Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2018 23:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Afbeelding

De komende tijd ga ik alleen kits bouwen van vliegtuigen die ik nooit eerder maakte. In mijn stash heb ik 2 Avengers:

- Grumman TBM-1c Avenger, Hasegawa AP124, 1:72 (1996)
- Grumman TBM-3 Avenger, Airfix 03033, 1:72 (1986)

Afbeelding

Afbeelding

De eerste komt netjes op zijn poten te staan en is er eentje die werd ingezet boven de Mid Atlantic als subhunter, carrier Guadalcanal, Compositie Squadron VC-58, 1943-1944. De tweede krijgt een standaard, en werd ingezet in de Pacific, carrier Bunker Hill, CV17, 1943. Ze hebben beide een eigen kleurenschema.

De Hasegawa kit is mooi gedetailleerd en voorzien van een fraaie torpedo en raketten. Die van Airfix heeft alleen raketten en een gesloten bommenluik. Daar maak ik verder geen werk van, maar als ik hem op een standaard zet komen de fraaie lijnen mooi uit.

Vanavond heb ik ik beide kits op compleetheid gecontroleerd en ben begonnen om de rivets van de Airfix kit, die omgerekend zo groot zijn als golfballen, zoveel mogelijk kleiner te schuren. Komende week meer over de kist en de geschiedenis van deze Engel der Wrake.

Weet iemand trouwens waarom de TBM-3 geen arrester hook heeft? Foutje van Airfix, of werd deze vooral vanaf landbases gebruikt als marinebommenwerper (US Marines?)

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 01 mei, 2018 22:35 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2018 23:57 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Jan, ik kom TBM-3's tegen met en zonder trekhaak, zal liggen aan het gebied waar ze zijn ingezet denk ik.
Als je beide maakt als toestellen welke van carriers geopereerd hebben, zou ik er wel even een haakje onder scratchen. :wink:

Succes! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: za 10 feb, 2018 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Alle Avengers zijn standaard voorzien van een dekhaak. In eerste instantie een inwendige die naar buiten schoof, ingetrokken is deze nauwelijks te zien. Tijdens naoorlogs gebruik braken deze door corrosieproblemen wel eens af tijdens de landing en werden ze voorzien van een uitwendige haak onder de romp die dit probleem oploste.

Uitwendig
Afbeelding

Inwendig ingetrokken
Afbeelding

Inwendig uitgeschoven
Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: za 10 feb, 2018 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ook a zo'n iconische kist. TBM en TBF afhankelijk van waar ze gebouw zijn. Weer leuk zo'n duo bouw. Airfix is natuurlijk wat out dated met die atoom rivets. :lol:

Maak er wat moois van.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 8:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk Jan, ik hoop dat de boel een beetje past, scheelt nogal een stukje in het bouwplezier volgens mij ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 18:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt mannen!

Er staat een mooi stuk van Wilco Jonker over de Avenger op de IPMS-site Hiervan neem ik een deel over en heb e.e.a. bewerkt en verkort. De foto's komen van het web.

De Avenger werd gebouwd door Grumman en kreeg de aanduiding TBF (Torpedo Bomber F= codeletter voor Grumman-vliegtuigen). Omdat Grumman vooral druk was met de bouw van de F6F Hellcat, waar Navy en Marines om stonden te springen werd een andere producent gezocht voor de Avenger, die geleidelijk aan de hele productie kon over nemen. Dat werd een werkmaatschappij van General Motors: Eastern Aircraft Division, die net 3 nieuwe fabrieken had geopend. Avengers die door hen werden gebouwd kregen de code TBM.

Het prototype van de Avenger vloog op 6 december 1941, een dag voor de aanval op Pearl Harbor. Alle reden om het toestel, dat nog geen naam had "Avenger" ("wraakengel") te noemen.

Eerste versie Avenger gegevens TBF-1:
Wright cyclone R2600 14 cylinder motor van 1700 pk
Spanwijdte: 16,51 m
Lengte: 12,19 m
Maximum snelheid: 436 km/u op hoogte
Kruissnelheid: 250 km/u
Bereik: 1950 km
Bewapening: 3 mitrailleurs en 725 kg bommen/torpedo's (niet de radarversie -3W)
3 bemanningsleden

TBF-3, waar ook de MLD mee vloog vanaf 1954, had 2000 pk motor. Twee subversies daarvan, die in duo's samenwerkten, waren:
- 3E/S = anti sub versie ; de 3E1 en 3E2 waren vrijwel identiek ("sub killer")
- 3W = AEW "warner" versie met radar. ("sub hunter")



Algemene info over de ontwikkeling van de Avenger (bijdrage van Wilko Jonker)

De Avenger werd ontworpen als opvolger bij de US Navy van de Douglas TBD1 Devastator. Dit toestel was in 1937 in dienst gekomen waarbij 130 kisten van dit type door de US Navy in gebruik werden genomen. Dit trage toestel was onder meer niet voorzien van bepantsering en zelfdichtende brandstoftanks en helaas bleek later tijdens de slag om Midway dat het zeer kwetsbaar was.

Al in 1939 werd door de US Navy een eisenpakket voor een opvolger opgesteld. Eén van de eisen van de US Navy was een intern ruim voor de bommen-/torpedolast. Op basis daarvan kwam het Amerikaanse Vought met de XTBU-1 SeaWolf en concurrent Grumman met de XTBF-1. Vooral omdat de TBF-1 sneller leverbaar was dan de SeaWolf, werd na evaluatie in december 1940 een contract afgesloten voor de levering van 286 TBF-1s.

Het ontwerp van de TBF was voor een niet onbelangrijk deel gebaseerd op de F4F Wildcat van dezelfde fabrikant. Als motor werd aanvankelijk een Wright R-2600-8 van 1700 hp toegepast. Deze bleek in de praktijk een te laag vermogen te hebben. Wright slaagde er uiteindelijk in om het vermogen van deze motor op te krikken tot 1900 hp (R2600-20). Daarnaast werd geprobeerd om het gewicht van de Avenger te verlagen. Een probleem was de geschutskoepel. Een geschikte koepel bleek niet te vinden, zodat de ontwerpers van Grumman zelf een koepel met een enkel .50 machinegeweer ontwierpen. Verder was er nog een .30 mitrailleur in het radiocompartiment onderaan de romp en één enkel voorwaarts vurende .30 net op de motorkap, naast de koelinlaat. In de praktijk bleek dat ontoereikend, zodat vanaf de C-versie deze werd vervangen door twee .50 mitrailleurs, die in de vleugels waren ondergebracht.

In januari 1942 startte de aflevering van de eerste Avenger toestellen. De Tweede Wereldoorlog was in volle gang.

Afbeelding

Eind 1942 waren al ruim 64 Avengers afgeleverd aan de US Navy. Vanwege de toenemende vraag naar meer toestellen en omdat Grumman dringend verzocht werd om zich op de productie van de Grumman F6F Hellcat te concentreren, werd de productie van de Avenger al eind 1942 overgeheveld naar General Motors, Eastern Aircraft Division. De US Navy had deze fabrikant de letter “M” als identificatieletter toegekend (‘F” was toegekend aan Grumman). GM leverde in november 1942 de eerste TBM-1 af. Aan de Engelse Fleet Air Arm werden ook een aantal toestellen geleverd, deze waren in Europa erg nodig vanwege de oorlog en de onderzeeboot oorlog. Deze typen werden aanvankelijk aangeduid als TBF-1B. De Engelsen gaven het toestel de naam Tarpon I. Deze verschilde onder meer de twee blisters net achter de vleugel, die het oorspronkelijke, ovale raam vervingen. Deze aanpassing was ook bij latere Tarpons toegepast.

Afbeelding

DIVERSE VERSIES:

TBF-1C/TBM-1C
Dit type verscheen in de loop van 1943 en verschilde vooral in de vervanging van de enkele .30 mitrailleur in de neus door twee .50 mitrailleurs in de vleugel. Verdere wijzigingen waren onder meer de verplaatsing van de antennemast meer naar achteren; verder werd de tweede zitplaats verwijderd en vervangen door radioapparatuur en werd IFF apparatuur aangebracht. Door al deze aanpassingen nam het gewicht toe met ongeveer 225 kg, de motor was nog steeds de Wright Cyclone R-2600-8 van 1700 pk. Ruim 300 toestellen werden aan de Engelsen geleverd als Tarpon II.

TBF-1D/TBM-1D
Dit type werd ontwikkeld als een nachtversie. Bestaande TBF/TBM-1C’s werden aangepast en voorzien van een pod, met daarin een ASD-1 radar, die onder de voorrand van de rechtervleugel was aangebracht. Om gewicht te besparen werd vaak ook nog de mitrailleurbewapening geheel of gedeeltelijk verwijderd.

TBM-3
De Avenger was eigenlijk te groot en te zwaar voor de Wright R-2600-8. Het toestel kon in beladen toestand vaak met moeite loskomen van de vliegkampschepen. Grumman onderzocht de mogelijkheid om de Wright Cyclone R-2800, die 300 pk meer vermogen leverde, toe te passen, maar de volledige productie van deze motor was bestemd voor onder andere de Hellcat, Corsair en Thunderbolt jagers. Wright slaagde erin om een sterkere uitvoering van de R-2600 te ontwikkelen. In mei 1942 vloog een prototype XTBF-2, een aangepaste TBF-1, met een Wright Cyclone R-2600-10 en twee andere aangepaste TBF-1’s werden als TBF-3 uitgerust met de Wright Cyclone R-2600-20. Beide motoren leverden 200 pk meer dan de R-2600-8. Uiteindelijk werd besloten om de TBF-3 in productie te nemen. Daar GM inmiddels de volledige Avenger-productie voor zijn rekening nam, werd het type voortaan aangeduid als TBM-3. Verschillen ten opzichte van de vorige versie waren extra koelflappen en een oliekoeler opening onderin de motorkap. Verder was er een aanpassing van het instrumentenpaneel, deze was groter en afgeplat aan de bovenzijde. Onder de vleugels was de toevoeging van vier sets ‘zero-length’ rakethouders. Dit type werd ook aan de Engelsen geleverd als Tarpon III. Subvarianten waren onder anderen de TBM-3P, een fotoverkenner; TBM-3J voor gebruik in het poolgebied; TBM-3L was uitgerust met een intrekbaar zoeklicht en de TBM-3H was een speciale radarversie.

Afbeelding

TBM-3D.
Dit type was een aangepaste TBM3 met een ASD-1 radar. Deze was ook nu in een pod ondergebracht, die ook weer onder de vleugelvoorrand van de rechtervleugel was aangebracht. Ook nu werd, om gewicht te besparen, vaak de mitrailleurbewapening vaak geheel of gedeeltelijk verwijderd.

TBM-3E.
Dit toestel leek nog het meest op de bekende Avenger met rugkoepel met mitrailleurs. Dit sub-type werd voorzien van de Wright Cyclone R-2600-20 en er werd gekeken waar gewicht bespaard kon worden. Men slaagde er in om ruim 1150 kg te besparen onder meer door de mitrailleur van het radiocompartiment achterwege te laten. Tijdens de productie werd nog een aanpassing doorgevoerd, de interne vanghaak werd wegens aanhoudende corrosieproblemen, vervangen door een extern exemplaar. Deze stak circa 30 cm uit achter de romp. Verder werd het toestel uitgerust met een APS-4 radar, die in een pod onder de rechter vleugel was aangebracht. Het was wat sneller dan de andere Avengers maar had een kleiner vliegbereik.

TBM-3W.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog bleek dat de scheepsradar niet eerder in staat was om vliegtuigen, die lager dan circa 150 meter vlogen, dan wanneer deze tot op een afstand van ongeveer 35 km waren genaderd. De enige manier was om de radar veel hoger te plaatsen dan nu het geval was. Een goede oplossing was om de radar in een vliegtuig te plaatsen. Met de ontwikkeling van de APS-20 radar, die voldoende klein was om door een vliegtuig te worden meegenomen, kon dit probleem worden verholpen. Men rustte een TBM-3 uit met deze radar, de mitrailleurbewapening werd verwijderd en het bommenruim diende als radarruimte. De antenne werd in een radome onder de romp geplaatst. De geschutskoepel werd eveneens verwijderd en er werd plaats gemaakt voor de benodigde radio- en radarapparatuur. Verder werden stabilisatie-vinnen aangebracht op het stabilo. Het toestel, XTBM-3W, vloog voor het eerst in augustus 1944 en werd bekend als "Warner". Mede onder druk van de kamikaze-aanvallen, werden veertig TBM-3’s aangepast en begin 1945 kon met de operationele training worden begonnen. De oorlog was echter al afgelopen voordat de TBM-3W daadwerkelijk operationeel werd ingezet. De toestellen werden echter toch in dienst genomen omdat de US Navy er wat in zag en vanwege de gebleken kwaliteiten als AEW-toestellen. Na de ontwikkeling en het in gebruik nemen van de TBM-3S "Striker" werden beide typen als duo ingezet voor de onderzeebootbestrijding. In de loop van de jaren vijftig werden ze vervangen door de Grumman AF-2W en AF-2S Guardian. [Deze werden eind jaren vijftig al weer opgevolgd door de Grumman Tracker].

TBM-3S
Dit type werd onder druk van de toenemende dreiging (na de oorlog) van de groeiende Sovjet-Russische onderzeebootvloot ontwikkeld. Een aantal TBM-3E’s werd voorzien van nieuwe elektronica en bewapening. De geschutskoepel werd verwijderd en vervangen door een ruimte voor de radaroperator. Delen van de canopy werden afgedekt en de zuurstofvoorziening werd verwijderd, daar slechts op lagere hoogten zou worden gevlogen. Voor contact met een datalink-systeem van bijvoorbeeld de TBM-3W werd een antenne op het roer geplaatst. In het bommenruim konden dieptebommen en akoestische torpedo’s worden meegenomen. Een speciale versie werd aan Groot-Brittannië geleverd als AS-4. Deze hadden een zoekradar in een kleine radome onder de romp. De TBM-3S werd onder MDAP geëxporteerd naar onder andere Canada, Frankrijk en Nederland (MLD). Uiterlijk verschilden de canopies van deze export-versies onderling nogal.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 19 feb, 2018 13:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 8:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik lees niet heel vaak het hele stuk door Jan, maar dit vond ik wel zo interessant, dat ik het hele stuk uit heb gelezen. Staat trouwens een verkeerde benaming in. Ergens noem je de F6F Wildcat i.p.v. de F^F Hellcat.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avenge Pearl Harbor!
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 14:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt Mark! Ik heb het aangepast.
Nog wat andere wetenswaardigheden over de Avenger en beide kits die ik aan het bouwen ben.

- De Avenger werd door de Engelsen Tarpon genoemd, maar het FAA-personeel sprak al gauw van de Avenger en de naam Tarpon werd alleen nog in de administratie gebruikt. Bijnamen die hij kreeg van het US personeel waren o.m. The Pregnant Beast en the Turkey.
- de Avenger van de FAA waren identiek aan die van de US Navy, op de ramen achterin de romp na; de FAA koos voor "bulged windows", zodat ook naar voren en naar achteren kon worden gekeken.
- de Avengers beleefden "their finest hour" in de Pacific. Er werd voortdurend aan de Avenger gesleuteld om motorvermogen en vliegbereik op te voeren, bewapening uit te breiden en gewicht te besparen. Dit leidde ertoe dat de Avenger, die aanvankelijk bedoeld was al torpedobommenwerper, ook kon worden ingezet als aanvalsvliegtuig tegen oppervlakteschepen, met bommen en raketten, tegen onderzeeërs met dieptebommen en raketten, als vuurleidingsplatform voor scheepsartillerie, als jachtbommenwerper ter ondersteuning van landingen op de vele eilanden, als verkenner en - met radar - als opsporingsvliegtuig. Er werden zelfs voorraden mee gedropt!

Afbeelding

- De Airfix kit is de TBM-3 versie, die in de Pacific werd gebruikt, sinds 1944 zowel vanaf carriers als vanaf landbases.
- Op de Atlantische Oceaan was spraken van een "gap" tussen Europa en Amerika, waar de U-boten vrij spel hadden. Men besloot escort carriers met o.a. Avengers in te zetten. Die kregen een eigen, Atlantisch kleurenschema.
- Mijn Hasegawa kit is er zo eentje (versie; TBM-1c). Het gekke is dat er een torpedo is bijgeleverd. Ik kan mij niet voorstellen dat torpedo's tegen U-boten zijn gebruikt. Dieptebommen en raketten lijken me meer waarschijnlijk. Hoewel ik wel info vond over experimenten met akoestische torpedo's tegen onderzeeërs, die na de oorlog weren voortgezet.
- Hoewel men de Avenger al in 1946 wilde af serveren bleef hij toch broodnodig: de koude oorlog was begonnen en er was nog geen goede vervanger. Zelfs Japan vloog er mee!!!

Ik moest de bouw van de Airfix kit even stilzetten omdat de masks nog niet binnen zijn en ben inmiddels gestart met de Hasegawa kit. Meer info over de kits zelf de volgende keer in dit theater ;-)

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 22:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Het is toch wel interessant om 2 kits van hetzelfde vliegtuig te bouwen, maar dan van 2 merken en uit verschillende modelbouwfasen.

Allereerst is er de Airfix kit, die stamt uit 1966. Het betreft de TBM-3, de meest gebouwde variant die in 1943 aan het front verscheen. Die van mij is de derde serie release uit 1986 en Airfix heeft dat meteen aangegrepen om de canopy te verbeteren, want die leek nergens naar. Zoals te verwachten is het in alle opzichten een Spartaans model, maar op zijn tijd toch leuk om te bouwen. Ik ben begonnen om al het plaatwerk te schuren, zodat de rivets, die omgerekend zo groot zijn als golfballen te verkleinen en de bollingen tussen de rivets vlak te maken. Dat bleek nog en heel karwei. Vervolgens heb ik de paneellijnen verdiept, ook bij bomdeuren en roeren. Ik heb een dashboard gescratched en een piloot erin gezet. Ik ga er een blauwe Pacifische versie van maken aan boord van de carrier USS Bunker Hill, hoewel ik bij mijn research ook tegen kwam dat dit squadron was gehuisvest op de carrier USS Guadalcanal. Deze versie werd vooral als bommenwerper ingezet. Helaas is het bommenruim niet open te maken. Ik gebruik de raketten van de Hasegawa kit: die zijn mooier en er zitten "hard points" aan.

Afbeelding

De tweede kit is ook al wat ouder: de TBM-1c van Hasegawa uit 1996. Het is de torpedobommenwerper, die aanvankelijk nog niet met raketten is uitgerust. Deze versie werd vooral in het midden van de Atlantische Oceaan ingezet tegen U-boten en gehuisvest op de escort carrier USS Wake Island in 1944. Hij krijgt ook een ander kleurenschema met dark gull gray en wit. Er zit en fraaie torpedo bij en de harmonicavormige bomdeuren zijn mooi uitgevoerd. Het bommenruim vraagt nog wel wat werk, omdat er een naad door het midden loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga nog het e.e.a. afwerken en verfijnen want ik moet nu wachten op de masking setjes om het glaswerk aan te kunnen pakken.

vrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2018 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Mooie vorderingen.

Bestaat de cockpit uit een gedeelte, of uit meerdere. Heb deze modellen al een met open cockpits gezien en dat schijnt nogal een ding te zijn bij de avengers omdat er meerdere delen over elkaar heen schuiven.

Succes verder en ben benieuwd naar de verschillen tussen de kits.
Grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement