werkt perfect met rolroeren en zo. Ik moet wel bekennen dat ik een paar zaagbladen 'verbouwd' heb zodat het zaagblad nog maar een centimeter of twee lang is...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2018 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar eerst de motoren aan de vleugel gelijmd.

photo 458391

Ik dacht dat eerst later te doen, als de vleugel al aan de romp zat, maar er moet toch nog wat geplamuurd en geschuurd worden om een gladde overgang bij de lijmnaad te krijgen.
Ik had de deur van de donkere kamer al achter de voorwand gelijmd, nadat ik de wand pas gemaakt had onder het bagage compartiment. Dat leek me toch beter dan de deur voor de wand te lijmen. Daarna het de wand in de romp gelijmd.

photo 458390

Dan het buizenframe er voor geplakt.

photo 458388

Dan de linker zijwand achter.

photo 458385

De letters geven de volgorde van het lijmen aan: Eerst de onderkant, dan de achterkant (brengt de vloer in de juiste stand) en dan de bovenkant (geeft de wand de juiste kromming).

photo 458389

Daarna weer een wijziging in de bouwvolgorde. In plaats van rechts achter links voor. De reden is nu dat het makkelijker is na deze stap de cabinevloer en binnenkant van de wand te schilderen.

photo 458387

Ook hier weer de volgorde in letters: Eerst A en B insmeren met lijm (druppeltje aan draadje) en vastplakken, en daarna pas C, zodat de bovenkant van de ramen gelijk is. Het is essentieel dat B precies in het richeltje in de achterste zijwand heen valt.
Dan wordt dit de "schilderpositie"voor het binnenwerk.

photo 458386

Je ziet het, de foto's worden wel erg vanuit het gezichtspunt van de bouwhandleiding genomen :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2018 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Niet te snel hé, anders heb je volgende week in Hurdegaryp niks meer te doen :D

off-topic: Je mag altijd wat leuke modelletjes meenemen voor de showtafel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Op de laatste foto waren nog drie handels voor de motorbediening te zien; ik vond het mooi dat zelfs die dingetjes in resin gekopieerd waren. Welnu, niet meer, te krachtig uitademen vernielt ze, vooral als je dan toevallig met een pincet in de buurt bent. Inmiddels zijn ze dus allemaal vervangen door stukjes metaaldraad.
Het leek me het makkelijkste om nu de voetplaat voor de camera op de vloer te lijmen. Nu kan je er nog goed bij, en de gaten in vloer en voetplaat moeten goed uitgelijnd worden.

photo 458504

Voor de staartvlakken geldt ook: Mooi dat de pennetjes in resin gekopieerd zijn, maar stevig is dat niet. Dus heb ik die weggehaald en vervangen door 0,4 mm messing pennetjes.

photo 458503

En nieuwe, passende gaatjes in het rompachterstuk geboord natuurlijk.
Langzamerhand komen we nu aan het schilderwerk van het interieur toe. Eigenlijk kan al het kleine spul geverfd worden voordat het op zijn plaats gelijmd wordt. De bestuurdersstoel is voorzien van zijn pootjes.

photo 458502

En alvast in de primer gezet. De pootjes zijn in hoogte bijgewerkt, zodat de zitting horizontaal staat als de stoel op zijn plaats gezet wordt.
De kleurtjes van het interieur. De experts zeggen dat het dezelfde kleur heeft als de buiten/bovenkant: LVA khaki. In ieder geval de buizen, maar op de spaarzame foto's van het interieur lijkt de binnenkant van de wanden onder de ramen dezelfde kleur te hebben. Alleen het plafond ziet er lichter (grijs?) uit. De vloer: Geen idee, maar als ik die ook khaki maak, wordt het helemaal zo'n donkere boel, dus dan ook maar lichtgrijs. Instrumentenpanelen donkergrijs, sturen lijken metaalkleurig, achterkant stoelen ook khaki. Ik ga voor LVA Khaki en LVA Blauw de White Ensign Models verf gebruiken (had nog de potjes WEMCC ACD04 en 05 staan).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 17:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Toch wel handig zo'n 3D handleiding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Linker zijwand, achterwand, plafond en vloer zijn geschilderd, en ook het vloerplaat voor de camera.

photo 458598

Als dit droog is, kan de rechter zijwand op zijn plaats gelijmd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement