Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Zo, laat ik hier ook weer eens een verslag starten. Is alweer enige tijd geleden.

Ik ga proberen de Kinetic NF-5A te maken, en wel in het zogenaamde "Zebra" schema omdat die mij erg aanspreekt. Zoals bij menigeen bekend is er wel het een en ander nodig om hem echt een beetje NF waardig te maken. Ik zal het zeker niet 100% correct gaan maken maar de voor de hand liggende dingen wil ik wel aanpakken zoals de "roller map" en de "LEF's".

Foto van de 314 Squadron NF-5A K-3049 welke voor mij de inspiratie zal zijn;
photo 441535
Wil mijn model ook maken met de dummy sidewinders en de tanks in diverse camouflages.

De decals zullen komen van Dutch Decal set 48045, wordt even snijden met de nummertjes maar volgens mij zou dat moeten lukken;
photo 441534



Ben met de cockpit inmiddels gestart, heb de details van het bovenste deel van het ip afgeschuurd en met wat styreen plaat nieuwe klokjes gemaakt die min of meer overeen komen met de NF ip.
photo 441622
photo 441623

En na wat kleurtjes toevoegen ziet het er al beter uit dan wat Kinetic je wil laten gebruiken;
photo 441537
photo 441536


Volgende puntje waar je op moet letten zijn de inserts links en rechts onder de cockpit;
photo 441625
Kinetic heeft een aparte pagina voor de CF/NF specifieke delen maar onderdeeltje E11 ziet er toch echt anders uit dan op een NF;
photo 441624
Sterker nog, de inserts welke bedoeld zijn voor de originele F-5 lijken beter, helaas zijn deze gespiegeld gemaakt dus dit wordt ook wat aanpas werk.
photo 441619
photo 441621




Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ah....314 squadron, ik kom uit Eindhoven en heb een lange tijd op vliegbasis Eindhoven gewerkt.....dus het kan bij mij niet meer stuk :mrgreen:

Succes Erik :brouw:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 5:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Gaaf....een NF-5. Dit was mijn eerste kist waar ik ooit bevoegd op geweest ben......ook in Eindhoven ( Technisch Squadron ) in '89-'90. In die tijd zat 316 op Eindhoven dacht ik en 314 op Gilze.....mijn maatje was daar Crew Chief.
Je zegt dat je de LEF's wilt aanpakken.....wat is er dan mis op dit model? Ik vraag dit omdat er een vaak gemaakte misvatting is over de wijzigingen die er op de NF-5's zijn doorgevoerd. Er wordt in veel publicaties gesproken over de 3-position LEF en de 2-position TEF terwijl dit in het echt precies andersom is......de TEF hebben een extra tussenpositie gehad, de zgn. manoeuvring flap position ( snel uit het blote hoofdje na 30 jaar dus garantie tot de deur :mrgreen: ). En zo zijn er nog veel meer verschillen maar één van de opvallendste is het nose gear die eigenlijk van de F-5E was.......de NF-5B had dan weer een standaard F-5A nose gear.
Anyway, je begrijpt wel dat ik je verslag ga volgen en bij vragen hoor ik het wel.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Ha Arjan bedankt voor je interesse. Waar het aan schort met de presentatie van de Leading Edge Flaps in deze kit is dat de vorm niet overeen komt. Het gaat om het “hoekje” aan de breedste kopse kant. Kan zo 1 2 3 even geen goede foto ervan vinden maar zal later wat plaatsen.

En voor wat betreft de neuswielpoot, Kinetic levert beide poten dus dat is fijn. En is het niet zo dat de gewijzigde NF poot later ook voor de F-5E is gebruikt in plaats van andersom?


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
photo 404362
zo moet de leading edge worden bij de kinectic is dat inderdaad anders tegen de romp aan
photo 404345
photo 404334


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Heeeey.... MY ALLTIME FAVORITE!!!!
Deze ga ik dus zeker volgen. Ik heb net twee NF-5jes in 1/72 gemaakt. Ook een zebra-scheme (NF-5B)....

photo 437723

Ik lees dat je de nodige aanpassing gedaan hebt en/of nog gaat doen. Maak er wat moois van. 8)

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 18:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Knetterik schreef:
En is het niet zo dat de gewijzigde NF poot later ook voor de F-5E is gebruikt in plaats van andersom?

Erik

Ja, je hebt uiteraard gelijk.....het was nog vroeg :mrgreen:. Veel van de NF systemen zijn uiteindelijk in de tweede generatie F-5's terecht gekomen maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat de NF-5A ( en in mindere mate de -B ) veel sterker afwijkt van de F-5A/B dan veel mensen denken. De neuswielpoot is dan de meest opvallende.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
@ice315 Ook een mooie Freedom Fighter tweezitter. Maar die is van 316 zo te zien. (Ook vliegveld schilderijen toch?)

Leuk project trouwens. Zie ik nou zo veel flash aan die onderdelen zitten. Dat is wel jammer. Niet echt een probleem meestal maar gezien de prijs toch wel vreemd denk ik. Ook raar trouwens dat ze die zijpanelen precies verkeerdom hebben geproduceerd. :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik ben ook bezig met dezelfde kit, en vind het jammer dat de fabrikant niet iets meer moeite heeft gedaan om de NF-5a de juiste exterieur en interieur te geven. Desnoods met twee aparte bouwhandleidingen in de kit geleverd (een voor de CF, en een voor de NF). Heb al een paar keer gehad dat ik naar het verkeerde plaatje keek, gelukkig controlleer ik mezelf altijd drie keer voordat ik doe.

Bij de NF-5 is het lastige, dat na levering er aan het toestel werdt doorontwikkeld. Veel van die ontwikkelingen zullen niet zichtbaar geweest zijn, helaas voor de ontwikkelingen die wel zichtbaar waren, waren ze uniek en alleen bij de NF in die tijd.

Toch ben ik blij dat Kinetic de moeite heeft genomen een nette bijna NF-5A aan ons te leveren. In mijn ogen een van de mooiste jagers die defensie gehad heeft. Weet nog dat ik klein was en een NF-5 over zag vliegen en zei: Pa, straalslager!?
:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Mooi werk Marco en Peter! Jouw NF-5B was voor mij ook een klein beetje het laatste zetje om het Zebra schema te kiezen overigens 8)

Arjan Ouwendijk schreef:
De neuswielpoot is dan de meest opvallende.

En die zit er bij gelukkig!

Klaasdebouwer schreef:
Leuk project trouwens. Zie ik nou zo veel flash aan die onderdelen zitten. Dat is wel jammer. Niet echt een probleem meestal maar gezien de prijs toch wel vreemd denk ik. Ook raar trouwens dat ze die zijpanelen precies verkeerdom hebben geproduceerd. :lol:

Her en der zit wel wat flash, maar dat geeft niet, heb ik wat te doen...

Scale72Modelking1984 schreef:
Toch ben ik blij dat Kinetic de moeite heeft genomen een nette bijna NF-5A aan ons te leveren. In mijn ogen een van de mooiste jagers die defensie gehad heeft. Weet nog dat ik klein was en een NF-5 over zag vliegen en zei: Pa, straalslager!?
:brouw:

Is inderdaad een prachtige kit wat mij betreft! De basis is prima en daar gaat het om.


Inmiddels de LEF's en vleugels aangepast. Kleine moeite, groot plezier;
photo 441786


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement