Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2018 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren naar de productieman geweest om de masters van de LVA kist af te leveren en zijn vonnis te horen. Eigenlijk niets onverwachts, kritische kanttekening bij de onderdelen waar alleen 0,5 mm dikke plaat was gebruikt (dan is er kans dat de mal onder vacuum "dicht" slaat) en wat frames van 0,5 mm staf. Die laatste niet zozeer omdat ze niet te gieten zijn, maar meer omdat die als de resin "oud" wordt makkelijker breken.
Drie oplossingen: dikker materiaal, ander materiaal dat flexibeler blijft of een malletje aanleveren aan de bouwer om dan het frame of de te dunne onderdelen zelf te bouwen. Voorlopig niet zo urgent, eerst proberen voor de F.K.49 en de meest complexe frames voor de drijverkist opnieuw maken uit 0,6 of 0,7 mm staf.
Over een week prijsopgave, over drie weken het eerste gietsel, hoop ik (als de prijs in het juiste hokje valt :mrgreen: ). Dan kan ik de tram met vleugels gaan bouwen en de bouwinstruktie maken. Als dat zo loopt te zien op de Modelbouwdag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2018 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Meteen maar de correcties uitgevoerd voor de drijver kist. Brancards opgedikt met een velletje 0,13 mm plaat en de vakweren voor de radio en de stoel van de operator uitgevoerd in 0,65 mm plastic staf i.p.v. 0,5 mm, opgebouwd over een dubbele kopie van de cabinetekening.

photo 452884

Afgewerkt en alle verbindingen gezekerd met een druppeltje secondelijm. Daarna in de doos wachten tot later.

photo 452883

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Laat ik nu gisteren alleen de "probleem" masters genoemd hebben en vergeten zijn de afgekeurde masters te vermelden :roll: .
Het mooie messing beugeltje om het achterwiel van de F.K.49, waar de stuurkabels aan vast zitten, is niet te gieten.

photo 450551

Dat zal dus door de kopers van de kit zelf gemaakt moeten worden (bouw instructies worden daarvoor aangepast).
Dan waren de messing gashandles op de vensterbank van de F.K.49 aan de linkerkant dodelijk voor de gezondheid van de siliconen mal.

photo 452919

De staafjes staan loodrecht op de lossingsrichting uit de mal, en waarschijnlijk zou zelfs de master de mal al kapot trekken. Die worden dus verwijderd, en ook hier is de modelbouwer weer aan het woord.
Het zij zo, moet toch een uitdaging blijven, is het niet :wink: ?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
interessant om te lezen waar je overal rekening mee dient te houden, ook van dat laatste stukje over wat niet mogelijk is en waarom. Langs de ene zijde te verwachten, langs de andere kant... wie niet waagt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag vacform prototype dag. Nog even ter herinnering het vacform apparaat.

photo 427741

Eerste poging voor het cockpitdak van de F.K.49 met 0,2 mm dik rapport cover sheet.

photo 452925

Het dunne velletje werd uit het klem frame getrokken/gezogen voordat het op de mal lag. Dus maar het 0,3 mm rapport cover velletje geprobeerd.

photo 452924

Ging prima met twee daken voor de F.K.49 tegelijk. Ik heb de afzuiging aangezet voordat ik het hete velletje op de mal liet vallen. Beide exemplaren goed, alleen zijn de "knip lijnen" niet erg goed overgekomen. Die moet ik dus dieper graveren.
Tenslotte het dak cum cockpitramen van de F.K.49A.

photo 452923

Ook prima gelukt met een 0,3 mm velletje. Waarschijnlijk zijn er wel twee of drie tegelijk te doen (scheelt geld en werk). Wat wel aardig is om te zien is dat de heel vage blauwe waas van het plastic op de scherpe hoeken door de lichtinval blauwe lijntjes worden, die overigens met het blote oog nauwelijks te zien zijn.
Nu is dus 100% van de masters voor de F.K.49 klaar; voor de F.K.49A staat de score op 82%.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2018 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ook bij de F.K.49 de cockpitdaken uit het plastic gehaald en op maat geknipt en geschuurd. Eerst de drijver kist. Het dak was toch wel erg flexibel; door de grote vervorming was het plastic nog maar 0,1 mm dik. Voor de productie ga ik dan toch maar 0,5 mm Vivak gebruiken, dan wordt de kopie bijna twee keer zo dik.

photo 452976

photo 452974

De vorm is goed, passing is redelijk, al is het door het dunne plastic lastig om scherpe randen te maken. Op de foto is eerst de achterkant er uit gehaald; de onderkant moet nog. Ik zie dat ik toch nog een betere foto moet maken (of te wel: het spul beter met tape in elkaar moet plakken). De uiteindelijke dry-fit kan pas plaats vinden als alle masters voor de F.K.49A klaar zijn.

Het dak van de LVA kist is makkelijker (en steviger). Eerst de "flens" aan de onderkant er af halen (knippen en dan schuren), daarna de voor en achterkant er uit halen (kan geschuurd worden).

photo 452975

Voor de productie van dit dak is het 0,3 mm plastic goed; er blijft na het vacformen 0,2 mm staan. Ik kan het dak niet passen op de F.K.49 romp, want die ligt master te zijn bij de giet company.
Omdat de omtreklijntjes niet erg goed doorgekomen zijn op het plastic, ga ik nog een malletje tekenen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2018 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Van Mika Jernfors van Arctic Decals, die de decals gaat printen, ontving ik een rijdje geleden al een artikel in het Fins van Jukka Raunio met de titel "Taatttua laatua, Merivartiolaitoksen Koolhoven F.K.49A". Volgens Google betekent dat "Gegarandeerde kwaliteit, de Koolhoven F.K.49A van de Kustwacht". Dat lijkt ironisch, omdat de Finnen niet erg enthousiast waren over het vliegtuig, in het bijzonder de Hirth motoren, wat vreemd is, omdat dezelfde motor met veel tevredenheid bijvoorbeeld in de Messerschmitt Taifun gebruikt is. Maar goed, het artikel bevat twee foto's die van betere kwaliteit zijn dan die in het boekje van Harry van der Meer.

photo 454097

photo 454098

Bovendien staat er een maatschets in gemaakt door Pentti Monninen van het zijaanzicht.

photo 454099

Waarom dit verhaal? Simpel, er blijkt nog een horizontale stang tussen de drijverstijlen te zitten, en op deze foto's en tekening is dat duidelijk zichtbaar.
Dus:

photo 454100

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mika Jernfors, de de decals gaat printen, heeft het Airscrew logo gevonden dat op sommige foto's van de F.K.49 op de propellers zichtbaar is als een donker vlekje. Jammer van het detail, dat wel in de CorelDraw tekening aanwezig is, maar verkleind moet worden tot iets meer dan een millimeter.

photo 454177

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 7:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Groter vliegtuig bouwen?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste twee sets afgietsels binnen gekregen plus een paar extra rompdelen, die ik ga gebruiken om masters voor de F.K.49A te maken.

photo 455173

Een eerste snelle inspectie leert dat de kleine delen er voortreffelijk uitzien. De grote delen hebben wat luchtbelletjes, maar dat is te repareren voor de gemiddelde resin bouwer. Op de vleugel heeft een klein stukje strip boven een vleugeltank losgelaten in de mal. Ik zal voor de reparatie daarvan in de kit wat strip meeleveren. Een van de twee vleugels heeft een te grote V-stelling. Ik ga dus ook kijken hoe gemakkelijk dat te corrigeren is in het warme bad.
Als alles goed gaat, kan de serieproductie beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement